Most már meg sem erőlteti magát a Google mesterséges intelligenciája, úgy győzi le az embert
Már az is nagy dolognak számított, amikor egy gép 1997-ben legyőzte Garri Kaszparovot, a sakkozás akkori világbajnokát. Az elmúlt időszakban azonban már a sakknál jóval összetettebb go játékban is nyerésre állt a gép, a Google mesterséges intelligenciája most legyőzte a világ legjobb játékosát is. És ezúttal még csak bele sem izzadt.
A tavaly tavaszi meccsek után a go 18 éves kínai klasszisa, Ke Jie jelentkezett: ő Sedolnál is jobb, és bizony legyőzné a Google DeepMindján alapuló gépet. Kedden érkezett a hír: ugyan csak fél ponttal, de ismét alulmaradt az ember. A mesterséges intelligencia megalkotói kiemelték, az AlphaGo ezen verzióját nem is a minél nagyobb arányú győzelem elérésére programozták, hanem a gép tehát ezúttal szimplán csak a minél biztosabb nyerésre ment, nem a pontkülönbségre.
A sakknál nagyságrendileg összetettebb go játékot magas fokon űzű mesterséges intelligencia legújabb változata a beszédes Master névre hallgat. És nem is csak az érdekes benne, hogy nyerni tudott, hanem az, hogy ehhez ezúttal tízszer kevesebb számítási teljesítményt kellett csak igénybe vennie, mint a tavaly tavaszi meccsek esetén.
Mindez előrevetíti a jövőt, amikor bizonyos feladatok esetében még csak óriási kapacitásra sem lesz szükség ahhoz, hogy a gép jobbnak bizonyuljon az embernél. Persze az továbbra is jó kérdés, hogy: mikor leszünk mesterségesen intelligensek?
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.