hvg.hu

Két brit kutató szerint bolygónk akkor is tovább melegedhet, ha jelentősen csökkentjük szén-dioxid-kibocsátásunkat.

A szélerőmű lenne a legjobb
megoldás, ám a nagy kiterjedésű
farmok befolyásolhatják az időjárást
© sxc.hu
A New Scientist értesülései szerint Nick Cowern és Chihak Ahn, a Newcastle University mérnöki karának kutatói szerint az emberiség energiafelhasználásának következtében még az optimista forgatókönyv esetén is folytatódhat a globális felmelegedés.

Vizsgálatához a két szakember többek között James Hansennek, a New York-i Goddard Institute of Space Studies kutatójának tanulmányát vette alapul. Eszerint a következő 40 év során jelentősen csökken az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása, s így a jelenlegi, felmelegedést okozó hatások 2050-re csökkenni kezdenek, a klíma stabilizálódik.

Cowern és Ahn szerint azonban nem biztos, hogy ez bekövetkezik. Az energia ugyanis, amit megtermelünk és felhasználunk, végső soron hő formájában a környezetbe kerül. Ez a hatás ma még szinte elenyésző, ám a kutatók szerint az előttünk álló évszázad során megnőhet a jelentősége.

Számításaik szerint, ha a globális energiahasználat évente egy százalékkal növekszik – ami kisebb mértékű gyarapodást feltételez, mint a közelmúltban – 2100-ra a szétszóródó hő mennyisége annyi lehet, ami semlegesíti a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését.

A két szakember szerint ennek tudatában kell megtervezni az emberiség energiaellátását, különös tekintettel a felhasznált energiaforrásokra. A nukleáris energia Cowern és Ahn szerint ebből a szempontból a legkevésbé alkalmas, ugyanis rengeteg, egyébként kötött állapotban lévő energiát szabadít fel. A napenergia jobb megoldás, mivel olyan sugárzást használ fel, amely amúgy is melegítené a Földet. Igaz, mint a két kutató rámutatott, a jelenlegi napelem-cellák több energiát vesznek fel, mint amit hasznosítanak, így melegítik a környezetüket. Erre lehet megoldás az olyan cellák kifejlesztése, amelyek csak a legtöbb energiát hordozó sugarakat nyelik el, a többit visszaverik.

Jelenleg a legtisztább és a fenti szempontból legkevésbé aggályos energiaforrásnak a szél és a hullámok energiája számít, mivel ezek olyan folyamatokat használnak ki, amelyek amúgy is jelen vannak a Földön, ráadásul mindezt anélkül teszik, hogy komolyan befolyásolnák az energia áramlását. Igaz, a nagy kiterjedésű szélfarmok befolyásolhatják az időjárást.

Jonathan Gregory, a University of Reading klímakutatója logikusnak nevezte Cowern és Ahn érvelését. „Az emberek által a környezetbe sugárzott energia mértéke jelenleg elenyésző, más tényezőkkel összehasonlítva, de nem nehéz elképzelni, hogy ennek mértéke jelentősen növekedjen” – tette hozzá. „Ennek ellenére fel kell tenni a kérdést: vajon képesek leszünk-e valaha is ennyi energia termelésére?”

Úszó város a klímaváltozás elől menekülőknek

Több tízezer ember befogadására alkalmas úszó várost tervezett egy belga építész. A vízililiomra emlékeztető mesterséges szigeteket elsősorban azoknak szánják, akiknek a globális felmelegedés következtében emelkedő tengerszint miatt el kell majd hagyni otthonaikat. A tengeri városok teljesen önfenntartóak lesznek.

Megjósolja a klímaváltozást egy új műhold

Egy új fejlesztésű szatellit a Föld gravitációs mezejének változásain keresztül ki tudja majd számolni, hogy milyen jellegű változások várhatóak a bolygó hőháztartásában.

Érdemes lesz vigyázni Orbán ajándékával a 25 éven aluliaknak