hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A fekete lyukat körülvevő úgynevezett anyagbefogási korong kapcsán az egyik legizgalmasabb kérdés, hogy mi alkotja. A kutatók eddig úgy gondolták, tudják a választ, most azonban kiderült, hogy tévedtek.

Bár a fekete lyukakról az elmúlt 100 évben jó néhány dolgot megtudhattunk, napjainkig ezek a világegyetem egyik legtitkozatosabb objektumai. Éppen ezért a csillagászok folyamatosan figyelik és tanulmányozzák őket. Ennek köszönhetően például sikerült felfedezni egy olyat, ami 100 000-szer nagyobb tömegű, mint a Nap, és egy olyat is, ami egy másik körül kering. És akkor az Einstein által megjósolt gravitációs hullámok észleléséről még nem is beszéltünk.

Nemrég egy amerikai kutatócsoport újabb felfedezést tett, ami a fekete lyukak körüli egyik legizgalmasabb kérdésére adott választ – számolt be az IFLScience. A feltételezések szerint az objektumok akkréciós korongjának (ez az a perem, "gyűrű", ami a fekete lyukak körül található) rengeteg ionizált vasat kell tartalmaznia. Ennek egyik oka lehet, hogy a csillagok halálakor vas szabadul fel, a fekete lyukból érkező extrém sugárzás pedig ionizálja az anyagot.

A probléma ugyanakkor az, hogy a vasionok létezését mindezidáig nem sikerült bizonyítani. Ha egy csillag vagy egy bolygó légkörében lévő elemet kell kimutatni, a csillagászok a színspektruma alapján állapítják meg róla, hogy milyen elemről van szó. Az akkréciós korongban azonban ezzel a vizsgálattal sosem lehetett kimutatni a vasionokat.