Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A szörnyű tettről egy videót is küldött. ","shortLead":"A szörnyű tettről egy videót is küldött. ","id":"20250208_Egy-veszekedes-utan-kidobta-az-ablakon-baratnoje-kutyajat-egy-orosz-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"6efad7bb-7707-402c-8693-6df020bb3c81","keywords":null,"link":"/elet/20250208_Egy-veszekedes-utan-kidobta-az-ablakon-baratnoje-kutyajat-egy-orosz-ferfi","timestamp":"2025. február. 08. 13:06","title":"Egy veszekedés után kidobta az ablakon barátnője kutyáját egy orosz férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e2e1cfc-a157-4e9a-a38c-52931af96770","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 2022-es ellenzéki miniszterelnök-jelölt, Márki-Zay Péter támogatásáról biztosította a Tisza Párt elnökét.","shortLead":"A 2022-es ellenzéki miniszterelnök-jelölt, Márki-Zay Péter támogatásáról biztosította a Tisza Párt elnökét.","id":"20250209_marki-zay-peter-magyar-peter-valasztas-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e2e1cfc-a157-4e9a-a38c-52931af96770.jpg","index":0,"item":"3b86eebc-2930-4608-8217-3bd3b4a6bbf3","keywords":null,"link":"/itthon/20250209_marki-zay-peter-magyar-peter-valasztas-tamogatas","timestamp":"2025. február. 09. 10:40","title":"Márki-Zay Péter: Teljes szívemmel támogatni fogom Magyar Pétert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ead92735-a47b-4695-9443-126b821d0272","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Fél órával a meghirdetett antifa tüntetés előtt több volt a rendőr, mint a civil a Széll Kálmán téren. A felvonulók szoros hatósági kísérettel jutottak föl a budai Várba.","shortLead":"Fél órával a meghirdetett antifa tüntetés előtt több volt a rendőr, mint a civil a Széll Kálmán téren. A felvonulók...","id":"20250208_rendorok-antifa-tuntetes-szell-kalman-ter-kitores-napja-naci-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ead92735-a47b-4695-9443-126b821d0272.jpg","index":0,"item":"7d408f3d-e338-4dd6-8e5f-ee816f5f2e41","keywords":null,"link":"/itthon/20250208_rendorok-antifa-tuntetes-szell-kalman-ter-kitores-napja-naci-ebx","timestamp":"2025. február. 08. 15:23","title":"„Itt van összes rendőr, aki Magyarországon szolgál” – tényleg nagyon védték a náci felvonulást az antifáktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85b3043a-f2a4-4bf5-94b5-55d713be3ef0","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"elet","description":"Hogyan képesek a macskák látszólag meghazudtolni a fizika törvényeit, és szédítő magasságokból leesve is a talpukra érkezni? És mi az a kritikus pont, ahonnan nagy valószínűséggel már nem úsznák meg ép bőrrel a zuhanást?","shortLead":"Hogyan képesek a macskák látszólag meghazudtolni a fizika törvényeit, és szédítő magasságokból leesve is a talpukra...","id":"20250208_miert-esnek-a-talpukra-a-macskak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85b3043a-f2a4-4bf5-94b5-55d713be3ef0.jpg","index":0,"item":"1a9f7494-5f98-4edc-95f8-ae0b7643bcb0","keywords":null,"link":"/elet/20250208_miert-esnek-a-talpukra-a-macskak","timestamp":"2025. február. 08. 06:01","title":"Házi macskák vs. Newton első törvénye, avagy miért esnek mindig a talpukra a cicák?