szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A PHASA-35 tervezését csupán két évvel ezelőtt kezdték meg a brit szakemberek, mostanra viszont már az első sikeres repülésén is túl van a szerkezet.

Az elmúlt években több kísérletet is láthattunk már a napelemes drónok/repülőgépek fejlesztésére. Ott volt például a Facebook drónja, az Aquila, ami ingyen internetet szórt volna a levegőből, és három hónapon át tudott volna leszállás nélkül dolgozni. A projektet sajnos lefújták, annak ellenére, hogy 2017-ben sikeres volt a tesztrepülés.

Ennél is izgalmasabb volt a Solar Impulse útja, ami több szakaszban ugyan, de 40 000 km-t tett meg pusztán napenergia használatával. És sikeres volt az Airbus által fejlesztett Zephyr repülése is, ami 25 napon át volt egyhuzamban a levegőben. Hamarosan viszont jöhet egy drón, ami a fenti rekordokat is túlszárnyalhatja majd.

A BAE Systems és a Prismatic által elkészített PHASA-35 néven futó napelemes légi jármű a fejlesztők szerint egy éven át lesz képes a levegőben maradni, ami óriási ugrást jelentene az eddigi eredményekhez képest. A SkyNews beszámolója szerint a gép az ausztrál légierő segítségével már sikeresen abszolválta az első tesztrepülését, amely során nagyjából 2 kilométer magasra jutott. Mindez azért is nagy szó, mert a szakemberek csupán két évvel ezelőtt kezdték el megtervezni a PHASA-35-öt. A pilóta nélküli szerkezet végső változata a tervek szerint 20 kilométer magasságban fog majd utazni.

BAE Systems

A repülőgép szárnyfesztávolsága 35 méter, amit napelemekkel borítottak be. A repüléshez szükséges energiát ezek a panelek biztosítják, miközben a felesleget akkumulátorokban tárolja a rendszer. Ennek köszönhetően az éjszakai repülés sem jelent akadályt.

A fejlesztők szerint a PHASA-35-tel akár 5G-s kommunikációt is biztosíthatnak az embereknek a levegőből, igaz, ez egyelőre némi problémába ütközik. Az 5G sugárzásához szükséges antennák súlya ugyanis nagyjából 40 kilogramm, míg a drón körülbelül 15 kg terhet képes magával vinni.

BAE Systems

A BAE szerint az év további részében még vár rájuk néhány tesztrepülés, ám ha az utolsót is sikeresen zárják, a cég meg is kezdené a gyártást. A tervek szerint egy évvel később már az ügyfeleknél lenne a szerkezet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!