|
Olvassa el beszámolónkat a Klikk rendezvénysorozat második állomásáról, amely a digitális szórakoztatóipar főbb pontjait mutatta be az érdeklődőknek! |
A Klikk kiállítás-sorozat a fiatalokat megcélzó ismeretterjesztést a kezdetektől fogva egyfajta
coollal leöntve próbálja meg illusztrálni: a képszerűen csak
sejtnek nevezett, információs felületekkel megtöltött pavilonokban helyezték el a tematikával kapcsolatos információkat, amelyeket különféle interaktív játékokkal, szórakozási lehetőségekkel lazítanak fel. Negyedik állomásához érve a rendezvény a web története, a számítógépes szórakoztatóipar legnagyobb vívmányai és a magyar innováció története után meglehetősen nagy fába vágta a fejszéjét: az egészséges életmód, az egészségfejlesztés és környezethigiénia témakörébe.
A kiállítás kifejezetten a 7-18 éves korosztály tagjainak szól - árulja el Hajnóczy Árpád, a Millenáris Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója -, akik ugyan még kicsattanó egészségnek örvendenek, de már benne vannak abban a korban, amelyben ideje elkezdeni az egészségtudatos magatartásra való felkészítést. A meglehetősen grandiózus célt azonban aligha érte el a koncepciót kiötlő kreatív gárda.
Nintendo Wii Fit: a klasszikus Wii-nél a kar- és kézmozgás számít, a Wii Fitnél a lábakat terheli az egyensúlyozáson és lendülésen alapuló játék |
Erősen kétkedünk például abban, hogy a gyermeki lélek túllát a Nintendo Wii játékkonzol szülte örömön. Béres Alexandra demonstrálja is a Wii-hez csatlakoztatható új kiegészítőt, a tömeg- és egyensúlyérzékelőkkel ellátott
Balance Board (amelyet a magyar a jóval kevésbé gördülékeny Egyensúlyozó Fitnesz Padként jegyez) nagyszerűségét. Az új kiegészítőhöz adott programcsomaggal sáncugrik, golyót gördít célba egy vészesen mozgó felületen finom egyensúlyozással, valamint azt is elárulja: különleges, fizikai tréningként is felfogható jógaprogramot is kaphatunk a
boardhoz. A Wii önmagában is elvitathatatlan sikert ért el teljesen egyedi játékmódjával és koncepciójával, így nehezen lehetne gyerekeket jobban megragadó élményt találni a Nintendo rendszerénél.
Az nézheti kedvenc videóját, aki a leggyorsabb: ez a kép fogadja a belépőket a Klikk 4.0 kiállításon |
Nem csoda, ha kisebb tömeg gyűlik össze a sajtóbejáró késő délelőtti óráiban a játéktermekben több éve fellelhető Dance Dance Revolution (
DDR) ritmusjáték előtt is, amely arról ismeretes,. hogy a képernyőn megjelenő nyilakat kell a megfelelő tempóban és sorrendben "letáncolni" a padlóra terített, nyilakkal dekorált táncszőnyegen. A két játék hűen passzol a "digitális játszótér" koncepciójához, bár semmi újat nem mutatnak, üzenetük végtelenül egyszerű és pozitív: barátokkal együtt mozogni és sportolni jó. (Illeszkedik ugyanebbe a mondanivalóba a teremkerékpárokkal összekötött videofal is: minden kerékpáros kiválaszthat egy neki tetsző videót, majd nekiállhat tekerni, a falon pedig azon résztvevő videója látható, aki a leggyorsabban hajtja biciklijét.)
 |
A szkeptikus felnőtt látogató azonban inkább a kiállítás tartalmi részénél, a sejtekben elhelyezett információs pultoknál és plakátoknál fog megbotlani. Az itt elhelyezett szituációs játékok, amelyekben egy fiktív szereplő reális élethelyzetében kell a legegészségesebb megoldást választani, illetve ezt követően tesztkérdésekre válaszolni, elég sok olvasást igényelnek, a méretes információs táblák mellett ezen adathalmazt látva joggal gondolhatjuk: ez lesz az utolsó dolog, ami a fiatalokat érdekelheti.
Ez azonban pont fordítva van - állítja Niedermüller Anna, a Millenáris oktatási vezetője. A Jövő Iskolája projekten belül a fiatalok a Klikk anyagait dolgozzák fel alternatív módszerekkel, az iskolai anyagokat kvázi kiegészítve végeznek a kiállítás területén feladatokat az ottani pedagógusok felügyelete alatt, az anyagok így szerinte csak első pillantásra tűnnek száraznak. Niedermüller azt is hangsúlyozta, hogy a jövő március végéig megtekinthető rendezvényen folyamatosan vannak időszakos programok, többek között újraélesztési demonstrációk, mentőbemutatók, gyógytornászok, táplálkozási tanácsadók vagy különféle egészségügyi szűrések és vizsgálatok, amelyek új ismereteket, támpontokat adhatnak gyermekeknek és szülőknek egyaránt.
Az igazán jó ötletek okozta "
aha-élmény" azonban mindenestül elmarad. A gondolkodás megváltoztatásához ugyanis maradandó, magávalragadó élményekre van szükség: ilyen például az emberi testet belülről bemutató Bodies kiállítás egyik kulcspontja, a vitrin mögé helyezett, egykori láncdohányosból kiemelt elfeketedett tüdő.
"Számos kutatásból tudjuk, hogy a riogatás nem vezet eredményre a legtöbb esetben, az érintett korosztálynak sokkal inkább alternatívákat kellene kínálni" - olvasható a Klikk oldalán. Félő azonban, értő tanári felügyelet nélkül a Klikk 2.0 idején minden sejtjében izgalmat ígérő helyszín nem üti meg az ingerküszöböt. Az ügyességi játékok, súlyemelők, gumilabdák pedig hiába okoznak látható örömöt a fiatal korosztály tagjainak, a digitális játszótérből mostanra inkább csak egészségtudatos játszóház lett.