Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ba433f75-79ad-4b9f-b64a-f7a29a47752b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kijevi polgármester szerint Zelenszkij fájdalmas lépésekre kényszerülhet a békéért cserébe.","shortLead":"A kijevi polgármester szerint Zelenszkij fájdalmas lépésekre kényszerülhet a békéért cserébe.","id":"20250425_vitalij-klicsko-kijev-ukrajna-beke-terulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba433f75-79ad-4b9f-b64a-f7a29a47752b.jpg","index":0,"item":"79cfec35-687d-4736-9ffb-9105fc1dbc58","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_vitalij-klicsko-kijev-ukrajna-beke-terulet","timestamp":"2025. április. 25. 10:14","title":"Vitalij Klicsko: Lehet, hogy területeket kell feladni a békéért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a99537c3-4f3e-4ce4-a256-5b381ebdc958","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Csőrepedés miatt került a tengerbe a rengeteg olaj.","shortLead":"Csőrepedés miatt került a tengerbe a rengeteg olaj.","id":"20250425_tizenhet-tonna-olaj-adria-hvar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a99537c3-4f3e-4ce4-a256-5b381ebdc958.jpg","index":0,"item":"55a3cab2-7cba-4d14-96b0-c4dd83cdb9f8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250425_tizenhet-tonna-olaj-adria-hvar","timestamp":"2025. április. 25. 13:08","title":"Tizenhét tonna olaj ömlött az Adriába Hvar városánál – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72946998-ddf8-4c13-add7-a499705c1f58","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A bónusz mértéke az itteni jóval alacsonyabb bérszínvonalhoz igazodik.","shortLead":"A bónusz mértéke az itteni jóval alacsonyabb bérszínvonalhoz igazodik.","id":"20250425_Tobbet-dolgoznak-kevesebb-fizetesert-megis-kisebb-bonuszt-kaptak-a-Mercedes-magyar-munkavallaloi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72946998-ddf8-4c13-add7-a499705c1f58.jpg","index":0,"item":"cfda9d5d-37dc-4748-b8a9-ffad37b9173e","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_Tobbet-dolgoznak-kevesebb-fizetesert-megis-kisebb-bonuszt-kaptak-a-Mercedes-magyar-munkavallaloi","timestamp":"2025. április. 25. 14:39","title":"Többet dolgoznak kevesebb fizetésért, mégis kisebb bónuszt kaptak a Mercedes magyar munkavállalói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"021556cf-a5e7-4436-8723-cba811af3441","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Samsung után az LG tévéin is elérhetővé vált az Xbox app, valamint annak felhőalapú játékszolgáltatása. ","shortLead":"A Samsung után az LG tévéin is elérhetővé vált az Xbox app, valamint annak felhőalapú játékszolgáltatása. ","id":"20250424_lg-okostevek-xbox-alkalmazas-jatekok-streamelese-game-pass-ultimate","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/021556cf-a5e7-4436-8723-cba811af3441.jpg","index":0,"item":"d19e72b0-51fc-4d77-a112-6a3bb090bb69","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_lg-okostevek-xbox-alkalmazas-jatekok-streamelese-game-pass-ultimate","timestamp":"2025. április. 24. 16:33","title":"LG TV-je van? Már Xboxot sem kell vennie, ha nyomkodná a konzol játékait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26de5a34-4514-4258-a2ee-f0da8052ed4d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Bella Ramsey azt mondja, nem akart címlapokra kerülni ezzel, és annak idején még nem is volt igazán felkészülve arra, hogy nyíltan beszéljen az identitásáról.","shortLead":"Bella Ramsey azt mondja, nem akart címlapokra kerülni ezzel, és annak idején még nem is volt igazán felkészülve arra...","id":"20250425_The-Last-of-Us-Bella-Ramsey-nembinaris-genderfluid-coming-out-megbanta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26de5a34-4514-4258-a2ee-f0da8052ed4d.jpg","index":0,"item":"2c685815-c5a6-4797-8dba-e93b78672aac","keywords":null,"link":"/elet/20250425_The-Last-of-Us-Bella-Ramsey-nembinaris-genderfluid-coming-out-megbanta","timestamp":"2025. április. 