Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"181b6746-ed43-41f7-b418-0d139badc36e","c_author":"V.É.","category":"elet","description":"A természet legnagyobb történetmesélőjéből a világ lelkiismerete – egyesek talán azt is remélik, a világ megmentője – lett Sir David Attenborough. 99 éves korára elkészítette a szerinte legfontosabb filmjét is. ","shortLead":"A természet legnagyobb történetmesélőjéből a világ lelkiismerete – egyesek talán azt is remélik, a világ megmentője –...","id":"20250508_sir-david-attenborough-99-ocean","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/181b6746-ed43-41f7-b418-0d139badc36e.jpg","index":0,"item":"eecafac3-9efd-4948-af10-6930464a409a","keywords":null,"link":"/elet/20250508_sir-david-attenborough-99-ocean","timestamp":"2025. május. 08. 04:30","title":"Sir David Attenborough 99 évesen sem adja fel, hogy megmentse a bolygónkat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6adb46fe-cb8f-49da-b06a-76bedd5c7d65","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A felhasználók gyakran csak legyintenek, ha telefonjuk frissítése kerül szóba, nem is gondolva arra, mennyi kényes adatot őriz az eszközük. Csalók boldogan csapnak le a régebbi operációs rendszert futtató készülékekre, óriási bevételek reményében. Egy biztonsági szigorítás jegyében a régebbi, védtelenebb készülékekkel nem lehet majd mobilbankolni.","shortLead":"A felhasználók gyakran csak legyintenek, ha telefonjuk frissítése kerül szóba, nem is gondolva arra, mennyi kényes...","id":"20250507_android-biztonsagi-frissites-szabaly-google-mobilbankolas-regebbi-telefonok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6adb46fe-cb8f-49da-b06a-76bedd5c7d65.jpg","index":0,"item":"824b0711-5e26-44f8-8c71-cbbf31b57e50","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_android-biztonsagi-frissites-szabaly-google-mobilbankolas-regebbi-telefonok-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 20:03","title":"Régebbi az androidos telefonja? Akkor most gyorsan nézze meg a Beállítások menüt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d4c96ee-cccb-4c0b-b118-7dc4086683a2","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A sofőr többeket elütött, az egyik sérült állapota válságos.","shortLead":"A sofőr többeket elütött, az egyik sérült állapota válságos.","id":"20250508_psg-bajnokok-ligaja-elodonto-gyozelem-unneples-gazolas-rendorok-felgyujtott-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d4c96ee-cccb-4c0b-b118-7dc4086683a2.jpg","index":0,"item":"890d47f4-abd1-4666-96a8-399ba2356c61","keywords":null,"link":"/sport/20250508_psg-bajnokok-ligaja-elodonto-gyozelem-unneples-gazolas-rendorok-felgyujtott-auto","timestamp":"2025. május. 08. 11:38","title":"A PSG győzelmét ünneplők közé hajtott egy autó Párizsban, mire felgyújtották","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"301ffe14-d01c-4766-adc9-ee71537c5017","c_author":"Horváth Zoltán, Lindner András ","category":"360","description":"Gyurcsány Ferenc lemondott pártja, a Demokratikus Koalíció elnöki tisztségéről, frakcióvezetői posztjáról, országgyűlési képviselői mandátumáról. Teljesen visszavonul a közélettől, a választásokon sem indul, és elválik feleségétől, Dobrev Klárától. A volt miniszterelnökkel a HVG 2003-ban készített portréinterjút, amikor sportminiszterként debütált kormányzati szerepben. Alább ezt a cikket közöljük újra.","shortLead":"Gyurcsány Ferenc lemondott pártja, a Demokratikus Koalíció elnöki tisztségéről, frakcióvezetői posztjáról...","id":"20250508_Gyurcsany-Ferenc-gyermek-ifjusagi-es-sportminiszter-HVG-portre-2003-oktober-11","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/301ffe14-d01c-4766-adc9-ee71537c5017.jpg","index":0,"item":"97549097-e6ba-4c2e-b988-30d49f84c2cb","keywords":null,"link":"/360/20250508_Gyurcsany-Ferenc-gyermek-ifjusagi-es-sportminiszter-HVG-portre-2003-oktober-11","timestamp":"2025. május. 08. 