szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az internetes naplóíró és -olvasó közösség életét szabályozó viselkedési kódex megalkotását sürgeti Tim O'Reilly, a felhasználók aktivitásán alapuló úgynevezett Web2.0-típusú alkalmazások - mint például a blog - úttörője, de javaslatát széles körben bírálják a műfaj szabadságáért aggódó blog-aktivisták.

Az egész egy halálos fenyegetéssel kezdődött: "Remélem, hogy valaki elvágja a torkodat" - kommentálta egy névtelenségbe burkolózó internetező Kathy Sierra amerikai programozó egyik blogbejegyzését, és ezután heteken keresztül válogatott sértésekkel és fenyegetésekkel bombázta, s az áldozat a végén félelmében már ki sem mert mozdulni házából.

A Sierra elleni virtuális hajtóvadászat blogoszféra-szerte nagy felzúdulást keltett, most pedig Tim O'Reilly azt javasolja, hogy ezentúl előre lefektetett viselkedési szabályok szerint műveljék a blogolást, és rögtön ki is dolgozott egy tervezetet.

Az O'Reilly-féle illemtan egyik legfontosabb alapvetése az anonimitás tiltása. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy továbbra is lehetne álnéven írni blogot és megjegyzéseket - a magyarban meghonosodott kifejezés szerint kommenteket - fűzni a naplóbejegyzésekhez, de a szerzők e-mail címüket is kötelesek lennének megadni.

További fontos alapszabály lenne a durvaság, a fenyegetés, sértegetés, lejáratás tiltása, illetve a szerzői jogok védelme. Erről a napló vezetőjének kellene gondoskodnia, de dönthet úgy is, hogy nem tartja be a szabályokat és nem moderálja a bejegyzésekhez kapcsolódó fórumot. Ezt viszont külön jelezni kellene, mint ahogy azt is, ha a blogtulajdonos az illemkódex előírásainak megfelelően vezeti a naplót és a fórumozóktól is elvárja a helyes viselkedést.

O'Reilly javaslatai nem arattak osztatlan sikert. A Der Spiegel című hamburgi hírmagazin honlapján megjelent cikk szerint például nem könnyű megállapítani, hogy meddig tart az elfogadható bírálat határa és hol kezdődik a sértegetés és gyűlöletkeltés, a szabályozás ezért önmagában is igen nehéz ügy.

Sokan attól tartanak, hogy a blogból, a személyes napló műfajának újabb változatából a hagyományos médiára jellemző cenzúra és öncenzúra miatt eltűnhet a szubjektivitás, a frissesség és a fanyar, csípős stílus. "Miért kellene megzabolázni a megzabolázhatatlant, szabályok közé szorítani a szabályozatlant?" - tette fel a kérdést Peter Turi újságíró és blogger.

Mások szerint O'Reilly "nem ismerte fel az internet, a blog és még a civilizált viselkedés lényegét sem. Úgy kezeli a blogoszférát, mintha egy iskolai könyvtár lenne, ahol valaki felügyeli a rendet" - jegyezte meg Jeff Jarvis médiaszakértő, az egyik legbefolyásosabb amerikai internetes naplóíró a BBC brit közszolgálati műsorszóró társaság honlapján megjelent cikk szerint. Jarvis szerint a blogok világa "egy hely, és amikor megérkezem egy helyre, amely történetesen a város, ahol lakom, nem rakok ki a kerítésre táblát azzal a felirattal, hogy jó szomszéd leszek, és nem hiányzik, hogy kioktassanak illemtanból." 

A Der Spiegel szerint a kirobbant vita hevessége jelzi, hogy a kérdés sokak számára fontos. A hozzászólások hangneme pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy talán szükséges is a vita. A lap ennek érzékeltetésére kiemel egyet az O'Reilly javaslatára érkező kommentek közül: "Anonim felhasználó vagyok, és azt mondom magának, egyszer még nagyon meg fogja bánni, hogy leírta  azt a mondatot, hogy 'Anonim kommentnek helye nincs'. Ez nem fenyegetés."
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Nemzetközi gazdaság

Blogok terjedése

Fél éven belül akár 100 millió blog lehet világszerte - jósolja az internetet elemző amerikai Technorati cég nemrég...

hvg.hu Média

Szakítanak a politikai blogok

Az egyébként is jól menő blogok forgalmát a mostani, „félidős” választások rendesen felpörgették - írja bejegyzésében a hvg.hu médiabloggere.

hvg.hu Vállalkozás

Leggyakoribb tévhitek a céges blogokkal kapcsolatban

Mit veszítenek azok a vállalatok akik a negatív kritikák miatt nem mernek közvetlen kommunikálni vásárlóikkal, azaz blogot indítani. Cikkünkben tanácsokat adunk, hogy miként lehet a negatív visszajelzésekből profitálnia egy cégnek.