25. 15:56","title":"Részben megbánta a The Last of Us sztárja, hogy nembinárisként coming outolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6bebf455-d600-4b5c-930a-194241a93559","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Kelendő autókat gyártanak Győrben, jelenleg több a megrendelés, mint amit ki tudnak elégíteni. Karosszériaelemeket pedig inkább luxusmárkákhoz készítenek. A motorgyártásban a legnagyobb a kitettség az amerikai piacnak. A gyár nem készül csoportos leépítésre, de a nyugdíjazásokat és a fluktuációt kihasználják a karcsúsításra.","shortLead":"Kelendő autókat gyártanak Győrben, jelenleg több a megrendelés, mint amit ki tudnak elégíteni. Karosszériaelemeket...","id":"20250425_A-gyori-Audinal-folytatodik-a-karcsusitas-amugy-a-ceg-optimista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6bebf455-d600-4b5c-930a-194241a93559.jpg","index":0,"item":"1a8fbbb8-e93e-4757-83c8-23478e977b5e","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_A-gyori-Audinal-folytatodik-a-karcsusitas-amugy-a-ceg-optimista","timestamp":"2025. április. 25. 12:44","title":"A győri Audinál folytatódik a karcsúsítás, de a cég alapvetően optimista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnököt arról kérdezték, hogy az amerikai elnök kívánsága beavatkozás-e a szuverenitásba. ","shortLead":"A miniszterelnököt arról kérdezték, hogy az amerikai elnök kívánsága beavatkozás-e a szuverenitásba. ","id":"20250425_orban-trump-europai-unio-kilepes-szuverenitasvedelem-hivalatal-szijjarto-menczer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c.jpg","index":0,"item":"8c5dbf85-6916-47e4-aeb9-706db38a0467","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_orban-trump-europai-unio-kilepes-szuverenitasvedelem-hivalatal-szijjarto-menczer","timestamp":"2025. április. 25. 16:35","title":"Orbán sem biztos benne, Trump viccelt-e, amikor azt mondta, hogy Magyarországnak ki kellene lépnie az EU-ból ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Helyzetkép három évvel az uniós források befagyasztása után és egy évvel a következő parlamenti választás előtt.","shortLead":"Helyzetkép három évvel az uniós források befagyasztása után és egy évvel a következő parlamenti választás előtt.","id":"20250424_Le-Figaro-magyar-gazdasag-helyzetkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"6b1bfc33-f99c-4ac8-b73d-13edc8265fb0","keywords":null,"link":"/360/20250424_Le-Figaro-magyar-gazdasag-helyzetkep","timestamp":"2025. április. 24. 07:30","title":"Le Figaro: Orbán meggyengült, mert az EU pénzeket tart vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Virtuális piacon keresnek valódi pénzt a magyar játékfejlesztők
szerző:
Folk György (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
A magyar videojáték-piac meglehetősen kicsiny, de a hazai fejlesztőcégek a nemzetközi piacról számos jól fizető megrendelést kapnak. Az új technológiák, különösen az online játékok tömegessé válása azonban mindent megváltoztathat.
A videojátékok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a világon, nem utolsó sorban a mind tökéletesebb technikai kivitelük miatt, ami a fejlesztésekkel párhuzamosan egyre élvezetesebbé – játékokról lévén szó, mondhatjuk azt is – egyre varázslatosabbá teszi őket. De ahhoz, hogy többet tudjon egy játék, s állja a versenyt új generációs konkurenseivel a fejlesztésekbe hatványozottan több munkát, tőkét és szaktudást kell fektetni.
