szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

A huszadik század képregényművészetének legjelentősebb alkotásai között tartják számon Alan Moore "Watchmen"-jét. A hidegháborús poszt-paranoiában úszó, szabadságolt amerikai maszkos igazságosztók végnapjait Zack Snyder álmodta filmvászonra. A monstre - csaknem 3 órás - adaptációt Amerikában holnap, Magyarországon ma este mutatják be. Vigyázzon, ha nem ismeri a képregényt - a cikkben spoilerek várják, lelőhetjük a poénokat!


1985-öt írunk. Amerika és a Szovjetunió között egyre csak élesedik a helyzet, az amerikai média abszurdnak tartja, hogy Ronald Reagan jóképű cowboyként egyenest belovagoljon a Fehér Házba, a nukleáris végveszélyt ábrázoló Doomsday Clock számlapján egyre közelebb kerülünk az atom-apokalipszishoz, a negyvenes években gyökeret vert "maszkos igazságosztó" mozgalom pedig megfáradt nyugdíjasok és az amerikai álomtól ellanyhult követőik esti sörözéseiként él tovább. A vietnami háborút az Őrzők Nixon kérésére egy hét alatt verik le mindenestül, a fegyvereiket eldobó katonák közül sokan személyesen akarják megadni magukat a láthatóan isteni hatalommal bíró szuperhősöknek.

Ezzel a felütéssel indul Alan Moore legendás képregénye, a Watchmen. Az igazságosztók legerősebbikét, a Komédiást (Jeffrey Dean Morgan) ujjnyi vastag ablaküvegen keresztül hajítják ki saját lakásából, a rejtélyes gyilkosságról pedig a kormány beavatottjain kívül csak saját társai tudnak. A képregény narratív alapját adó szuperhős, Rorschach (Jackie Earle Haley) gyakran retrospektív naplóbejegyzéseiből derül ki az egyes szereplők háttértörténete: a biztos halálba zuhant Komédiás legalább annyira volt háborús hős és veterán, mint amennyire terhes anyák gyilkosa és erőszaktevő is, halála mégis katalizálja a szereplőket és az érzelmeket egyaránt.

Moore története éppúgy áldozathozataltól tragikus, az ázsiai erkölcsi drámákhoz hasonlító világmegmentő krimi, mint amennyire kifigurázása a Superman-mítosznak és az amerikai képregény-aranykor idealista hőseinek. Alan Moore szerint képregénye nem anti-amerikai, inkább anti-reaganista. Olyan anyag, amely korának hatalmi politikájáról és félelmeiről szól, s amit olvasói nem feltétlenül nyugodt szívvel forgatnak. A Watchmen vége sanyarú. Az akciófilmek rossz toposzait meglovagolva a szintén Őrző Ozymandias (Matthew Goode), a világ legokosabb embere tárja fel az őt kérdőre vonó társai előtt az igazságot: atombombákkal kell elpusztítani a világ metropoliszait azért, hogy a nagyhatalmak végre összefogjanak.

Zack Snyder (300, Dawn of the Dead) ebből a Time, a Wall Street Journal, az Entertainment Weekly és számos más médium által piedesztálra emelt képregényből rendezett két és háromnegyed órás filmet - számos alkalommal hangoztatva, hogy mind a történet-, mind pedig a képkockahű rendezés hiánya könnyen aláaknázhatja a sikert, el kell kerülni hát a hollywoodi filmipar finomkodását. Azt a kódot, amit az elmúlt években egyre jobban, sokszor sikerrel írnak át a rendezők.

A sztorihűséggel és a rajongók által jól ismert képregénypanelek újraláttatásával nincs is semmi baj, erre bizonyíték is Snyder korábbi filmje, a thermopülai csatát megörökítő 300, amely szinte kockáról kockára adja vissza Xerxész és Leonidász csapatainak harcát. (Itt is meg kell jegyeznünk: hű képregényadaptációk megtekintése előtt nem szabad elolvasni az alapanyagot, ha igazán szórakozni akarunk, mert a történetszál minden egyes apró rezdülését ismerni fogjuk.)  A rendező azonban sokat akart markolni, és ezt megsínylette mind a hangulat, mind a történetvezetés. A közel három óra alatt az érezhetően epizodikus felépítés miatt a nézők háromszor is érezhetik, elkezdődött a film. A történetet nem ismerő mozilátogatók pedig nehezen kezelhetik a sokszor parttalannak és lassúnak tűnő cselekményvezetést.


A történet nem csorbul ki az egyes cselekményszálak elhagyása miatt, a nixoni Amerika pedig korhű és hangulatteremtő. A film kezdetén éppen elég az a pár másodperces jelent, amikor a Komédiás unottan keresi az esti tévéprogramot - a fél másodpercre bevágott MTV-szünetjelet a nézőtéren azonnal hangos kacagás követi, a közönség azonnal beilleszkedik a film világába. Ám a hangulatot a filmzene minden egyes alkalommal porig zúzza, ugyanis totális ellentétben van a jelenetekkel: a Komédiás temetéséhez legalább annyira nem illik Simon és Garfunkel Sounds of Silence-je, mint amennyire nincsen köze Nena 99 Luftballons-ának két Őrző, Silk Spectre (Malin Akerman) és Night Owl (Patrick Wilson) randevújához.

A szereplőválasztás tökéletes párhuzamban van az eredeti képregénnyel: az igazán karakteres hősöket (Rorschach és a Komédiás) igazán karakteres színészek alakítják (Rorschach gyakorlatilag az egész filmet elviszi a vállán), míg a többiek hozzák a képregény által adott, nem feltétlenül színpompás és jelentékeny szerepet. Az akciókoreográfia csak megerősíti a filmet - ennyi nyílt törést, közeli láblövést és nők elleni erőszakot csak a nagyon merész vagy dörzsölt veterán hongkongi és thaiföldi akciórendezők filmjeiben láthatunk. Igazi melléfogás csak az egyetlen szuperhős, Dr. Manhattan (Billy Crudup) esetében történt; tökéletes példáját láthatjuk itt annak, milyen könnyen elrontható egy szereplő a nem megfelelő karakterhanggal. Láthatunk még az eredeti képregényben nem szereplő blőd és hosszú, lánglövellésben kulmináló szexjelenetet az Őrzők miniűrhajóján, amit nézőtéren kellemetlen, értetlen csend követett.

A Watchmen kultuszképregényként kezdte, s most kultuszfilmnek szánták. Hiába előnye a politikától és emberi drámáktól terhelt, megbocsátásokkal és áldozatokkal meghintett történet és a hibátlan grafikai világ. Az amerikai közhelyeknek görbe tükröt tartó filmet mégis az amerikai közhelyek, a vártnál rosszabb produkciós csapat és a nem teljesen kidolgozott forgatókönyv rángatják le a szomorúan átlagos szintre. Olyan lett így, mint a zen - két kézzel mérték bele a jót és a rosszat egyaránt.

(Ha lenne rendszeres filmkritikai rovatunk, tízből hat pontot kapna.)

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Merkel politikai klónja veszi át a CDU vezetését

Merkel politikai klónja veszi át a CDU vezetését

620 km/h-val zakatol az új kínai mágnesvasút, de még rátesznek egy lapáttal

620 km/h-val zakatol az új kínai mágnesvasút, de még rátesznek egy lapáttal

A Fidesz nem ítélte el a nők elleni erőszakot az EP-ben

A Fidesz nem ítélte el a nők elleni erőszakot az EP-ben