szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Sok kamasz azért gyújt rá, mert tetszik neki a cigarettareklámok által sugallt imázs - derül ki egy amerikai-német kutatásból.

Az amerikai középiskolások közel negyede dohányzik. A dohányzók harmada később sem hagyja abba a füstölést, és a szövetségi Betegségellenőrzési és -megelőzési Központ (CDC) adatai szerint nagy az esély arra, hogy a dohányzással összefüggő betegségek miatt érjen véget hamarabb az életük.

James Sargent, a Dartmouth-i orvosi egyetem kutatója német kollégáival azt vizsgálta: hogyan hatnak a dohánygyárak hirdetései a 10-17 esztendős kamaszokra.

A Pediatrics folyóiratban megjelent tanulmányuk szerint 2100 olyan tinédzsert vontak be a felmérésbe, akik korábban még sohasem gyújtottak rá. Hat dohány- és nyolc egyéb kereskedelmi hirdetést mutattak meg nekik, amelyekről előzőleg eltávolították a márkajeleket. Megkérdezték tőlük, hogy a mindennapokban milyen gyakran találkoztak a hirdetésekkel, és tudnák-e azonosítani a márkákat.

A vizsgálatot követő kilenc hónapban a kamaszok 13 százaléka kezdett el dohányozni. A hirdetéseket és márkákat legjobban (fel)ismerő egyharmadnál átlagosan 50 százalékkal nagyobb volt az esély, hogy rászoknak a cigarettára, mint annál a harmadnál, amely számára a legkevésbé voltak ismertek a reklámok. Ez az eredmény a többi rizikófaktor - kor, nem, családi és anyagi háttér, iskolai eredmények, dohányzó családtag vagy barát - figyelembe vételével sem változott.

Sargent ezt azzal magyarázta, hogy a fiatal kamaszok különösen fogékonyak, mivel abban a korban vannak, amikor a szüleiktől független identitásukat kezdik kialakítani. "Úgy próbálkoznak a dohányzással, mint ahogy ruhát próbálnak: azért gyújtanak rá, mert másoktól látják, és azért, mert azt hiszik, hogy jól áll majd nekik" - szűrte le tapasztalatait a kutató.

A szakember szerint a dohányhirdetések közvetlen vagy rejtett módon azt sugallják, hogy a cigarettázásnak köze van a szexepilhez és a függetlenséghez, vagy a lányok esetében a karcsúsághoz.

Bár az Egyesült Államokban sem óriásplakátokon, sem a tévében, sem a rádióban nem jelenhet meg dohányreklám, sőt a magazinokban is ritkán, Amerika és Németország csak kullog az olyan nemzetek után, mint Olaszország vagy Új-Zéland, amelyek semmiféle dohányhirdetést sem tűrnek meg. A kutatás eredményeinek fényében az amerikai és a német szakemberek szorgalmazták a dohányhirdetések újbóli szabályozását országaikban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Plázs

A szomszéd cigarettája is mérgezi a gyerekeket

A lakásokban lakó gyerekek jóval nagyobb mértékben vannak dohányfüstnek kitéve, mint családi házban lakó társaik, akkor is, ha saját családjukban nem cigarettázik senki - idézte amerikai kutatók megállapítását hétfőn a BBC hírportálja.

hvg.hu Vállalkozás

Jön az egyencsomagolású dvd, alkohol és a cigaretta

Egyen csomagolású hamburger, DVD, alkohol és cigaretta – drasztikus lépésre készül az EU. Az Európai Unió Dohánytermék rendelete szerint a jövőben tilos lenne megkülönböztető csomagolásba bújtatni minden olyan terméket, ami az egészségre káros hatással lehet. A tervezet első körben a dohánytermékek csomagolását uniformizálná, de később ezt a tilalmat kiterjesztenék a gyorséttermi ételekre, az alkoholokra, és a korhatáros dvd filmekre is.

Medipress Plázs

Hatásosak a sokkoló fotók a cigarettásdobozokon?

Az amerikai élelmiszer- és gyógyszerengedélyezési hivatal (FDA) nemrég új képeket tervezett a cigarettásdobozokra, amelyek szándékaik szerint elrettentik az embereket a dohányzástól. De mennyire hatásosak az ilyen kampányok?

MTI Plázs

Tizenéveseknél is néhány cigaretta után kialakulhat a függőség

Serdülő korban lévő fiatalok, akik csak néha gyújtanak rá cigarettára, dohányzással kapcsolatos képek hatására ugyanazon agyi központokban jeleznek izgalmat, mint az erős dohányosok. A kutatók ezt azzal magyarázzák, hogy a dohányzáshoz való, később nehezen megszüntethető hozzászokás fiatal korban már néhány cigaretta után kialakul.

MTI Itthon

30 ezerbe kerül egy cigaretta a balassagyarmati játszótereken

Rendeletben tiltotta meg a játszótereken történő dohányzást az önkormányzat Balassagyarmaton, januártól 50 ezer forintos pénzbírsággal is büntethetik ezt a szabálysértést - mondta Csach Gábor, a Nógrád megyei város alpolgármestere szerdán.

hvg.hu Plázs

Csak mítosz a light cigaretta

Nem létezik rizikómentes dohányzás, nincsenek fokozatok – állítja az amerikai tisztifőorvos, aki szerint hiába kevésbé „karcosak” mai cigaretták a korábbiakhoz képest, a hatásuk ugyanolyan káros.

MTI Plázs

Percek alatt génkárosodást okoz a cigaretta

A cigarettában lévő rákkeltő anyagoknak csupán néhány percre van szükségük ahhoz, hogy egy későbbi tumor kialakulásának alapjait megteremtsék a DNS károsításával.