A kilencvenes évek elején az akkori technológia az egyszerű, könnyen létrehozható és viszonylag egyszerűen játszható elektronikus játékok fejlesztését tették lehetővé. A kínálat kialakításánál természetesen azt is figyelembe vették, hogy az átlagos felhasználóknak nem voltak szupergyors gépeik, de arról sem feledkeztek meg, hogy a „hardcore gamer” hajlandó volt hobbijára sokat áldozni, azaz, ha megvette a legjobb gépet, vagy felturbózta a régit, akkor elvárta azt is, hogy a megvásárolt játék kihasználja a hardver lehetőségeit.
A játékfejlesztők kezében lévő szaktudás egyre inkább felértékelődött, ahogy nőttek az elvárások a mind realisztikusabb vagy mind extrémebb játékok megjelentetése iránt. Ennek köszönhetően a nyugat-európai és amerikai játékszoftver cégek egyre nagyobb projekteket adtak ki közép-kelet európai játékfejlesztőknek. Manapság egy átlagos, de a világpiacra szánt játékon 20-30 fejlesztő dolgozik egyszerre, nagyjából fél éven át. Ennek költsége a fejlett piacgazdaságokban olyan magas, hogy a nálunk szokásos 4-500 ezer forintos (hazai mértékkel borsos) havi fejlesztői fizetés mellett is jelentős költségmegtakarítást érhetnek el a játékkiadók.
Sindelyes András a Mithis játékfejlesztő cég projekt vezetője erről a következőképpen vélekedik: „A nagy nemzetközi kiadók azért dolgoznak szívesen magyar játékfejlesztő csapatokkal, mert a nyugat-európai minőséget kapnak az ottaninál jóval olcsóbban. Az utóbbi időben ez a tendencia lassan visszaszorul, hiszen egyre drágább a magyar fejlesztés a bérek és más költségek növekedése miatt, de ma még így is jelentősen olcsóbbak vagyunk.”
A nyugati játékkiadók szemében a magyar fejlesztők a „közepesen olcsó, de elég megbízható” kategóriába tartoznak, hasonlóan például a csehekhez. Lehet ugyan jóval olcsóbban is dolgoztatni például orosz fejlesztőgárdákkal, de ott jóval nagyobbak a pénzügyi kockázatok a különböző okok miatt gyakorta félbe maradó projektek miatt. Sindelyes András tovább árnyalja a képet: „Az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy igazán nagy nemzetközi kiadó csak ritkán szerződik magyarokkal, inkább választja a drágább, de számára megbízhatóbb, komolyabb referenciákat és több kiadott játékot felmutató angol vagy amerikai fejlesztőcégeket. Magyar cégekkel inkább kisebb, feltörekvő kiadók dolgoznak.”
A nyilvánosság formálása (Oldaltörés)
A videojátékok szerepe a nyilvánosság formálásában egyre nagyobb szerepet kap. Jó példa erre, hogy ma már a játékok virtuális tereiben is találkoznak a felhasználók valódi reklámokkal, de egy sikeres játékzene együttesek felemelkedését is magával hozhatja. A játékok növekvő jelentősségét igazolja, hogy ma már szinte nem jelenik meg nagyobb költségvetésű hollywoodi film a hozzá tartozó játék nélkül.
A játékokkal a filmstúdiók ugyanis mindinkább megpróbálják kitolni egy-egy termékük életciklusát. A filmek nézettsége már a minimálisra csökken a mozikban, amikor ugyan abból a sztoriból készült játék eladási még javában szárnyalnak. Olyan történeteknél, amelyek folytatása még várható a mozikban, az újabb epizód megjelenésig a videojátékok a dvd-kkel karöltve segítenek kiegyenesíteni a projekt értékesítési görbéit. Ráadásul a játékszoftverek is a dvd-k értékesítési stratégiájához hasonló elven kerülnek forgalomba. Háromféle kategóriába sorolják őket, így vannak a tripla A, a dupla A és az A kategóriás alkotások, melyekbe a szerint kerülnek a játékok, hogy mennyi ráfordított idő, munka és pénz van mögötte. Tripla A például a több éven át fejlesztett dollár tízmilliós befektetéssel készült Quake sorozat vagy a Half Life 2. A tripla A minősítésű játékok többsége (mint ahogy az említett kettő is) azonban önálló termék, nincs megfelelője a moziban, vagy – mint a Lara Croft, azaz Thumb Raider sorozat esetében – a játék népszerűsége kényszerítette ki a mozifilm leforgatását.