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0df2e714-a509-4180-b68f-e9030349c77a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrség szoros biztosítása mellett, úgy tűnik, balhé nélkül ért véget a Kitörés napja február 8-án. A szélsőjobbosok elindultak a 60 kilométeres éjszakai túrára a 80 évvel ezelőtti hitlerista kitörés emlékére. Képes beszámoló a német és magyar szélsőjobb ünnepéről.","shortLead":"A rendőrség szoros biztosítása mellett, úgy tűnik, balhé nélkül ért véget a Kitörés napja február 8-án...","id":"20250208_kitores-tura-kepek-naci-szelsojobb-gyulekezo-budai-var-fotok-antifa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0df2e714-a509-4180-b68f-e9030349c77a.jpg","index":0,"item":"2a0d6c27-9572-44ac-8e7f-6f602fd821ed","keywords":null,"link":"/itthon/20250208_kitores-tura-kepek-naci-szelsojobb-gyulekezo-budai-var-fotok-antifa-ebx","timestamp":"2025. február. 08. 19:04","title":"Blackface Magyar Péter, SS-koponyák, a HVG pedig egy „Arschloch” – így vonultak fel a szélsőjobbosok Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9496598f-5473-494b-90c0-b9d63d8aa423","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Evelyn Miller csatornáját több mint százezren követik a TikTokon.","shortLead":"Evelyn Miller csatornáját több mint százezren követik a TikTokon.","id":"20250208_evelyn-miller-ket-vagina-huvely-terhesseg-szex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9496598f-5473-494b-90c0-b9d63d8aa423.jpg","index":0,"item":"df8c9247-b952-4261-a3a3-e8b50e6851b3","keywords":null,"link":"/elet/20250208_evelyn-miller-ket-vagina-huvely-terhesseg-szex","timestamp":"2025. február. 08. 05:01","title":"A két vaginával született nő válaszolt a leggyakoribb kérdésekre, amiket kapni szokott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"740ebae1-4f4f-4611-924f-4b241f7ddeb5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nő az autóban hagyta a nagyobbik gyermekét. A mozdonyvezető sokkot kapott a péntek este történtektől.","shortLead":"A nő az autóban hagyta a nagyobbik gyermekét. A mozdonyvezető sokkot kapott a péntek este történtektől.","id":"20250208_Gyor-Menfocsanak-vasuti-baleset-tragedia-anya-gyerek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/740ebae1-4f4f-4611-924f-4b241f7ddeb5.jpg","index":0,"item":"fbeb488f-63bb-482d-982c-a15c2cd8b720","keywords":null,"link":"/itthon/20250208_Gyor-Menfocsanak-vasuti-baleset-tragedia-anya-gyerek","timestamp":"2025. február. 08. 21:10","title":"A nyolcéves kislány végignézhette, ahogy anyja a kistestvérével a vonat elé lépett Győr közelében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc40849c-32dd-457f-9eb1-b68ad6a510a4","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Riasztó jelek mutatják, hogy megkezdődött Amerika orbanizálása – a Guardian washingtoni elemzése szerint a folyamat elsöprőbb, mint várták.","shortLead":"Riasztó jelek mutatják, hogy megkezdődött Amerika orbanizálása – a Guardian washingtoni elemzése szerint a folyamat...","id":"20250208_Guardian-trump-orban-masolas-nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc40849c-32dd-457f-9eb1-b68ad6a510a4.jpg","index":0,"item":"3d53074d-39b2-487f-91fe-558bacb707ef","keywords":null,"link":"/360/20250208_Guardian-trump-orban-masolas-nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 08. 09:21","title":"Talán még maga Orbán is irigyen nézi, milyen vehemensen támadja Trump a demokráciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Három autóipari multi közösen fejleszti a jövő hajtóműveit
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A BMW, a DaimlerChrysler és a General Motors szándéknyilatkozatot írt alá egy közös hibridhajtómű-fejlesztési program elindításáról. Az együttműködés célja, hogy közösen hozzanak létre egy olyan kettős üzemmódú hibrid hajtóműrendszert, amely csökkenti az üzemanyag fogyasztást, miközben nem befolyásolja hátrányosan az autók menettulajdonságait.
