hvg.hu

A tudományos oktatás egyik alapkövének eltávolítása még a korábbi román kormány javaslata volt, s ennek értelmében már nem kötelező Darwin elméletének tanítása. A kötelező hittanórák megmaradtak a tantervben.

A Macedonia Online értesülései szerint Charles Darwin Fajok eredete című könyve már nem számít kötelező olvasmánynak, s az evolúció elméletét sem kell már kötelező jelleggel megtanulnia a 18-19 éves tanulóknak. Különböző tiltakozó csoportok szerint ez torzítja a fiatalok világképét az élet keletkezéséről. Cristian Adomnitei román oktatási miniszter szerint ennek ellenére nincs ok aggodalomra, mert a biológiát „mindenhol az evolúció kontextusában oktatják”.

„Az evolúció magától értetődően jelenik meg az általános és középiskolákban” – nyilatkozta a miniszter a The Diplomat című lapnak. „Nem gondolhatják komolyan, hogy a világunkról alkotott képből hiányozhat az evolúció, vagy a genetika bemutatása.”

Ennek ellenére Remus Cernea, a Szolidaritás a Tudat Szabadságáért nevű szervezet elnöke aggódik a változás miatt.

„Nem tudom, hogy az evolúciós elméletet hogyan lehet magától értetődőnek nevezni” – fejtette ki Cernea. „Ez vagy benne van a nemzeti alaptantervben, valamint a tankönyvekben és mindenkinek kötelező megtanulnia, vagy nincs és akkor senki sem fogja megtanulni.”

A módosítás nem érinti a kötelező jellegű hittan órákat, amelyek során a keresztény teremtéstörténetet oktatják a gyerekeknek.

„A román állam kizárólag a vallásos világképet kínálja a tanuló gyerekek számára, semmiféle tudományos, vagy filozófiai alternatívát nem nyújt” – fejtette ki Cernea.

Az oktatási módosítások értelmében a középiskolák utolsó két évében a heti két biológiaóra helyett már csak egyet tartanak, az evolúció témaköre helyett pedig humánökológiát és környezetismeretet tanítanak, amely egy biológiatanár szerint nem ragadja meg a csaknem felnőtt korú tanulók figyelmét.

A román oktatási minisztérium 2006-ban nem csak az evolúciót iktatta ki a nemzeti alaptantervből, hanem Voltaire, Camus és Nietzsche műveit a filozófiaórák anyagából. A tanárok egy része a konzervatív eszmék megerősödésétől tart a román iskolákban.

Jelenleg a gyerekeknek 7-18 éves koruk között kell kötelező jelleggel részt venniük a főként ortodox keresztény hittanórákon, ahol többek között olyasmit tanítanak nekik, hogy például vasárnap sokáig aludni bűn, mivel a gyerekeknek ilyenkor a templomban a helye.

„Nem magáról a vallásról és a vallásos eszmék jelentéséről szólnak ezek az órák” – panaszkodott egy iskola igazgatónője. „Ha a szülők azt szeretnék, hogy gyermekük számára ne legyen kötelező a hittanórák látogatása – mert például muszlim, vagy zsidó hitűek – külön kérvényt kell írniuk az iskola számára. Ha elfogadják a kérvényt a gyereknek a hittanórák idején a könyvtárban, vagy az igazgató irodájában kell más tanulmányaikkal foglalkozni.”

A jelenlegi szabályozás mellett új javaslatokat vizsgál majd az oktatási minisztérium, amely a szülők igényeit figyelmen kívül hagyva kötelezné a tanulókat a hittanórákon való részvételre. Azoknak, akik elleneznék az ilyen jellegű órákon való részvételt, egy Morális és Vallási Oktatás nevű órán kellene részt venni.

Az emberiség nem fejlődik tovább, vagy jönnek a kiborgok?

Az emberiség történetének évezredei során fokozatosan fejlődött, felegyenesedett, majd civilizálódott. A jövő tekintetében megoszlik a tudomány: van, aki szerint már elértük a lehetséges maximumot, míg van olyan szakember is, aki a gépekkel összeolvadó hibrid lények eljövetelét várja. Honnan jöttünk és hová tartunk? Összeállításunkból kiderül.

Élettelen dolgok is képesek az evolúcióra

A földtörténet során nemcsak emberszabásúaknál, állatoknál vagy növényeknél figyelhető meg az evolúció, hanem az ásványoknál is - írja Wouter Bleeker ottawai geológus. Az ásványi evolúció nem köthető ugyan össze életjelenségekkel, a tanulmány felvetései azonban a kozmikus kutatást legalább annyira felrázhatják, mint a geológusok eddigi életműveit.

Bari Máriusz Tech

Megállt az evolúció, állítja egy genetikus

Több tíz éve azt gondoltuk, hogy a jövő emberei vagy szuperintelligens gömbök, vagy pedig tévénéző majmok szintjére csökkent humanoidok lesznek. Steve Jones genetikusprofesszor azonban félresöpri mindkét ötletet: szerinte az evolúció mögött álló tényezők már korántsem számítanak motiváló erőnek. Egymillió év múlva ugyanúgy nézünk majd ki, mint most, írja a Daily Mail.

Egyre inkább eldurvul Meghanék interjújának a felvezetése