A játékoknak, akárcsak a dvd-knek, megvan a kifutási idejük. A piacra kerülő termék bolti ára 10 ezer forint körül indul, s egy-másfél év alatt fokozatosan 2000 forintig süllyed. Sok játék csak a kifutását követően térül meg, amikor már pár ezer forintért legálisan hozzá lehet jutni – mondja Kozák Tamás a Debrecenben működő autós játékok megalkotásával foglalkozó Invictus-Games Kft vezetője.
Kozák szerint a magyar piacon szinte lehetetlen komoly eladási eredményeket elérni. Példaként említi a mindent elsöprő marketinghadjárattal beharangozott Harry Potter filmekhez készült játékot, amelyből végül valamivel több mint 5000 darabot adtak el. A hazai játékszoftver-piac a kicsiny értékesítési darabszámok ellenére évről-évre nő.
Zsuffa István a Blackhole Games vezetője úgy véli, hogy hazánkban 90 százalék körüli a másolt játékok részesedése, s a német piacra hivatkozik a hazai aránytalanságokat érzékeltetve: „ Németország lakossága mintegy nyolcszorosa Magyarországénak, s eközben egy sikeres játékból ott akár egymillió darab is gazdára találhat”. Ennek alapján, a szabadon elkölthető jövedelmekben mutatkozó különbségeket is figyelembe véve egy sikeres videojátéknak a hazai piacon 40-50 ezer példányban kellene elkelnie.
Nagy fejlesztésigényű szoftverek kizárólag magyar piacra való gyártása szóba sem jöhet a kiadóknál, kisebb költségű oktatóprogramok, kisgyerekeknek írt játékok azonban gyakran nyereségesek itthon is. Kivételt képez egy kicsiny magyar fejlesztőcég a Hydrogame terméke. Ők a magyar szabadságharc története alapján alkottak stratégiai játékot 1848 címmel. Az 1848-at az Oktatási Minisztérium vette meg és tette közzé ingyenesen a Sulinet portálon. A játékot eddig több mint 100 ezren töltötték le. Várhegyi Bulcsú a Hydrogame fejlesztője elmondta, hogy már dolgoznak a Rákóczi szabadságharc feldolgozásán, és jelentkeztek Eger ostromának feldolgozására is, amelyre tavasszal az egri önkormányzat hirdetett meg pályázatot.
Online forradalom (Oldaltörés)
A valaha volt elemes kvarcjátékok és Commodore számítógépek alkotta hardverháttér mára végképpen a múlt homályába veszett. Némi túlzással ma már mindenbe játékot dugnak, amiben processzor van, s tartozik hozzá egy kijelző. Ezért a mobiltelefonoktól a játékkonzolokon át a PC-kig minden platformhoz külön el kell készíteni a megfelelő verziókat. A hvg.hu által megkérdezett fejlesztők mind úgy nyilatkoztak, hogy vannak tapasztalataik Playstation, X-box és egyéb hordozható játékkonzolokra való fejlesztésekben, ennek ellenére itthon totális elsőbbséget élveznek a PC-re írt játékok. A mobiltelefonokra fejlesztett időtöltő szoftverecskék fejlesztése pedig, azért képes idehaza is gyorsan hódítani, mert kevés ráfordítással is lehet eredményeket elérni. A játékkonzolokra írt verziók értékesítése a PC verzióknál is kisebb bevétellel kecsegtet idehaza, mert ezeken az eszközökön viszonylag kevesen játszanak, s még ennél is kevesebben veszik meg a az eredeti kiadású játékokat.