14:34","title":"„Nem szokásom bedobni a törülközőt” – Gyurcsány Ferenc a HVG-nek 2003-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"977048d4-4cd5-4f84-a809-56be797c71b2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Fellélegezhet a brit autóipar és vámmentességet kap a Boeing-repülőgépek hajtóműveit szállító Rolls-Royce is.","shortLead":"Fellélegezhet a brit autóipar és vámmentességet kap a Boeing-repülőgépek hajtóműveit szállító Rolls-Royce is.","id":"20250508_Megszuletett-a-brit-amerikai-vammegallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/977048d4-4cd5-4f84-a809-56be797c71b2.jpg","index":0,"item":"87ad1c0a-6829-44a9-a9a6-9b064aa6547f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Megszuletett-a-brit-amerikai-vammegallapodas","timestamp":"2025. május. 08. 21:32","title":"Megszületett a brit-amerikai vámmegállapodás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d6300ca-02e2-4d6c-8d2e-97a4fd514538","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elfogadhatatlannak tartják, hogy az egyház vezetői eddig nem foglalkoztak a problémával, Erdő Pétert és Ferenc pápát is kritizálták.","shortLead":"Elfogadhatatlannak tartják, hogy az egyház vezetői eddig nem foglalkoztak a problémával, Erdő Pétert és Ferenc pápát is...","id":"20250507_konklave-egyhaz-bantalmazas-szexualis-visszaeles-Roma-Erdo-Peter-biborosok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d6300ca-02e2-4d6c-8d2e-97a4fd514538.jpg","index":0,"item":"c5113cca-2ad8-44fa-9c49-197dbd502d01","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_konklave-egyhaz-bantalmazas-szexualis-visszaeles-Roma-Erdo-Peter-biborosok-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 14:37","title":"Miközben a bíborosok a konklávéra készülnek, civilek az egyházon belüli szexuális visszaélésekre hívják fel a figyelmet Rómában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3978cdb6-7a49-4102-9840-f61675c529cd","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az ismert politikusok közül Bánki Erik és Deutsch Tamás 3-3, Hoppál Péter 4 millió forintot adott a pártnak. ","shortLead":"Az ismert politikusok közül Bánki Erik és Deutsch Tamás 3-3, Hoppál Péter 4 millió forintot adott a pártnak. ","id":"20250508_fidesz-tamogatas-befizetok-tagdij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3978cdb6-7a49-4102-9840-f61675c529cd.jpg","index":0,"item":"2f90a583-dc94-424e-9fed-cc160d65972d","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_fidesz-tamogatas-befizetok-tagdij","timestamp":"2025. május. 08. 07:53","title":"Volt, aki tízmillió forinttal támogatta a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vásárlóként, ügyfélként számos munkahelyen tapasztalni, hogy zene szól a háttérben. Esetenként még irigyli is az ember az ott dolgozókat a kellemes hangulatért. Egy amerikai kutatás viszont arra az eredményre jutott, hogy a rosszul választott háttérzene kellemetlen következményekkel járhat az alkalmazottakra, így a vállalat egészére nézve is.","shortLead":"Vásárlóként, ügyfélként számos munkahelyen tapasztalni, hogy zene szól a háttérben. Esetenként még irigyli is az ember...","id":"20250509_hatterzene-hatasa-munkavallalokra-ceg-teljesitmenyere-feszultseg-stressz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91.jpg","index":0,"item":"e718a907-0507-41be-9cda-4e77819094e9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_hatterzene-hatasa-munkavallalokra-ceg-teljesitmenyere-feszultseg-stressz","timestamp":"2025. május. 09. 12:03","title":"Háttérzene szól ott, ahol dolgozik? Na, az baj lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az űrsikló programot nem sikerült az elvárásoknak megfelelő hatékonysággal újraindítani, ezért az amerikai űrügynökség azt fontolgatja, hogy a jövőben modernizált rakétákra szerelt kapszulákkal oldanák meg az asztronauták és a felszerelések feljuttatását a világűrbe.
A New York Times szerint az új járműveket az űrsiklók alkatrészeinek felhasználásával, átalakításával építenék meg, hogy biztonságosabb, s jóval erősebb hagyományos rakétákat készíthessenek. A tervek szerint külön járművekkel lőnék fel az űrhajósokat, s az általuk használt eszközöket és utánpótlást. A rakéták újratervezésével lehetővé válna, hogy a rakományt a jármű legmagasabb pontján helyezzék el, amely így a lehető legmesszebb kerülne a veszélyforrást jelentő üzemanyagtartályoktól és a forró lángokat kibocsátó hajtóművektől, valamint helyzetéből fakadóan a leszakadó szigetelőhab-, és jégdaraboktól. Ezen elvek felhasználásval kivédhetőek lennének az olyan katasztrófák, mint például a Challenger 1986-os balesete, vagy a Columbia 2003-as tragédiája.
