szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Óvatosan lépeget az NTT, Japán legnagyobb telekommunikációs cége. 2009 januárjától különböző frekventált pontokon tesztelik rendszerüket, amely azt figyeli: hányan nézik pontosan a digitális hirdetőtáblákat. A személyiségi jogok azonban annyira szentnek számítanak, hogy inkább nem egyedi embereket azonosítanak, hanem megalkották az átlagos japán ember arcát.


"Számos utcasarkon vagy vasútállomáson vannak már digitális hirdetőtáblák", nyilatkozta Tecuja Kinebucsi, az NTT Cyber Space Laboratories kutatómérnöke, a rendszer kitalálója. "A hirdetések hatékonyságát akartuk vizsgálni és automatizálni, úgyhogy egy számítógépet és egy figyelőkamerát helyeztünk a tábla mellé, a kamera képéből pedig meg tudjuk becsülni, hogy hány ember néz a monitorra."

Az NTT aggódik a japán utazók személyiségi jogai miatt, így az érzékelőrendszer nem azonosít egyedi embereket. Ahhoz azonban, hogy a gép tudja, a hirdetés előtt elsétáló emberek közül hányan néztek rá a hirdetett tartalomra, muszáj az egyes arcokat észlelnie.

Kinebucsi egyszerűen oldotta meg a problémát: a képérzékelő nem egyedi arcokra, hanem arcmintákra figyel. A kutatók korábban rengeteg arcképet gyűjtöttek össze és a különféle jegyekből megalkották az átlagos japán arcot - az érzékelőszoftver így az átlagos japán arcot keresi a tömegben, ebből becsüli meg, hogy az egyes hirdetőtáblákat mennyien nézik meg, azok mennyire tekinthetőek hatékonynak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!