Két meganaprendszer egyértelmű jelenlétét mutatták ki amerikai csillagászok, és a felfedezés külön érdekessége, hogy a rendszerek középpontjában lévő óriáscsillagokat a bolygóképződésre utaló vastag porkorong veszi körül.

A kutatók magyarázata szerint ezek a gyűrűk hasonlatosak a mi Napunkat körülölelő Kuiper övhöz, amely port tartalmaz, valamint üstökösöknek és kisebb-nagyobb égitesteknek ad otthont.

Az amerikai Spitzer űrteleszkóppal kimutatott kozmikus jelenségek azért meglepőek, mert a csillagászok eddigi ismeretei szerint ilyen gigantikus méretű és tömegű csillagok környezete nem alkalmas a bolygóképződés beindulására. Most már azonban nyilvánvalóvá vált, hogy még az ilyen hatalmas tömegű csillagok is égi kísérőkkel vehetik körbe magukat.

A két csillag tömege harminc - hetvenszer nagyobb a Napnál, és a számítások szerint az őket körbevevő porkorongok tömege tízszerese lehet a Kuiper övnek, azaz annak egyfajta nagyított másai.

A jelenséget annak a tudományos programnak a keretében fedezték fel, amely hatvan igen fényes csillag vizsgálatára indult. A szakemberek kutatásaik eredményeit az Astrophysical Journal Letters című tudományos szaklap pénteken megjelenő számában teszik közzé.

Bolygót találtak a naprendszeren kívül

Európai és amerikai tudósok azt állítják, először sikerült megörökíteniük egy a naprendszeren kívül található bolygót közvetlen fényképen.

Tűzforró bolygót fedeztek fel a Naprendszeren túl

Újabb, különös tulajdonságokkal rendelkező Naprendszeren kívüli bolygót fedeztek fel a marseille-i asztrofizikai központ francia és svájci munkatársai - közölték szerdán az intézet illetékesei.

Stephen King rémmeséiből készül sorozat