Az űrsiklók alkatrészeit felhasználva a NASA-nak lehetősége nyílik rá, hogy továbbra is felhasználja a korábbi technológiákat, s megőrizze a kapcsolatot az eddigi beszállítókkal. Ez lerövidítené a tervezés, fejlesztés idejét, s hatalmas megtakarítást is eredményezne.
„A már meglévő alkatrészek segítségével lefaraghatunk a költségekből” – nyilatkozta a New York Timesnak Michael D. Griffin, a NASA új igazgatója. „Egy olyan fejlesztés esetében, amikor a nulláról indulunk, sokkal nagyobb anyagi áldozatra lenne szükség.”
A két és fél évvel ezelőtt indított program olyankor került reflektorfénybe, amikor az öregedő űrsiklók problémái miatt a NASA arra kényszerült, hogy átgondolja az űrutazás jövőjét. A űrsiklók repülését egyelőre határozatlan időre felfüggesztették, miután a Discovery-nek sem sikerült zökkenőmentesen feljutnia a világűrbe, s még jelenleg is kétséges, hogy biztonságosan visszatérhetnek-e a fedélzetén az űrhajósok a Földre.
Az új járművek terveit hivatalosan augusztus során jelentik majd be. Múlt pénteki interjújában Dr. Griffin hangsúlyozta, hogy az új rakéták fejlesztése során a legfőbb hangsúlyt a repülésbiztonságra helyezik majd.
„Abban az esetben, ha a legénység és a rakomány a leváló üzemanyagtartályok felett helyezkednek el, nem léphetnek fel olyan biztonsági problémák mint korábban” – mondta a NASA vezetője. „Akár egész úton potyoghatnak az apróbb darabkák róla.”
A kongresszus dönt majd (Oldaltörés)
A bejelentés után az Egyesült Államok kongresszusának kell majd megszavaznia a kezdeményezést. A NASA-nak kínosan kell ügyelnie szűkös költségvetésére, ezért a megtakarításokkal kecsegtető tervek előtt nagy jövő állhat. Nemrégiben John E. Pike, egy washingtoni székhelyű kutatószervezet igazgatója fejtette ki aggodalmait azt illetően, hogy bár az űrügynökség büdzséje ugyancsak korlátolt, mégis dollármilliárdos fejlesztésekbe szeretnének belevágni, miközben hasonló összegeket fizetnek ki a problémákkal küzdő űrsiklók miatt.
„Ez csupán egy gyorssegély-szerű, elkapkodott megoldás egy nagy problémára” – jelentette ki szkeptikusan Alex Roland, a NASA egy volt munkatárs, aki jelenleg a Duke University tanáraként dolgozik.
Az ötlet támogatói szerint azonban a rakéták használata lehetőséget teremtene az űrhajósok számára, hogy végre ismét a kutatásokkal foglalkozzanak a problémák helyett.
„Az űrsikló egy hihetetlen technológiai csoda, én csak tudom, mivel négyszer repültem a fedélzetén” – nyilatkozta a New York Timesnak Scott J. Horowitz, űrrepülési mérnök, aki a jelenlegi terv kidolgozásában is részt vett. „De egyszerűen túl bonyolult, s létezik sokkal jobb megoldás is ehelyett.”
Dr. Horowitzot munkatársaival együtt mélyen megrázta a Columbia katasztrófája, s ezután kezdtek el foglalkozni azzal, hogy biztonságosabb módszereket dolgozzanak ki az űrutazásra. A Bush kormányzat tervei szerint – amely szeretne ismét embert küldeni a Holdra, s támogatja a Mars meghódítását célzó kutatásokat is – a megmaradt három űrsiklót 2010-ig kivonják a forgalomból. Az új járműveknek további előnyeik is lennének a már fent említett biztonsági megoldások mellett. A legnagyobb tervezett rakéta több mint 100 méter magas lenne, ezzel megközelítve a Saturn 5-öt, amellyel az űrhajósok eljutotak a Holdra. A kisebbik is magasabb lenne az űrsiklónál, amely közel 56 méter magas a külső üzemanyagtartályaival együtt.
A rakéták tetején elhelyezett kapszulákban utaznánk az űrhajósok, illetve a felszerelés, s a jármű a küldetés végeztével a vitorlázórepülés helyett ejtőernyők használatával térne vissza a Földre.
XIV. Leó pápa megválasztása, Gyurcsány Ferenc visszavonulása és a honvédelmi miniszterről kikerült hangfelvétel után adott interjút a Kossuth rádióban a miniszterelnök.