szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elutasítja a szórakoztatóipar felületességét, de szereti, ha a művészet kényes, vagy kitárgyalatlan közéleti problémákról beszél. Ezért is ihlette meg azonnal a paksi bővítés témája. Alkotásaival az egyszerűségre törekszik, mert az embereknek szerinte már nincs ideje a bonyolult üzenetek megfejtésére. Az idei ARC-pályázat HVG-különdíjasával, Gutema Dáviddal beszélgettünk.

„Amikor először olvastam egy nagyobb cikket a paksi bővítésről, azonnal megszületett bennem a rajz ötlete. Máig nem tudom eldönteni, hogy ezt a tervet komolyan kell-e venni, vagy ez is csak egy újabb etetés, de az nagyon felháborító, hogy egy ilyen fontos kérdésben az emberek véleménye nélkül döntöttek” – mesélt a díjnyertes alkotás inspirációjáról Gutema Dávid, az ARC-pályázat idei HVG -díjasa. "Ahogy megláttam a szekció mottóját (tények mögött a lényeg) egyből tudtam, hogy ezzel a rajzommal ebbe a kategóriába fogok pályázni" – folytatta a fial képzőművész. (Interjúnk a kiállítás főszervezőjével, Bakos Gáborral itt olvasható, több információ és a díjazott plakátok itt.)

Gutema Dávid: Orosz báb
©

Az Orosz báb című rajzon Magyarország térképe látszik, benne egyetlen felirat: Russia. „Vannak már a két ország történelmének közös pontjai, és egyikhez sem fűződnek túl jó emlékek. A jelenlegi orosz hatalom értékrendjével semmilyen módon nem tudok azonosulni. A rajzommal azt próbáltam ábrázolni, hogy az a konzervatív értékekre hivatkozó bezárkózás, amit a jelenlegi kormányzat képvisel, csak oda vezet, hogy ez az ország a szó szoros értelmében egyedül marad a térképen."

Dávid szerint az ország jelenleg időben visszafelé halad ezzel a bezárkózással, és ezen csak egy más szemléletű oktatással lehetne változtatni, ahogy ő fogalmaz: "Magyarország tanult tehetetlenségben és tudati zavarban szenved. Fontos lenne, hogy ne az enciklopédikus tudást, hanem a  problémamegoldó, és korunk modern eszközeit használó, csoportos gondolkodást díjazzák az iskolákban” – véli a fiatal képzőművész. Hozzátette, az ország, és a világ jelenlegi problémáit, a szélsőséges gazdasági és kulturális szakadékokat csak kifelé nyitással és közös gondolkodással lehet orvosolni.

Gutema Dávid egy korábbi animációs munkája, a Blockheads:

Dávid a Magyar Képzőművészeti Egyetem ötödéves hallgatója intermédia szakon, mint mondta, ez volt az egyetlen olyan terület, amely komolyan érdekelte. Mivel édesapja etióp, így kézzelfogható tapasztalatai vannak a rasszizmusról. „Gyerekkoromban rengeteg beszólást kaptam a bőrszínem miatt, de amikor az ezredforduló környékén a tévében is egyre több fekete embert lehetett látni, már nem számítottam annyira egzotikus látványnak, ekkoriban én voltam a »rapper«  a többieknek – emlékezett vissza nevetve Dávid, aki azt is elmondta, az utóbbi néhány évben sajnálatos módon megint több rossz nézést, negatív reakciót kap a korábbiaknál, aminek nem tudja a pontos okát. „Már megszoktam, hogy a kidobók rendszeresen kiszednek a sorból.”

A fiatal képzőművész munkáit már tavaly is kiállították az ARC-on, ebben az évben beadott alkotásai közül három is megtekinthető az Ötvenhatosok terén. Az Orosz báb mellett az egyiken a PÉNZ felirat olvasható, melyben az ÉN szócska kapott aláhúzást, míg a másik, a Minden egy folyamat része egy komplexebb üzenetű alkotás.

Gutema Dávid: Minden egy folyamat része
©

„Azért választom általában ezt a minimalista stílust, mert azt vallom, hogy manapság az emberek már nem állnak meg és nem figyelnek oda egy bonyolultabb, időt igénylő képre. Így legalább ha mást nem is, de azt legalább elérem, hogy az emberek legalább rákeressenek néhány dologra a Google-ben.” Dávid szerint a jelenlegi fogyasztói kultúra csak a látványra, a szép csomagolásra, azaz az eladhatóságra hajt, ezért a kortárs művészetnek igenis feladata, hogy a társadalmi, közéleti problémákra reagáljon. „Minden korszakban szükség van egy kritikus, a dolgokat más szemszögből láttató hangra.”

Gutema Dávid: Pénz
©

Az idei felhozatalból Dávidnak Kiss Balázs szerintem pina (interaktív plakát) című alkotása tetszik a legjobban, mivel szerinte maga a rajz végtelenül egyszerű, de mégis több rétegű jelentéssel bír. „Ez  plakát fogott meg a legjobban az idei felhozatalból, hiszen ha belegondolok tényleg a női nemi szerv jelenti az univerzum közepét.”

Kiss Balázs: szerintem pina (interaktív plakát)
©

Gutema Dávid további alkotásait ezen az oldalon követheti.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!