A jövő játékai a fejlesztők szerint még valóságosabbnak tűnő kitalált világokban zajlanak majd, még mélyebben megélhető virtuális személyiségek bőrébe bújhatunk, s ez a játékkedve, illetve a piac növekedését fogja eredményezni. Kozák Tamás a monitort tekinti a legnagyobb „bilincsnek” amelytől szerinte a 3D szemüvegek széleskörű elterjedése vagy a japánban már bemutatott 3D monitorok szabadíthatnak meg minket. Sindelyes Adrás kevésbé optimista: „Az új generációs konzolok (X-box 360, Playstation 3) a legjobban várt új eszközök, amelyek a gyártók szerint forradalmi újításokat hordoznak. Az újítások azonban valószínűleg inkább csak a szokásos lépésekre fognak korlátozódni: gyorsabb és szebb lesz a grafika, a gépek több effektet tudnak majd megjeleníteni, több erőforrás jut majd a mozgások fizikájára vagy az ellenfelek intelligenciájára. Természetesen a hardverfejlesztések több lehetőséget adnak a fejlesztők kezébe. Például a bokszolók arckifejezése folyamatosan változik a mérkőzés alatt, egy-egy nagyobb ütés előtt agresszívan összeszorítják a fogukat, vagy fátyolossá válik a tekintetük, ha bekapnak egy-egy nagyobb pofont. Hatalmas városok utcáin cikázhatunk majd futurisztikus járműveinkkel, vagy éppen közkatonaként vehetünk részt a hiperrealisztikus részletességgel szemünk elé táruló normandiai partraszállásban több száz virtuális karakter között.”
A játékok jövőjét valószínűleg jelentősen befolyásolja, hogy egyre sikeresebbé válnak a csapatos online szerepjátékok (MMORPG – Massive Multiplayer Online Role Playing Game) amelyek amellett, hogy rendkívüli módon bevonják a játékosokat a játékok alakításába, hihetetlen hosszú játékidőt nyújtanak, hiszen világukat a fejlesztőműhelyek folyamatosan megújítják. Egyes szakértők szerint az internetes játékok használata a mindenhonnan és vezeték nélkül is mindenféle eszközzel elérhető hálózatnak köszönhetően oly tömegessé válik, ami hamarosan önmagában forradalmat idéz elő a piacon.
Az azonos vállalatcsoporthoz tartozó MediaMarkt és Saturn elektronikai áruházlánc egyes magyarországi üzleteiben kapható a hordozható videojáték-konzolok új generációját képviselő PlayStation Portable (PSP), noha azt a gyártó japán Sony hivatalosan csak szeptember 1-jétől árulja Európában - írja a HVG csütörtökön megjelenő száma.
A Microsoft és a Sony a múlt héten csaknem egyszerre mutatta be legújabb videojáték-konzolját. Ezeknél már kötelező a széles sávú internetkapcsolat, a minél élethűbb grafikáról pedig a hét-nyolc évvel ezelőtti szuperszámítógépekével vetekedő műveleti sebesség gondoskodik.
Elkészült a népszerű Pacman játék emberi platformon "futtatható" verziója. A játékosok egy speciális szemüveg segítségével virtuális világba kerülnek át, ahol ők a főhősök. Tron feléled?
Az Intel chipgyártó konszern bemutatta az új-generációs otthoni PC prototípusát, a Ryan McElhinney által tervezett, Home Entertainment Shell névre keresztelt otthoni, szórakoztató számítógépet.
Miután a rivális Microsoft a múlt héten lerántotta a leplet saját konzoljának, az Xboxnak a következő generációs modelljéről, a japán multicég is a nyilvánosság elé tárta a jelenlegi piacvezető játékgép jövőre érkező, továbbfejlesztett változatát.
Már 4 millióra nőtt azoknak a külföldi - elsősorban amerikai, angol és brazil - internetezőknek a száma, akik egy magyar szoftverfejlesztő cég, a Solware által üzemeltetett flyordie.com weboldalon a cég online játékaival játszanak.