hvg.hu

Egy amerikai mikrobiológus elmélete szerint a zivatarok és hózáporok kialakulásában baktériumok is kulcsszerepet játszanak.

A Pseudomonas syringae átalakíthatja
az időjárásról alkotott elképzeléseinket
© AP
A Popular Science decemberi számában megjelent írás tanúsága szerint Brent Christner, a Louisiana State University kutatója olyan teóriát állított fel, amely alapjaiban változtathatná meg a meteorológiai előrejelzéseket, sőt, még az igény szerint érkező esőzést is lehetővé teheti.

A szakember négy éve kezdte el vizsgálni a Pseudomonas syringae nevű baktérium vándorlását a Föld körül. Ez a mikroorganizmus segít a növények levelein kialakuló dér létrejöttében. Az alapvető felvetés az volt, hogy a baktériumok a növények magvain utazva jutnak el távolabbi helyekre. Azonban amikor Christner 19 különböző helyszínről származó hómintát vizsgált meg, azt találta, hogy a Pseudomonas baktériumok még ott is megjelentek – például a Déli-sarkon és Kanada egyes vidékein – ahol egyébként nem találni semmiféle növényi magot.

A kutató feltételezése szerint a baktériumok nem a magvakon, hanem a felhőkön utaznak. A Pseudomonas ugyanis úgy funkcionál, hogy egy különleges fehérje kibocsátásával elősegíti a jégkristályok növekedését a növények levelein. A levelek ezáltal elfagynak és meghasadnak, a baktérium pedig táplálkozhat az így kiszabaduló tápanyagokból. A mikroorganizmusok ezután a levegőbe kerülnek, ahol egészen a légkör felsőbb rétegeibe is eljuthatnak. Itt szerepük lehet az esőfelhők kialakulásában is.

Christner vizsgálatai során most arra keresi a választ, hogy pontosan mennyi csapadékot képesek a baktériumok gerjeszteni. A felfedezés folyományaként fellendülhetnek az időjárás befolyásolására tett kísérletek, s a gazdák például olyan speciális növényeket termeszthetnek a jövőben, amelynek spórái, vagy virágpora tartalmazza a Pseudomonas hatóanyagait, lehetővé téve a súlyos aszályok kiküszöbölését.

Baktériumfehérje adhat választ a nikotinfüggőségre

Francia kutatók meghatározták egy olyan bakteriális fehérjeanyag térbeli atomstruktúráját, amely közel áll annak a receptornak a felépítéséhez, amelyen keresztül a nikotin kifejti a hatását az agyban. Ez a kutatás hozzájárulhat a nikotinfüggőség elleni küzdelem új útjainak feltárásához.

Intelligenssé válhatnak a baktériumok, idegrendszer sem kell

Bizonyítékot találtak a Princeton Egyetem kutatói arra, hogy a baktériumok nemcsak reagálnak a környezetükben történő változásokra, hanem a változásokból előre tudnak jósolni egyes eseményeket és erre fel is tudnak készülni. Ezzel megdőlt az az elképzelés, miszerint erre csak a komplex idegrendszerrel bíró élőlények képesek.

Sebastian Kurz állítólagos szexorgiáiról pletykált Heinz-Christian Strache

Vajna Tímeának Cannes már soha nem lesz ugyanaz

Sportolók, akik tévesen nőnek hitték magukat, de volt, aki csalt - Szextörténetek a múlt századból

Bomba robbant Egyiptomban, 17 ember megsérült

Idős, lengyel papok és nyaraló, bevándorlásellenes államférfiak a liberális maffia célkeresztjében!

Unokázós csalás: egy 16 éves, káli lány is lebukott