szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A bioüzemanyagok gyártása és felhasználása megdrágíthatja az élelmiszereket, ez pedig alapvető fordulatot okozhat az élelmiszerpiacokon.

A Die Welt című német napilap online kiadásában szakértői véleményeket idézett, amelyek szerint ha a gazdálkodók jobb üzletet látnak azokban a növényekben, amelyekből bioüzemanyag készíthető, akkor azt fogják termelni, nem pedig az élelmiszerekhez szükséges alapanyagokat.
 
A bioüzemanyag üzlet máris virágzásnak indult, az Egyesült Államokban gyorsan növekszik a cukorrépából, vagy kukoricából előállított etanol iránti igény. Emiatt a kukorica árak rekordszintre emelkedtek, aminek a hatását Mexikóban érezték, az ottani népélelmezési cikknek számító tortilla ára háromszorosára szökött fel, kilója 250-260 forintnak megfelelő összegbe kerül. Ez nagyon sok pénz a lakosság több mint fele számára, ugyanis az egy főre eső jövedelem kevesebb, mint ezer forint. Januárban tízezrek tüntettek a tortilla magas ára miatt, ami a piacgazdaság hívének tekintett köztársasági elnököt arra késztette, hogy befagyassza az árakat.
 
A fejlett ipari országokban a második világháború óta csökkennek az élelmiszerre fordított kiadások a jövedelemhez viszonyítva, a kérdés az, hogy a bio üzemanyagok megfordítják-e a folyamatokat.
 
Edward Clay élelmiszer-szakértő szerint a mostani magas árak csak átmenetiek, a jövő évre ismét csökkenő árakkal lehet számolni, de ez nem jelenti azt, hogy az árak visszatérnek arra a szintre, ahol korábban voltak. A bio üzemanyag termelés ugyanis egyre terjed: Brazília és az Egyesült Államok mellett Kína is mind nagyobb területeket von be a termelésbe.
 
Ezzel párhuzamosan Kínának, akárcsak Indiának, sokkal több élelmiszerre van szüksége, hogy ellássa saját lakosságát. A gyarapodó középosztály ugyanis több húst akar enni, a több szarvasmarha pedig több gabonát fogyaszt, s ez tovább emeli az árakat. Kína és India lehetőségei korlátozottak, és sok szakértő úgy véli, hogy egyik országban sincs elegendő víz ahhoz, hogy több földet öntözzenek - idézte a Die Welt online kiadása.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

A PSA elkötelezett a bioüzemanyagok alkalmazása mellett

A PSA Peugeot Citroën 1998 márciusa óta elkötelezetten alkalmaz bioüzemanyagokat motorjaiban. Dízelmotorjai ma már közel százalékos növényi olaj és metilészter/dízel keveréket használnak, míg benzines motorjai minden módosítás nélkül képesek 10 százalékos etanol keverékkel üzemelni.

Gazdaság

Jövőre már bioüzemanyagot tankolhatunk

Megjelennek jövőre a magyarországi kereskedelmi forgalomban a bioüzemanyagok, amelyből az európai uniós célkitűzésekkel összefüggésben 2005-ben várhatóan 6 ezer tonnát, 2010-ben pedig már 36-45 ezer tonnát használnak fel

euractiv.hu Tech

Alain Prost népszerűsíti a bioüzemanyagot Franciaországban

Thierry Breton francia pénzügyminiszter kiállásával Franciaország magas szinten elkötelezte magát az etanol-alapú üzemanyagok használatának elterjesztése mellett. A miniszter egy sajtótájékoztatón azt mondta: a francia kormány támogatja az E85 üzemanyag kifejlesztését és elterjesztését. Az új energiahordozó tartalma 85 százalékban etanol, s az E85 a poszt-olaj korszak első, széles körben elterjedt üzemanyaga lehet.

automenedzser.hu Autó

Áldás vagy átok a bioüzemanyag?

Egyes szakértők szerint a fosszilis tüzelőanyagok kiváltására alkalmas biológiai alapú helyettesítő vegyületek több kárt okozhatnak az élővilágnak, mint amennyi segítséget nyújthatnak a globális felmelegedés ellen. A megoldást a további tudományos kutatások és a génmanipuláció jelentheti.

MTI Gazdaság

Oroszország bioüzemanyagot kínál Európának

Oroszország jelentős mennyiségű bioüzemanyagot is tudna szállítani az Európai Uniónak - jelentette ki az orosz mezőgazdasági miniszter a Berlinben zajló Grüne Woche nemzetközi mezőgazdasági és élelmiszeripari kiállításon.

automenedzser.hu Autó

Újabb bioüzemanyag-stratégiát ismertetnek szerdán

Újabb szigorú intézkedések nélkül 2010-ig nem sikerül elérni azt a célt, hogy 2010-ig 5,75 százalékban biüzemanyagot használjanak az európaiak. Mariann Fischer Boel mezőgazdasági és vidékfejlesztési EU-biztos szerdán ismerteti az új stratégiát.

euractiv.hu Világ

Mégis káros a bioüzemanyag?

A környezetvédő szervezetek élesen bírálták Brüsszel legújabb terveit, amelyek célja a bioüzemanyag 10 százalékos részarányát biztosítani az európai közúti szállításban 2020-ra. A zöldek egyre szélesebb körben vallják, hogy a bioüzemanyag végső soron sokkal több kárt okoz, mint hasznot.

Autó

Népszerűsödő bioüzemanyagok

Rohamosan terjed a bioüzemanyagok használata; az USA-ban immár 5 millió olyan jármű fut, amelynek motorja bioetanollal is működik. A magas olajár keltette érdeklődés ellenére az áttöréshez a termelés fokozása, a benzinkutak, a szállítási infrastruktúra átalakítása is szükséges.