szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyes társaságok járatai akkor is a levegőbe emelkednek, ha – most például a koronavírus-járvány kapcsán kialakult félelem és óvintézkedések miatt – senki nem ül a gépen.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.
Friss cikkek a témában

Hiába álltak le bizonyos járatok a hónapok óta terjedő koronavírus miatt, egyes európai légitársaságok akkor is elindítják repülőiket, ha azokon senki nem foglal helyet. A "szellemjáratok" akkor is szennyezik a környezetet, ha a személyzeten kívül szó szerint nincs rajtuk senki – írta a jelenségről a Gizmodo azt is megmagyarázva, miért van szükség erre.

A furcsa szokás egy régóta változatlan európai szabályozásra vezethető vissza, melyben az is szerepel, hogy ha a társaságok bármely okból nem használják ki a fel- és leszállásra szánt időpontokat (résidőket), akkor elveszíthetik azokat.

A résidő (angol nevén "slot") alatt a repülők adott időben történt le-, illetve felszállási jogát értjük, mely természetesen egy adott repülőtérre vonatkozik és a légikikötő használatának lehetőségét is magában foglalja. E paraméter rendkívül fontos a társaságok számára, üzleti sikerük múlhat azon, hogy jó időpontokat tudjanak megszerezni és megtartani, ezen múlik ugyanis, hogy az utasok számára kényelmes időben tudják-e indítani járataikat.

[Különleges repülőgép landolt ma Budapesten – fotók]

Ha egy társaság elveszít egy ilyen slotot, akkor az a konkurenciájához is kerülhet, ami pedig akár rövid távon is komoly problémát okozhat. Ezért még mindig jobban megéri szellemjáratokat reptetni. Persze olyan társaságok is akadnak, melyek nem szeretnék tovább folytatni ezt a látszólag értelmetlen tevékenységet. A brit közlekedési miniszter, Grant Shapps a minap például azt közölte: a szabály felfüggesztését fogja kérni az illetékesektől.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Műtüdővel mentették meg egy koronavírusos kismama életét, 69 nap után került ki az intenzívről

Műtüdővel mentették meg egy koronavírusos kismama életét, 69 nap után került ki az intenzívről

Merkel: Németország segíthet a Szputnyik V uniós engedélyeztetésében

Merkel: Németország segíthet a Szputnyik V uniós engedélyeztetésében

Olcsóbb Porsche villanyautó: itt a csak hátul hajtó új Taycan

Olcsóbb Porsche villanyautó: itt a csak hátul hajtó új Taycan