„Az akciókra nagyon harapnak a magyarok, de nem érezzük, hogy több pénzük lenne”

A Diego új tervei szerint túllövi idén a korábbi számait. A lakberendezési üzletlánc vezetésében sem számítottak ilyen folyamatokra, a tervezett 7 százalékról közel 10-re emelkedett az árbevétel növekedése, és ha fájó is a magyar áfakulcs meg az élesedő verseny, az akciók és megnyerhető fiatal vásárlói réteg stabil üzleti kilátásokkal kecsegteti a céget Magyarországon, a régióban pedig további komoly bővülési lehetőségek akadnak. Varga Balázzsal, a Diego ügyvezetőjével beszélgettünk a cég legújabb budapesti üzletének megnyitóján.

„Az akciókra nagyon harapnak a magyarok, de nem érezzük, hogy több pénzük lenne”

A nagyvárosi és a most futó kistelepülési 3 milliós lakástámogatási programok is terepet adtak az olyan iparágakban mozgó cégeknek, mint a Diego. Mik most a kilátások?

Az előző program 2021-2022-ben futott, és bárkinek elérhető volt, aki megfelelt a feltételeknek. A Covid abból a szempontból nagyon jó időszak volt, hogy mindenki otthon volt, szembetűnt, ha elfáradt a tapéta, a burkolóanyag, a függöny, vagy bármi ilyesmi, és elkezdtek kreatívan gondolkodni, és felújítani. Ehhez jött az állami támogatás, így radikális bővülés volt a 2021-2022-es időszakban. Ez 2023-ban, a program kifutásával már nem érződött, de természetesen egy nagyon magas bázishoz kell viszonyítani. Az idei első öt hónap kifejezetten jó eredményeket hozott, 9,9 százalékos kiskereskedelmi növekedésben vagyunk Magyarországon.

Ennek több oka van. Rendkívül érzékenyek az emberek az árakra. Nagyon megnőtt az akciókra igényt tartók száma. Megfontoltan költenek, de egy jó akció esetén akár két-háromszoros kosárértéket is megvesznek.

A jól sikerült öt hónap viszonyításban vagy ténylegesen tekinthető jónak?

Ténylegesen jól sikerült. A mi stratégiánk, hogy minden hónapban van egyfajta promóciónk. Ezek három-négy napig tartanak, és erősen meg is hirdetjük őket, tv-ben, újságokban, közösségi médiában. Ezek nagyon sikeresek, de a fennmaradó 26 nap is rendre jól ment. Őszinte leszek, mi eredetileg 7 százalékos növekedést terveztünk, de most a 10-et ostromoljuk május alapján.

Az 1992-ben alapított Diego 100 százalékban magyar tulajdonban levő vállalat. A cég kezdetben padlószőnyeg-kereskedelemmel foglalkozott, mára lakberendezési hálózattá fejlődött, 1995 óta franchise szakáruházláncként működik. A Diego 142 áruházat működtet három országban: 96-ot Magyarországon, 29-et Romániában és 17-et Szlovákiában. A vállalat összesített bruttó kiskereskedelmi árbevétele 2024-ben elérte a 42 milliárd forintot.

Ha támogatás már nincs, azt lehet tudni, hogy a vásárlók miből költenek?

A SZÉP-kártyával is lehet már nálunk fizetni. Nem állítom, hogy ez számunkra önmagában megváltást jelent, de így is több százmillió forint értékben fizettek így a vevők. Ezzel elképzelhető, hogy a SZÉP-kártya által belép egy új vásárlói réteg, ami eddig nem volt. Persze tízmilliárdos nagyságrendnél ez nem meghatározó, de nem is elhanyagolható.

A másik, hogy az akciók szerepe erőteljesen megnőtt. Egy 10-15-20 százalékos akció esetén azt látjuk, hogy jelentősen megnő az előrehozott vásárlások száma. Például lehet, hogy egy vevő csak egy parkettáért jön be, de meglátja a 10 százalékos akciót, és akkor vesz egy szőnyeget is. Ezeket látom a fő okoknak, azt nem gondolom, hogy több lett az emberek pénze.

Sok embert érdekel a kistelepüléseken az otthonfelújítási támogatás, de hitelt nem mer felvenni hozzá

Sokan nem számolnak a vidéki otthonfelújítási programmal az érintett településeken, pedig szinte mindenki hallott róla. A megújítandó lakásbelsőtől természetességet és nyugalmat várnak, a zöldtermékek azonban az átlagnak még túl drágák.

Hogy működik egy ilyen üzletnek az értékesítési koncepciója? Kenyeret az ember vesz pár naponta, de nem fogja hetente újraparkettázni a lakását.

Hát igen, ez az egyik legnagyobb problémánk, az impulzusvásárlás. Nekünk is vannak impulzustermékeink, divattermékeink, ilyen lehet például a szőnyeg. Ez olyan áron van, mint akár egy ing vagy egy póló mostanában. Lehet a függöny is impulzustermék. A parketta persze nem az, bár gyakori, hogy egy-egy parkettát nagyon kedvező bevezető áron igyekszünk értékesíteni, így akár ezen a téren is lehet impulzusvásárlás. Kétségtelen, nem valószínű, hogy valaki besétál egy Diego áruházba és megvesz csak úgy 100 négyzetméter laminált parkettát.

