szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

„Miről szól a rock and roll? Szól valamiről egyáltalán?“ Ez az utolsó a kérdések sorában, hányadik is volna, nem lehet máskor kérdezni, csak a beszélgetés legvégén. Para-Kovács Imre kérdezi Menyhárt Jenőtől. Ami pedig történik előtte vagy 400 oldalon át, az egy kulturális szakadék, hogy nem mondjam, árok betemetése. Nem a kérdező és az interjúalany között húzódik ez az árok, hanem a magyar kulturális térben, a magyar nyilvánosságban.

A zenész-szövegíró személyes életét tekintve a legjobb pillanatban jött ki a kötet. Menyhárt 1994-ben távozott Budapestről, New Yorkban telepedett le, magánéleti fejleményekből fakadó, teljesen tudatos döntés eredményeként, számbavéve azt is, hogy ott egyáltalán semmit nem jelent majd az, hogy ő Magyarországon nemzedékekre hatást gyakorló underground rock személyiség.

Az elmúlt tíz évben nemigen volt jelen a magyar zenében, 2004-ben, az uniós csatlakozás körül tért vissza, hogy zenekarát, az Európa Kiadót az új, európai helyzetben is letesztelje, működik-e, érvényes-e még. Annak bizonyult. Koncertsorozatuk egy eleven, friss zenekart mutatott, amely akár új anyaggal is előállhatna. Ez feltételes mód maradt, ugyanis Menyhárt jelenleg nem ír dalt magyarul. Mint egy nyilvános beszélgetésen nemrégiben elárulta, ameddig nem érzi, nem tudja, hogyan kellene megszólalni itt és most a hazai kulturális közegben, addig inkább nem akar dalokban megszólalni. Most június 23-án afféle életmű koncertet tart a Gödörben (magas labda, de nem lehet ellenállni: az egykori underground keresve sem találhatna jobb helyet egy meg nem valósult színház és kulturális központ mélygarázsánál), ahol egyetlen amerikai zenei projektjének, a Mr.Con and the Bioneers Brave New World Orchestrának az anyagát is eljátssza magyar zenészekkel. Köztük fiával, a gitáros Menyhárt Leóval.

Írásunk teljes egészében a hvg.hu blogjában!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!