szerző:
hvg.hu

Egy új tanulmány állítja: a felhasználók szívesebben osztják meg a kamuhíreket a Twitteren, mint azokat, amelyek valóban igazak.

Minden bizonnyal az állhat a háttérben, hogy a szenzációhajhászabbak a hamis hírek, mindenesetre a Massachusetts Institute of Technology (MIT) új, a Science-ben megjelent tanulmánya szerint sokkal több hamis hír jut el a Twitter-használókhoz, mint valóságos tartalommal bíró. A kutatók úgy vélik, a kamuhíreket 70 százalékkal nagyobb valószínűséggel retweetelik, mint az igaziakat, az utóbbiak egyébként hatszor annyi idő alatt jutnak el 1500 emberhez, mint az álhírek.

A vizsgálat meglehetősen nagyléptékű volt: a kutatók a 2006 és 2017 közötti időszakból vizsgáltak  126 ezer sztorit, amelyeket több mint 4,5 milliószor küldtek tovább körülbelül 3 millió fiókról. Hat független tényfeltáró szervezet segítségével állapították meg a hírek valóságtartalmát. Leginkább a politikával, a tudománnyal kapcsolatos álhírek és a városi legendák terjedtek, és közülük is ez utóbbiak, illetve a politikai álhírek szóródtak a leggyorsabban. Az is kiderült, hogy míg az igaz hírek csak ritkán jutnak el több mint ezer emberhez, addig a kamuk átlagosan 1000-100 000 felhasználót érnek el.

©

A kutatás egyébként azt az általános vélekedést is megcáfolta, hogy a netes robotok (botok) terjesztik leginkább az álhíreket. A szakemberek kifinomult bot-detektáló technológiát alkalmaztak a botok által létrehozott megosztások eltávolítására, azonban az eredmények nem változtak. A hamis hírek ezután is ugyanolyan arányban terjedtek. Ez pedig azt jelentette, hogy hús-vér emberek felelősek a hamis hírek terjesztéséért.

A kutatók a követők számát is vizsgálták, először ugyanis arra gondoltak, hogy a hamis híreket terjesztő Twitter-felhasználóknak több követőjük lehet, de ez az elképzelés is tévesnek bizonyult. A csapat a tweetek tartalmával is foglalkozott. Mint kiderült, a hamis információkat közvetítő tweetek sokkal több újdonságot tartalmaztak, ráadásul élénk érzelmi reakciókat váltottak ki, amelyek közül a legmarkánsabb a meglepetés és az undorodás volt. Az újdonság faktor és az érzelmi töltet viszont több retweethez vezet – summázták a kutatók.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Új gazdája lett Terence Hill legendás járgányának

Új gazdája lett Terence Hill legendás járgányának

Kétszer annyit költenek az olimpiai életjáradékokra, mint tavalyig

Kétszer annyit költenek az olimpiai életjáradékokra, mint tavalyig

Pápai Joci nyerte A Dal második elődöntőjét

Pápai Joci nyerte A Dal második elődöntőjét

Csak okosan: teszten a pénztárcabarát új Skoda Fabia

Csak okosan: teszten a pénztárcabarát új Skoda Fabia

Ezek lennének egy jó tanár feladatai

Ezek lennének egy jó tanár feladatai

Nincs apa és anya, csak szülő a francia iskolákban

Nincs apa és anya, csak szülő a francia iskolákban