Az olajár lassan az egekbe szökik, így igazán ideje volt már, hogy a világ legnagyobb autóipari együttműködése jöjjön létre az energiatakarékos meghajtórendszerek kifejlesztése érdekében. A General Motors és a DaimlerChrysler már augusztus végén egyezségre jutott a közös fejlesztésekről, s most a BMW Csoport is csatlakozott hozzájuk. Az eseményt a cégek vezetői a következőképpen komentálták:
Tom Stephens, a GM Powertrain alelnöke: „A BMW részvételével újabb kompetens partnert nyerünk a világviszonylatban vezető hibridrendszer kifejlesztéséhez. Ez az együttműködés megnyitja az utat az autógyártók átfogó együttműködése előtt, s a szövetség előirányozta a kooperációt más partnerekkel is.“
Thomas Weber, a DaimlerChrysler AG kutatási-fejlesztési igazgatója, egyben a Mercedes Car Group fejlesztési vezetője: „A három autógyártó fejlesztési tudásának közös mederbe terelése mindegyik érintettnek megadja a lehetőséget, hogy minél előbb hozhasson forgalomba a teljesítmény, a komfort és a környezetvédelem szempontjából is meggyőző járműveket.“
Burkhard Göschel, a BMW fejlesztési és beszerzési igazgatója: „A közös hibridtechnikai platform révén gyorsan jelenhetünk meg a piacon, ugyanakkor a későbbi specifikáció révén, megőrizzük az egyes márkák sajátos karakterét.“
A Michigan állambeli Troy-ban, egy új közös központ, a „GM, DaimlerChrysler and BMW Hybrid Development Center“ fejleszti a modulrendszerű berendezést és annak egyes komponenseit: a villanymotorokat, nagyteljesítményű elektronikát, a kábelezést, a biztonsági berendezéseket, az akkumulátort és annak vezérlését, valamint a rendszerfelügyeletet. Ugyanitt foglalkoznak a rendszerintegrációval és a projektigazgatással is.
A hivatalos megfogalmazás szerint „az optimális fejlesztés kulcsa egy széles felhasználhatóságú modulrendszer arhitektúra, amely hozzáilleszthető a különféle járműkoncepciókhoz és márkaspecifikus igényekhez”. Ez magyarul azt jelenti, hogy olyan sokféle járműben felhasználható rugalmas rendszer kifejlesztésére törekszenek, amelyben a közös komponensek, gyártóberendezések és beszállítók révén jelentős költségmegtakarítások érhetők el, s ennek hatása kedvező ár-érték arányú járművek forgalomba hozása lehet. Még egyszerűbben az autóipari óriások megosztják a horribilis fejlesztési költségeket, félreteszik a versenyt a hibridhajtás területén, s termékeik más vonásait szembeállítva próbálják magukhoz édesgetni a vevőket.
A „kettős üzemmódú” hibridhajtás javítja az eddigi hibridjárművek teljesítőképességét, fogyasztását és hatótávját. Városi és araszoló forgalomban a járművet hajthatja a két villanymotor, vagy a belsőégésű motor, vagy mindegyik egyszerre. Ezáltal teljes mértékben érvényre juthat a hibridhajtás üzemanyag-megtakarító képessége.
Nagyobb sebességnél, azaz országúton vagy autópályán, más vezetési üzemmódra kapcsol át a rendszer. A „kettős üzemmódú” hajtás egyenletes sebességű haladáskor is jelentős előnyökkel jár. Előzéskor, erős emelkedőn vagy utánfutó vontatásakor rendelkezésre áll a hibridrendszer maximális teljesítménye, úgyhogy ilyenkor is jól megy, de keveset fogyaszt a jármű.
Az IBM Detroitban bemutatott új autóipari megoldása a legkülönbözőbb forrásokból rendszerez egy adott típusról rendelkezésre álló információtömeget. A több forrásból összegyűjtött nagy mennyiségű adat elemzése az autógyárak számára lehetővé teszi, hogy emeljék a gyártás színvonalát és jobban kezeljék a garanciával kapcsolatos ügyeket.
A Suzuki japán autóipari vállalat bejelentette szándékát, hogy benzin-elektromos vegyes üzemelésű kisautó modellel szeretné bővíteni a választékát. A miniautó kategóriában ez lenne az első hibridautó.