Svéd kutatók szerint bizonyos fehérjék alapján az agy-gerincfolyadékban lehetséges a rettegett Alzheimer-kór korai kimutatása.

A kezdeti stádiumban emlékezetkihagyással és viselkedési zavarokkal jelentkező kórkép végső soron az érintettek teljes szellemi leépülésével végződik. E kórképben világszerte jelenleg tizenkétmillió idős ember szenved, s az előrejelzések szerint a betegek száma a fejlett országok lakosságának elöregedésével párhuzamosan tovább növekszik majd - olvasható a NEWS.rin című orosz hírportálon.

Kaj Blennow, a Göteborgi Egyetem professzora és munkatársai szerint az Alzheimer-kór gyakrabban alakul ki olyan betegeknél, akiknek agy-gerincfolyadékában megszaporodnak bizonyos fehérjék.

A kutatók több éven keresztül vizsgálták 137 enyhe memóriazavarral küszködő idős ember és 39 egészséges önkéntes agy-gerincfolyadékát. Öt év múltán a kísérleti alanyok 42 százalékánál diagnosztizálták az Alzheimer-kórt, 15 százalékánál pedig az öregkori elbutulás más formája alakult ki. Az Alzheimer-kór gyakrabban fejlődött ki olyan betegeknél, kiknek agy-gerincfolyadékában megemelkedett a beta-amiloid és az úgynevezett tau-fehérjék koncentrációja.

A kutatók szerint e vegyületek kimutatása képalkotó diagnosztikai módszerek egyidejű alkalmazásával lerövidítheti, míg a betegeknél megállapítják az Alzheimer-kórt. A betegség ugyan nem gyógyítható, ám a korán megkezdett kezelés enyhítheti annak lefolyását, s javíthatja a betegek életminőségét.

Nagy lépés az Alzheimer-kór gyógyszere felé?

Ausztráliai tudósok bejelentették: felfedeztek egy olyan mérgező vegyületet, amelynek kulcsszerepe van az Alzheimer-kór előrehaladásában. Így ha megtalálják a toxin elleni gyógyszert, lassítani lehet a betegség haladását.

Tech

A kis zebrahal ad megoldást az Alzheimer-kórra

A kis zebrahal (Danio rerio) meglehetősen feledékenynek számít, s ezért német tudósok azt remélik, hogy segítségével fontos ismeretekhez juthatnak az Alzheimer- és a Parkinson-kórról és az agy ezekhez hasonlatos más megbetegedéseiről.

MTI Wellness

A rendszeres mozgás csökkenti az Alzheimer-kór kockázatát

Az aktív tevékenység azoknak is hasznára válik, akiken már láthatók a demencia vagy az Alzheimer-kór jelei. A Group Health Cooperative elnevezésű szervezet kutatói hat éven keresztül ellenőrizték 1750 idős személy egészségi állapotát. Ezen idő alatt közülük 158-nál demencia, 107-nél pedig Alzheimer-kór lépett fel.

Késleltethető az Alzheimer-kór

A memóriazavarokat okozó, rettegett Alzheimer-kór kitörése egy új gyógyszer segítségével valószínűleg több hónappal késleltethető egyes érintett embereknél - jelentette a New England Journal of Medicine című amerikai szaklap online kiadása, hangsúlyozva, hogy az új szerrel sem gyógyítható, vagy állítható meg a kór.

Bohóc a kereszten