szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy amerikai befektetési bankár egy német cég technológiáját felhasználva környezetbarát újrafelhasználással foglalkozó vállalkozásba fogott. A cél a hulladékkezelés szent grálja: energiává változtatni a többtonnányi szemetet.

A szemétbálák lehetnek
a jövő üzemanyagcellái
© Müller Judit
David Stoller évekig befektetésekkel foglalkozott, majd megalapította a TransLoad America nevű céget, amelynek fő profilja a vasúton történő szemétszállítás – írja a Wired. A vállalat tavaly novemberben megvásárolta a német Roll Press Pack nevű cég szemétfeldolgozási technológiáját, amelynek segítségével környezetbarát módon hasíthat ki egy vaskosabb szeletet az Egyesült Államok évente 45 milliárd dollárniy forgalmat generáló hulladékkezelési iparágából.

A technológia lényege, hogy a szemetet henger alakú bálákba tömörítik, majd hermetikusan több réteg műanyag filmmel borítják. A bálákat ezután vasúti kocsira rakják, s elszállítják a TransLoad szeméttelepeire. Ez a fajta mozgatási mód a vállalat szerint a korábbiaknál környezetkímélőbb és költséghatékonyabb megoldás.

„Ez egy jelentős újdonság” – mondta a Wirednek James Thompson a Waste Business Journal újságírója. „Egyelőre nem tudok más cégről, amely hasonlóan becsomagolná a szemetet.”

Ez a technológia lehetővé teszi, hogy a TransLoad egyszerű, nyitott szállítóvagonokban mozgassa a hulladékot,s  így nem kell külön zárható konténereket használni, amelyekben amúgy a szabadon mozgó szemetet szállítani kell. A nagy nyomáson tömörített csomagolási eljárás megakadályozza, hogy a folyékony hulladék kicsorogjon a bálákból, s ezzel elejét veszi a rohadásnak, illetve a kellemetlen szagoknak. A zöldek is megnyugodhatnak, ugyanis a vízzáró műanyag csomagolás elejét veszi, hogy a környezetre káros anyagok szivárogjanak a talajba. Aki pedig a műanyag felhasználása miatt kérdőjelezné meg a technológia létjogosultságát: mindössze fél kilónyi plasztik filmmel több tonnányi szemét csomagolható be.

További előnye a módszernek, hogy a vasúti szállításhoz nincs szükség nagy mennyiségű szennyező gázt kibocsátó kamionokra. Egy telerakott vagonban ugyanis száz tonnányi szemét szállítható, szemben azzal a körülbelül 20-22 tonnával, amennyi egy kamionra felfér. Tehát egyetlen vagon négy-öt kamiont válthat ki.

A TransLoad jelenleg bemutató üzemet folytat Long Islanden, illetve Kalifornia államban. Stoller 2008-ra szeretne teljesen működőképes rendszert kiépíteni.

A szállítás azonban nem minden, a szemétbálák újrafeldolgozásával az üzletember energiát szeretne termelni. Ehhez számos módszert vizsgált meg, többek között a szeméttelepeken termelődő biogáz alkalmazását. Emellett azonban Amerikai-szerte működnek olyan bioreaktorok, amelyek újrahasznosítják a szemetet, a Geoplasma nevű cég azonban nemrégiben bejelentette, hogy egy olyan létesítményt szeretne felépíteni Floridában, amely a felgyűlt gázt elektromos áram termelésére használná.

Stoller szerint hasonló technológiák alkalmazásával a jövőben a TransLoad bálás szeméttelepei „szemét-meghajtású” üzemanyagcellákká válhatnának.

„A saját létesítményeinkben feldolgozott szemétből hasznos termékek válhatnak: bioüzemanyag, elektromos áram, vagy éppen fűtés” – magyarázta Stoller. „Így a tömörítéssel előállított bálák szemétből energiahordozóvá léphetnek elő.”
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Egyre több szemét kering bolygónk körül

Több mint 9000 azonosított űrszemét darabka kering a Föld körül. A szakértők szerint az űrhajósokat is veszélyeztető hulladékok száma az elkövetkezendő években drámaian megnőhet. Jelenleg nincs használható módszer, hogy gazdaságosan eltávolítsák a szemetet a kozmoszból.

MTI Itthon

Eddig 4700 tonna bálázott szemét

A vélhetően Németországból származó szemetet több megyében, 18 helyszínen terítették. Két budapesti helyszínen még folyik az ellenőrzés.

MTI Tech

Óceánba zuhant az "űrszemétláda"

A terveknek megfelelően szerdán hajnalban belezuhant a Csendes-óceánba az a Progressz teherűrhajó, amely a Nemzetközi Űrállomásról származó szemetet szállította.