Nincs többé rozsdás fém, lekarcolt kocsiajtó, leomlott fal?

Különleges védőfestéket fejlesztettek ki az Illinoisi Egyetemen: az anyag mindenféle külső segítség nélkül gyógyítja be és tünteti el karcolásait, külső sérüléseit, védve az alatta lévő anyagréteget. A technológia olyannyira kész és bombabiztos, hogy a hírek szerint mindez négy hónapon belül a piacra kerülhet.

  • hvg.hu hvg.hu
Nincs többé rozsdás fém, lekarcolt kocsiajtó, leomlott fal?


Paul Braun és Scott White, az Illinoisi Egyetem Beckham intézetének professzorhelyettesei az Advanced Materials szaklapban számoltak be az öngyógyító anyagokról. Ezeknek működése rendkívül egyszerű: az öngyógyuláshoz szükséges anyagok mikrokapszulákba zárva helyezkednek el a festékben vagy védőborításban elszórva. Az anyagban kétféle poliuretán-alapú mikrokapszula van: az egyikben polimer-alapú építőblokkok, a másikban katalizátorok vannak. Külső sérülés hatására a kapszulák felszakadnak, a bennük lévő anyagok pedig a karcolásba vagy anyaghibába folyva sziloxánná alakulnak. Más öngyógyító külborításoktól eltérően Braun és White fejlesztésének nincs szüksége sem magasabb hőmérsékletre, sem nedvességre.

A kísérletek során a kutatók acéllemezeket karcoltak fel (egyes lemezeken volt öngyógyító réteg, a többin nem), majd öt napig sós vízbe rakták ezeket - az új anyaggal borított lemezek pedig nem rozsdásodtak meg.  A Technology Review értesülései szerint a védőréteg olcsó és könnyen beszerezhető vegyianyagokból áll és maximum 150 fokos hőmérsékletig képes öngyógyító hatását kifejteni. Az egész technológia lényege az, hogy maga a katalizátor van kapszulában, ugyanis ha ezt a komponenst nem védenék, akkor könnyen feloldhatná, korrodálhatná a körülötte lévő festékréteget.

A védőréteg úgy készült, hogy különféle struktúrák szilárdságát, mechanikai tulajdonságait is befolyásolják: az ilyen borítású falak kisebb eséllyel omlanának össze, a repülőgépek szárnyai pedig nem vélhetően nem bizonyulnának annyira törékenynek. Nem alkalmazható azonban ez a védőanyag olyan felületeken, amelyeknél az esztétika számít. A kapszulák ugyanis 10-100 mikrométer átmérőjűek, így a vékonyabb védőrétegek láthatóan durva tapintásúak lennének.

Larry Evans, a piaci értékesítésért felelős Autonomic Materials igazgatója szerint az első piaci termékek olyan ipari ágazatokból kerülnek majd ki, ahol a teljesítményhatékonyság kritikus fontosságú: hajók, olajfúrók, csővezetékek lesznek majd beborítva a védőréteggel. Evans szerint az öngyógyító anyag már készen áll az árusításra, az Autonomic Materials pedig már kiépítette a partneri viszonyt a nagyobb festékgyárakkal.