Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Hiába a minden eddiginél nagyobb bevétel, lényegében szabadesésben van a Facebook részvényeinek értéke, miután a felhasználószám-növekedés tekintetében története legkisebb növekedését érte el az idei második negyedévben a közösségi oldal.

Mérföldkőhöz érkezett a Facebook. Legalábbis nagyon úgy tűnik a vállalat szerda éjjel nyilvánosságra hozott, idei második negyedéves teljesítményről szóló beszámolójából: aki szeretett volna regisztrálni a közösségi oldalra, azok közül legtöbben már meg is tették. Új regisztrálók – facebookos léptékben számolva – alig vannak: az első negyedév 1 milliárd 449 millió napi szinten aktív felhasználója után a második negyedévben 1 milliárd 471 millióan léptek be minden nap a közösségi oldalra.

Napi aktív felhasználók számának alakulása
Facebook

A naponta aktívak számát – a szolgáltatás továbbfejlesztésével – azért van még növelheti a Facebook, a havonta legalább egyszer belépő felhasználók számra ugyanis 2 milliárd 234 millió. De a határkövet jól jelzi, hogy ez az érték mindössze 38 millióval nött negyedév alatt. (Érdekesség, hogy az európai havi aktív felhasználók száma a GDPR bevezetése után egymillióval csökkent.) Ennyi új regisztrációnak persze sokan örülnének, de a Facebooknál a 38 milliós plusz csupán 1,54 százalékos növekedést mutat.

Havi aktív felhasználók számának alakulása
Facebook

A piac erre nagyon rosszul reagált. A Facebook papírjai a szerdai tőzsdei záráskor még 217,50 dollárt értek, ám az eredmények nyilvánosságra hozatala után – a kereskedés utáni órákban – óriási zuhanás következett. Volt olyan pillanat, amikor 166 dollárt sem adtak egy Facebook-részvényért, majd valamicskét korrigálva 174 dollár környékére korrigált az árfolyam.

A Facebook árfolyama
Google Finance

Pedig sosem folyt be ilyen sok pénz a Facebookhoz, mint a szóban forgó negyedévben, még a klasszikusan erős (tavaly) karácsonyi negyedév eredményét is jócskán felülmúlta a bevétel, éves szinten pedig 42 százalékos a növekedés. A 13,231 milliárd dollár jól jelzi, nem csak a közösségi oldal felhasználóit, de az ott hirdetőket sem hatották meg az elmúlt időszak adatgyűjtési botrányai (pedig volt belőlük néhány). A profit sem kevés: a 13,231 milliárd dollárból 5,106 milliárdot tehet zsebre a vállalat.

A Facebook bevételeinek alakulása
Facebook
Egy Facebook-felhasználóra jutó bevétel alakulása régiónként
Facebook

Ám nincs minden rendben a bevételek frontján sem,  Zuckerbergék úgy tájékoztatták a befektetőket, hogy a következő negyedévekben a bevételnövekedés mértéke jelentős mértékben lassulhat. (Ennek bejelentése okozta a részvényárfolyamos grafikonban megfigyelhető második körös zuhanást.)

Mark Zuckerberg bejelentése szerint a  Facebookhoz tartozó szolgáltatások – a közösségi oldal mellett a Messenger és WhatsApp üzenetküldők, valamint az Instagram – legalább egyikét 2,5 milliárd ember használja. Nagy kérdés, hogy innen van-e még hova növekedni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!