szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az eddigi legnagyobb elektromos repülőgép, egy Cessna eCaravan sikerrel teljesítette a számára előírt tesztet, így újabb lépéssel került közelebb az emberiség ahhoz, hogy végül környezetbarát repülőgépeken utazhassunk. A legkomolyabb problémára viszont még mindig nem sikerült megoldást találni.

A fenntartható légiközlekedés számára az elektromos repülőgépek jelenthetik a jövőt. Hogy ezek mikor válthatják ki a jelenleg használatos légi járműveket, egyelőre nem tudni, ám vannak már ígéretes fejlesztések.

Ilyen például az a repülőgép, amely az amerikai Washington állambeli Moses Lake-ből szállt fel még kedden. A Cessna Grand Caravan több mint 160 km/h sebességgel repült nagyjából 770 méteres magasságban, majd néhány körrel később, 28 perccel az indulás után landolt is. Mindez egy hagyományos repülőgép számára nem egy extra teljesítmény, ám ebben az esetben egy eCaravan szállt a fellegekben.

[Sikeres volt a drónrepülő tesztje, ami egy évig maradhat leszállás nélkül a levegőben]

Ami igazán különlegessé teszi a repülőt, az a felépítése: egy 750 lóerős elektromos motor hajtja, ami egy körülbelül 900 kilogrammos lítium-ion akkumulátor-csomagból nyeri az energiát. Az eCaravan teljes súlya több mint 4 tonna, szárnyainak fesztávolsága pedig körülbelül 15 méter. A gép belsejében összesen kilenc ember számára van hely. Ezzel az eddigi legnagyobb elektromos repülőgép, amely sikerrel hajtott végre repülést – írja az NBC News.

Bár a teljesítmény valóban megsüvegelendő, az akkumulátorok egyelőre még komoly gátját jelentik az elektromos repülőgépek fejlődésének, azok ugyanis nehezek és viszonylag rövid utakra elegendő energiát képesek csak tárolni. A fejlesztők szerint viszont az e-repülésnek még ennek ellenére is több az előnye, mint amennyi hátrányt jelent az akkumulátor.

Az eCaravannak a következő hónapokban számos tesztet kell még teljesítenie, hogy megkapja az amerikai légügyi hatóság megfelelő engedélyeit. Erre valószínűleg 2021-ben kerülhet majd sor.

Roei Ganzarski, az eCaravant is tervező amerikai magniX nevű cég vezetője szerint ha egy legfeljebb 1600 km-es út megtételéről van szó, az elektromos repülőgépeket már jobban megéri alkalmazni, mint a hagyományos, légcsavaros változatokat. Ganzarski szerint mindez azért is fontos tény, mert jelenleg a világ összes légiutasának több mint fele ekkora távolságokon közlekedik.

A szakember szerint ezekre az utakra jelenleg olyan gépeket használnak a légitársaságok, amelyek nemcsak pazarolják az üzemanyagot, de a károsanyag-kibocsátásuk is magas. Az e-gépek viszont ezekhez képest már jóval olcsóbb alternatívát jelentenek.

Mindez nemcsak feltételezés, hanem konkrét tény: a fél órás út megtételéhez mindösszesen 6 dollárnyi elektromos áramra volt szükség, ami nagyjából 1800 forintnak felel meg. Ugyanezen út megtételéhez a repülőgép hagyományos változatát 300 dollárnyi (kb. 92 ezer forint) üzemanyaggal kellett volna megtankolni. Emellett az elektromotorok könnyebbek és jóval kevesebb karbantartást is igényelnek, mint a klasszikus hajtóművek, így az üzemeltetésük is jóval kevesebbe kerül.

[Áttörés: a levegőbe emelkedett a világ első elektromos utasszállítója]

A legnagyobb problémát jelenleg az akkumulátorok jelentik. A nagy súlyuk miatt a gépek hatótávolsága csökken, ami rontja a versenyképességüket. Jelenleg egy kilogramm lítium-ion akkumulátor nagyjából 250 Wh energiát képes elraktározni. A kutatók jelenleg azon dolgoznak, hogy megduplázzák ezt az értéket, de kérdés, hogy ez mikorra sikerül. Most 400 Wh-nál tartanak, ám gyártani egyelőre még ezeket sem tudják.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!