Ezért is bővítjük folyamatosan a termékkínálatunkat. Bekerültek a hidegburkolatok próbaképpen, de a fali panelek, ajtók, műfüvek és a különböző fali dekorációk is. Ezek mind olyanok, hogy valaki meglátja, és utána nem kell különösebb elszántság, hogy vásároljon is. Ezzel, ha nem is mondanám, hogy küzdünk, de szembesülünk, hogy folyamatosan meg kell újulnunk.

Próbálunk a fiatalok felé nyitni, például egy mesterséges intelligenciával készült reklámfilmmel. Jelenleg a 40-69 éves korosztályban rendkívül népszerűek vagyunk, a 15-39 éves korosztályban kell erősítenünk. Itt úgy tűnik történt egy változás, élénkül a kereslet, az eredmények harmadik okaként lehet talán a fiatalabb korosztály megjelenését említeni.

Egy 15 évesnek egy lakberendezési üzlet mit tud eladni?

Szőnyeget, függönyt, ilyen apróságokat, amiről már ő dönt otthon. Felgyorsult a fiatalok digitális tanulása, könnyen lehet, hogy ő keresi ki magának és mutatja meg a szüleinek a függönyt vagy a tapétát, amit épp szeretne magának.

A Diego elmondása szerint több kategóriában piacvezető. Mennyire kell a válla fölött hátranézni a versenytársakra?

Folyamatosan.

Varga Balázs, a Diego ügyvezetője
Diego

Honnét jön a fenyegetés?

Három fő versenytársunk van. Az egyik a barkácsboltok, rendkívül erősek, gyorsan fejlődnek. Természetesen ezek több tízezer terméket árulnak, de a mi szegmensünkben is komoly tényezők. A másik a szakáruházak, több, 6-8 ilyen erős lánc van a piacon. Nyilván nem vagyunk egyedül. A harmadik az internetes vásárlásnak az előretörése. Nekünk is van milliárdos forgalmú webáruházunk, de nem vagyunk egyedül ezen a piacon sem.

Sőt, a környező országok erős láncai barkács- és szakáruházai is üzemeltetnek magyar oldalakat. Van olyan a régióban nagyon erős lengyel lánc, ami magyar árképzéssel hirdeti a határ környékén a termékeit, esetleg még a szállítást is vállalja a határtól 30-40 kilométeren belül, ők is konkurenciánk. Van például egy 1300 milliárdos forgalmú román lánc, ami összehasonlíthatatlan méretében a magyarokkal.

A magyar áfa 27 százalék, a környező országokban az arány 20-21 százalék körül van. Itt nincsenek nagy árrések, nagyon szorítottak a sávok, ez nem a divatipar ahol kettes, hármas szorzók vannak, hanem pár tíz százalékos árrések. Itt nem mindegy, hogy az áfa 27, vagy 21 százalék, pláne ha rányom egy akciót, akkor már tetemes az árelőnye.

Veres Viktor

Ilyen feltételekkel és látva a meghatározott árbevételi célokat, profitábilis a magyar üzletág?

Abszolút. Százmilliós nagyságrendű a profit, ha azt hozzá is kell tenni, hogy ez csökkent az elmúlt évhez képest.

Ez akár tőkéből akár egyéb forrásból lehetővé vagy indokolttá tesz akvizíciókat, újabb boltnyitásokat?

Magyarországon nem tervezünk új nyitásokat, lényegében telített a piac. Budapesten van 11 üzletünk és jelen vagyunk minden megyeszékhelyen, és minden 5 ezer fő feletti városban ott vagyunk, nincs már igazán mozgástér. Amiben van, az olyan, mint a mostani nyitás, ahol költözéssel meg tudjuk növelni a területet, értékesítési és raktározási kapacitások terén egyaránt.

Ahol tervezetten növekedni szeretnénk, az Románia és Szlovákia. A román piac területben és lélekszámban is duplája a magyarnak. Ott közel 30 áruházunk van, ugyanennyi még bőven elférne.

Alapvetően saját tőkéből dolgozunk, ezért igyekszünk konszolidáltan tartani a bejövő és a kimenő összegeket is. Lehetne agresszívabban terjeszkedni, de ehhez plusz forrás, vagy hitel kellene, ilyet nem tervezünk. Felvásárlások általánosságban nincsenek napirenden.

Veres Viktor

A forgalmi számok tervezésekor figyelnek a kormányzati tervekre? Például olyasmire, hogy a többgyerekes anyákat a kormány mentesítené a személyi jövedelemadó fizetése alól, ami feltételezhetően több pénzt hagyna a háztartásoknál.

A kérdés teljesen logikus. A két-három gyerekes anyák adómentessége egy jelentős réteget ér el, pláne, hogy itt nemcsak az anyákról, hanem családokról beszélünk. Felszabadulhat kétségtelenül egy többlet, amit bízunk benne, hogy elsődlegesen a családra fordítanak, de reméljük, hogy idővel mi is sorra kerülünk, és a felújítás is elkezdődhet. De igen, tematikájában gondolkodunk ezen.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.