szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több helyen is szivárog a hajtómű a Boeing Starlineren, és a meghibásodott alkatrészeket is javítani kell az űrhajón, mielőtt visszatér.

Újabb probléma észlelése miatt és a további lehetséges akadályok elhárítása érdekében a tervezettnél később, várhatóan június 18-án térhetnek vissza a Földre a Nemzetközi Űrállomásról (ISS) a NASA asztronautái a Starliner űrhajó fedélzetén – közölte helyi idő szerint szerdán a NASA és az űrhajót tervező Boeing.

A közlemény szerint a houstoni űrközpont elemzőinek a visszatérés ütemezése során számos tényezővel, egyebek között a Starliner meghibásodott alkatrészeinek javításával, az időjárási körülményekkel és az ISS legénységének időbeosztásával – például az űrállomáson tartózkodó más űrhajósok ütemezett űrsétáival – is számolniuk kell a küldetés sikeres végrehajtása érdekében.

International Space Station on X (formerly Twitter): “.@NASA and @BoeingSpace teams set a return date of no earlier than Tuesday, June 18, for the agency’s Boeing Crew Flight Test. The additional time in orbit will allow the crew to perform a spacewalk on Thursday, June 13, while engineers complete #Starliner systems checkouts. pic.twitter.com/GCnxKWZ6rU / X”

@NASA and @BoeingSpace teams set a return date of no earlier than Tuesday, June 18, for the agency’s Boeing Crew Flight Test. The additional time in orbit will allow the crew to perform a spacewalk on Thursday, June 13, while engineers complete #Starliner systems checkouts. pic.twitter.com/GCnxKWZ6rU

Az új terv szerint június 18-án visszatérő űrkapszula az ISS-ről való leválását követően mintegy hat órával később érne földet az új-mexikói sivatagban, az arizonai Willcox Playán vagy más, előre számba vett helyszíneken, az időjárási viszonyoktól függően. A misszió felelős tisztviselői a landolás helyszíne mellett ugyanakkor a visszatérés időpontját is módosíthatják még a küldetés során.

Dina Contella, a NASA programvezető-helyettese kedden közölte, hogy az űrállomáshoz csatlakozott Starlineren szelepmeghibásodást észleltek. Hétfői blogbejegyzésében pedig a NASA közzétette, hogy a műszerek újabb héliumszivárgást jeleztek a hajtóművön, a Starliner űrállomáshoz vezető, egynapos útján már azonosított négy további szivárgáson felül. A repülés során a 28 manőverező hajtóműből öt leállt, de a NASA és a Boeing egy híján mindet újra tudta indítani, mielőtt az egység dokkolt az ISS-en.

Most kell felszállni az okádós üstökösre – interjú a magyar űrhajósjelöltekkel és a NASA volt oktatási igazgatójával

Nemrég jelentették be, hogy Kapu Tibor lesz a következő magyar űrhajós, tartalékosa pedig Cserényi Gyula. A két asztronautajelölt hamarosan elutazik Houstonba, ahol a kiképzés utolsó, legfontosabb szakasza következik. Mi vár ott rájuk? Erről kérdeztük őket – és Jim Christensent, aki a Kennedy Űrközpont egykori munkatársaként rálátott az űrhajóstréning legkritikusabb szakaszára.

A Boeing CST-100 Starliner űrhajójának fejlesztése több évet csúszott. Az első, legénység nélküli tesztrepülést már 2019-ben tervezték, amikor különböző hibák miatt elhalasztották, és csak 2022-ben történhetett meg. A legénységgel végzett tesztrepülést különböző rendellenességek miatt szintén többször elhalasztották az elmúlt hónapokban, amíg június 5-én a két asztronautával, Butch Wilmore-ral és Suni Williamsszel a fedélzetén elindult a világűrbe a floridai Kennedy Űrközpontból. A tervek szerint a Starliner legénysége egy hetet töltött volna a Nemzetközi Űrállomáson, mielőtt e hét pénteken visszatér a Földre.

A Starliner legfeljebb 45 napig maradhat az űrben az ISS-hez csatlakozva – jegyezte meg a NASA.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!