Tetszett a cikk?

A huszadik század elejétől egyre kreatívabb ötletekkel rukkoltak elő az árucikkek hirdetői, és már száz évvel ezelőtt is ugyanazok a szabályok voltak érvényben: kutya, baba és egy kis szexepil nem árthat a portékának. Muzeális értékű poszterekből válogattunk.

A Tin Lizzy, azaz a Ford T-modell reklámszövegével nem sokat teketóriáztak: "Vedd meg, mert ez egy jobb autó! 650 dollár". Az első futószalagon gyártott kocsi már nem számított luxusnak, és bár az előállításon és a fényezésen spóroltak (egy ideig csak feketében volt kapható), külön energiát fektettek a reklámozásába.
A hordozható Remington írógépek fénykora az 1920-as, 1930-as évekre tehető, feltehetőleg ez a poszter is abból az időből való. A karácsonyi ajánlat elengedhetetlen kelléke a Mikulás. A copywriterek elődeinek dicséretére váljék a célcsoport-meghatározó képaláírás: "Feleségnek vagy férjnek - fiúnak vagy lánynak. Tanárnak vagy papnak - a legkedvesebb barátnak".
A Shell motorolaj reklámja az egyik, ami a későbbi pop-art posztereket inspirálta.
A Peugeot igen komolyan űzte a bicikligyártás iparát 1882 óta, sőt, az első világháborúban 80 ezer kerékpárt állított elő a vállalat a francia hadsereg részére.
Az évszázad reklámikonjának, a Bibendum-babának egyik korai formáját láthatjuk ezen a Michelin-reklámon. A figura 1898-ban született és számos alkalommal alakították át. Itt épp a dagi, magas, sokgyűrűs, szivarozó baba reklámozza a kerékpárabroncsot.
A sznobizmust ütközik az ipari forradalommal ezen a poszteren. A tetszetősebb asszony azzal dicsekszik, hogy nekik két Motorola tévéjük van, amihez képest a két fürdőszoba bakfitty. Látható, hogy már a múlt évszázad elején is rájöttek, ki hordja a nadrágot, ha vásárlásról van szó.
A Mercedes plakátja is művészettörténeti ikon.
A Procter & Gamble két marketingeszközt használt ebben a hirdetésben: a kisbabát, akivel köztudottan mindent el lehet adni, és azt hogy mindennapi jelenetbe helyezik: "Segítség! Anyunak érdes a keze!" - szól a sirám. Ideje ellágyulni.
A legendás Unicum plakát 1905 körül készült. Elhagyták róla a szájbarágós szövegeket, frappáns és egyszerű üzenetét a karikatúraszerű ábrázolás egészíti ki, nem szerénykedik a mondanivalóval.
A Tibi csokit 1941 óta gyártják, a budapesti Vágóhíd utcából (nem messze az Unicum gyártól) kerültek ki az első táblák. A hetven éves édesség reklámjáról egyet bizton állíthatunk: a képen látható fiúcskát nem Hajós Andrásról mintázták.
A Dreher több mint 150 éves Leger stílusú posztere igazi csemege.
A háború nem állította meg, inkább csak segített a Coca-Cola térhódításában. De vajon valóban ennyire örültek egymásnak a civilek és a katonák a második világháborúban?
A Palmolive 1920-as években készült poszterén kombinálják a képi hatást (a helyzet meghittségét) a hosszú szöveges elemmel. Akinek nincs kedve végigolvasni, az sem marad ki a meggyőzésből: "Próbáld ki!...MOST!!!" - szól a szuggesztív üzenet a jobb sarokban.
Miss Amerikának nem volt könnyű az élete, keresztül-kasul kellett járnia az országot, hogy a világbékét hirdesse. A Greyhound vállalat pedig kihasználta az alkalmat, hogy a legszebb amerikai nővel reklámozza robusztus buszait.
Jót tesz az emésztésének, az egészségének és az idegeinek - és persze az sem árt, ha friss a lehelete a randin - ez olvasható le a Wrigley's rágógumi múlt századi plakátjáról, mely az emberi kapcsolatokkal machinál. De a kutyának mi köze az egészhez?
BP vidám olajcseppjeinek plakátja így szól: "Ha tényleg törődik az autójával!" A környezetvédők arcára nem fog mosolyt csalni az aranyos reklám, a tavalyi BP-katasztrófa után ezek a cseppek már biztos nem ilyen jókedvűek.