Az eredeti állapot hajszolása miatt a MÁV hatalmas összeget szán egyetlen vasútállomásra

A vasúttársaság rendkívül magas négyzetméteráron állíttatná helyre a gyulai vasútállomást. A felújításból azonban kimaradnak a peronok és az állomás előtere.

  • HVG HVG
Az eredeti állapot hajszolása miatt a MÁV hatalmas összeget szán egyetlen vasútállomásra

A MÁV 3,3 milliárd forintért akarja felújítani Gyula állomás épületét – vette észre a Magyar Közlekedési Klub. Az épület alapterülete az emelettel együtt kb. 700 négyzetméter, tehát a felújítás 4,7 millió forintos négyzetméterárat jelent.

A Magyar Falu Programban felújított, szintén békési Medgyesegyházán az épület kb. 300 négyzetméter méretű, és 150 millió forintba került a teljes felújítása. Medgyesegyházán évi kb. 160 ezer utas fordul meg, Gyulán pedig kb. 250 ezer, tehát a forgalom biztosan nem indokol tízszeres árkülönbséget.

A magasabb ár nagyrészt abból adódik, hogy a MÁV mindenáron vissza akarja állítani az 1966-ban átépített épület eredeti állapotát – írja a klub. A szervezet álláspontja szerint ha nem lenne rekonstrukció, akkor sokkal kisebb költségen egy szép és modern épületet lehetne kialakítani: az átépítéskor ugyanis kifejezetten igényes téglaburkolatot kapott, „amelyet teljesen felesleges, sőt káros elpusztítani”.

Gyula vasútállomás
Magyar Közlekedési Klub/Facebook

A keskeny és alacsony peronokkal a felújítás során nem foglalkoznak, ráadásul az is kiderült, hogy a városi oldal, az állomás előtere nincs benne a projektben, lévén arra majd az önkormányzat pályázik.

A voltaképpen már 2015 óta húzódó felújítást 2023-ban Lázár János szakminiszter az állami beruházásstop keretében állította le.

A MÁV 2015 és 2020 között készítette el a beruházás tervét a gyulai önkormányzattal közösen, 2017 őszére elkészült a fejlesztési program, majd 2018-ban, az előkészítés részeként, lebontották a restit és felújították a biztosítóberendezés elhelyezésére szolgáló vízházat.

Az engedélyezési- és kiviteli terv 2020-ra készült el, Fónagy János miniszterhelyettes pedig hivatalos levélben tájékoztatta a polgármestert arról, hogy a munkálatokra összesen 650 millió forintot biztosítanak. Az építkezést 2021 őszén kezdték volna, de végül elhalasztották 2022-re.

2022. január 21-én Puszpán János, a MÁV beruházási igazgatója arról tájékoztatta Görgényit, hogy az év nyarán elindul a kivitelezés, erről egy hónappal később tartottak sajtótájékoztatót Kovács József országgyűlési képviselővel. Másnap kitört az orosz-ukrán háború, a kormány pedig nyáron írta elő az állami beruházások felfüggesztését.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek