szerző:
Niklasson Katalin
Tetszett a cikk?

A Facebookon és a Twitteren is szűkszavú üzenetben „tájékoztat” a Malév a csőd miatt kialakult helyzetről, érdemi információval a facebookozók segítik egymást. Például elmondják, hogy árat emel a konkurencia, hogy a hotline-t felesleges hívni, és egy tumblr-posztból azt is megtudhatjuk, hogy bár hatkor leálltak a gépek, hajnalban 5:48-kor még azt írta emailen a cég az érdeklődőnek, „Egyelőre szó nincs arról, hogy a Malév tavasszal leállna”.

Sokak szerint kicsit fapadosra sikeredett a Malév-emlékoldal. De ha az fapados, akkor hosszasan kell keresnünk a megfelelő szót, milyen a Malév honlapja - amatőr vagy extrém minimalista, kinek-kinek vérmérséklete szerint. Arra pedig, mit műveltek a Facebookon és a Twitteren, nem is találunk szavakat. Vagy csak nehezen:

A weboldalon jelenleg egy sajtóközlemény található, miszerint 2012. február 3-án 06:00 órakor leállt a Malév, illetve a lap tetején egy piros felirat, amivel még szűkszavúbb angol verzióra lehet átváltani.

Erre a honlapra irányít további információkért a Malév angol nyelvű Facebook-oldala is, ahol pénteken 10:35-kor posztolták, hogy csődbe ment a vállalat. (A forgalom reggel hatkor állt le.) Az azt megelőző bejegyzésben, kedd estre hat után 18 perccel még bizakodva üzenték: fel- és leszállnak, a kormány stratégiai fontosságú projektként kezeli a légitársaság ügyét, és még azzal is eldicsekednek, hogy négy óra alatt 9443 új foglalás is érkezett kedd délután.

©
A magyar nyelvű Facebook-oldal valamivel részletesebb csak. A kedd délutáni és a péntek délelőtti poszt között magyarul van még egy: csütörtökön 17:02-kor még leírják, hogy az illetékes bíróság végzést hozott a Malév Zrt.-t megillető rendkívüli moratórium elrendeléséről, vagyonfelügyelőt rendeltek ki a vállalat mellé, és azzal biztatták az utasokat, hogy mindent megtesznek azért, hogy az utasokat a megszokott színvonalon juttassák el a célállomásokra.

Külföldi utazási irodákban péntek reggel még lehetett Malév-jegyet foglalni
Bár a Malév honlapja gyakorlatilag megszűnt, tehát foglalni sem lehet azon keresztül, a külföldi utazási irodákat péntek délelőttig nem értesítették a csődről. A megkérdezett dán utazási irodában például péntek reggel tízkor még úgy látták, a foglalási rendszer aktív, azaz elméletileg lehetne Malév-jegyet vásárolni. A KLM-es transzferrel utazó utasok panaszai miatt tudtak ugyan a problémákról, de hivatalos forrásból nem.
Ez előtt a kedd délutáni bejegyzés szerepel csupán, ahol jelzik, a gépek menetrend szerint indultak és érkeztek, és ettől a gyakorlattól a továbbiakban sem kívánnak eltérni, illetve leírják, hogy a kormány a Malévot stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette, ami egy elővigyázatossági intézkedés, mely védelmet biztosít a Malév számára.

A társaság nemigen segít a Facebookon a hoppon maradt utasoknak, de a facebookozók megosztják egymással, amit tudnak. Például azt, hogy a „malev altal megadott szamot felesleges hivni, nekem kulfoldrol 4 ora alatt sikerult vegre beszelnem veluk, ahol kozolte a holgy,h ok aztan nem tudnak segiteni abban h holnapra volt jegyem, azt magmnak kell inteznem. A [email protected] kell elkuldeni a visszaigazolast a malev jegyrol es majd talan visszafizetnek valamennyit belole.

Egy másik utas azt írta, ma reggel 9 órakor vett egy másik légitársaságtól egy jegyet 46 000 forintért, mert a Malévval nem tudott volna elutazni. 14:20-ra ugyanazért a Párizs-Budapest jegyért már 156 000 forintot kell fizetni a férfi bejegyzése szerint.

A lépés nem igazán meglepő. Megnéztünk ma reggel tíz óra előtt néhány perccel egy harmadik társaság honlapján szereplő árat is, Budapest-Malmő viszonylatban – a Facebookon bepanaszolt légitársasághoz képest jóval kevesebbel is beérik, csupán háromezer forinttal emelték a jegyárat ugyanarra a járatra néhány óra alatt.

A Malév a Twitteren sem szerepelt fényesebben: a cég hivatalos Twitter-csatornáján pénteken 10:40-kor posztolták, milyen hivatalos csatornákon lehet tájékozódni a kártalanítási lehetőségekről. Egy perccel előtte tweetelték, hogy nem száll fel több gép. Előtte január 26-án írták meg, hogy zárva a kolozsvári reptér, azelőtt január 11-én azzal a hírrel örvendeztették meg a Twitterezőket, hogy megjelent a fedélzeti magazinjuk januári száma.

©

Annál élénkebben írnak a Malévról a Twitterezők - komoly híreket osztanak meg egymással a pilóták sorsáról, a MÁV és a Wizzair készültségéről, és viccelődnek egy sort szokás szerint.

A Malév emailes kommunikációja is kaotikus volt: az egyik ügyfélnek péntek hajnalban, 5:48-kor még többek között azt írták, „Egyelőre szó nincs arról, hogy a Malév tavasszal leállna”, miközben reggel hatkor törölték a járatokat. De igazat írtak, február van, még messze nincs itt a tavasz.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Gazdaság

Malév-vezérigazgató: "a fájdalom elmondhatatlan"

"A fájdalom elmondhatatlan, amit most érzünk. Sokan szinte gyerekként kerültünk ide, vannak, akiket csak rövid ideje ejtett rabul a kerozin gőze” – egyebek mellett ezt írta a munkatársaknak címzett levelében a Malév vezérigazgatója péntek reggel. Limburger Lóránt szerint még az utolsó napokban is reménykedtek abban, hogy egy magánbefektető segítségével megmenthetik a légitársaságot. A levelet az atv.hu közölte.