szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Láncnélküli biciklit dob piacra a karácsonyi szezonban a legnagyobb amerikai kerékpárgyár. A láncos testvéreket egyelőre azonban nem fenyegeti a kihalás veszélye.

A Trek a hagyományos fém hajtáslánc helyett úgynevezett szíjmeghajtást (belt drive) alkalmaz új városi modelljein.

A technológia nem új, de a 930 dollárba (198 ezer forint) kerülő District és a 990 dolláros Soho a két első tömeggyártásra szánt kerékpár.

Az amerikai Gates fejlesztőinek szénszálas műanyagból készült Carbon Drive System elnevezésű rendszere ugyanolyan elven működik, mint a láncmeghajtás, viszont a rozsdásodó, gyakran zajos, nehéz és speciális kezelést igénylő, több száz apró szemből álló lánc helyett szíj viszi át a pedálra kifejtett erőt a kerékre.

Az apró fogakkal ellátott, egy darabból álló szíjat nem kell olajozni, kenni, bármilyen tisztítószerrel le lehet takarítani róla a rászáradt sarat, a kopásálló anyag élettartama pedig a fém lánc háromszorosa. Könnyű, csendes és rozsdamentes is, de azért nem fogja nyugdíjba küldeni a hagyományos láncot. "Az ortodox bringások talán csak legyinteni fognak rá, és nem biztos, hogy tömegek váltanak majd hajtásláncról szíjmeghajtásra. Nagyvárosokban talán igen, de a kerékpárlánc nem fog eltűnni az utcákról" - mondta Eric Bjorling, a Trek munkatársa.

A kerékpárok, alkatrészek és kiegészítők forgalma évente 5,4 milliárd dollár az Egyesült Államokban, ahol 43 millióan bicikliztek legalább hatszor egy év alatt a legutóbbi, 2005-ös statisztika szerint.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Napelemes wi-fi biciklik Montreal utcáin?

Napelemes, gazdaságos, a neten folyamatosan követhető biciklibérlő rendszert telepítenek Montreal utcáira, adta hírül a Treehugger zöldtechnológiai portál. Míg a részletezett megoldás igen hangzatos, igazából nem tudni, valóságról vagy ügyes médiahackről van-e szó.