szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A zürichi műegyetem mérnökei egy speciális rendszert építettek a már meglévő ANYmal nevű robotnak, ami így képes pontosan visszaadni a neki ütött tollaslabdát.

Különleges robotot mutattak be a zürichi műegyetem (ETH Zurich) mérnökei: egy olyan, mesterséges intelligenciával működő szerkezetet, ami képes önállóan tollaslabdázni az emberi ellenfelek ellen. Egy megerősítéses tanuláson alapuló vezérlőrendszer segítségével a robot képes pontosan követni a tollaslabda repülését, megjósolni a pályán való mozgást, majd a pozícióját megváltoztatva visszaüti azt az ellenfelének.

Ahogy az Intetresting Engineering megjegyzi: mindez igen komoly teljesítmény, a tollaslabdázáshoz ugyanis a sportolóknak össze kell hangolniuk a gyors lábmunkát a precíz karmozgásokkal, ami kihívást jelent mind az érzékelés, mind a motoros vezérlés terén. Az ANYmal-D nevű robot teljesítményét a jelenlegi hardverek és vezérlők miatt nagyon nehéz lenne reprodukálni: az emberi szem messze felülmúlja a kereskedelmi forgalomban kapható kamerákat a mozgásstabilizálás és a fókuszálás terén, ami bonyolítja a gyorsan mozgó tárgyak, például egy tollaslabda vizuális követését.

Hogy megoldják ezt a problémát, a svájci mérnökök egy megerősítő tanulásra épülő vezérlőt fejlesztettek ki, amely autonóm módon használja a fedélzeti érzékelést. A rendszer integrálja a lábmozgást és az ütő lendítését, lehetővé téve a robot számára, hogy valós időben kövesse a tollaslabdát, vissza tudja azt juttatni az ellenfélnek. A szimulációban betanított, érzékeléstudatos modell figyelembe veszi a mozgás okozta vizuális hibákat, szűkítve a szimulációs és a valós helyzet közötti szakadékot.

Learning coordinated badminton skills for legged manipulators

Coordinating the motion between lower and upper limbs and aligning limb control with perception are substantial challenges in robotics, particularly in dynamic environments. To this end, we introduce an approach for enabling legged mobile manipulators to play badminton, a task that requires precise coordination of perception, locomotion, and arm swinging.

Yuntao Ma, a Science Robotics című tudományos lapban megjelent publikáció szerzője szerint a megközelítés egyik fő előnye, hogy a vezérlőt teljes körűen betanítják, a felső és az alsó végtagok mozgása pedig a kezdetektől fogva együtt optimalizálják.

A csapat emberi játékosok ellen tesztelte a robotot, és azt találták, hogy az ANYmal-D képes pontosan mozogni a pályán, hogy különböző sebességgel és szögekben viszonozza az ütéseket, akár 10 egymást követő alkalommal is. A szerkezet az időt és a távolságot figyelembe véve állítja be járását, hogy nyomon kövesse és elfogja az akár 12,06 m/s sebességgel mozgó tollaslabdákat. Emellett arra is képes, hogy a hátsó lábaira álljon, így a labdát a látóterében tartja, mielőtt visszaütné azt. Mindezt úgy, hogy külön figyel az egyensúlyára és a biztonságos mozgásra.

Bár a gép a barátságos menetekben jól teljesít, az agresszív ütéseket egyelőre nem, vagy alig tudja viszonozni.

A megoldás egyfelől jól jöhet a jövőben a sportolók számára, akik edzeni szeretnének, de a robot összetett vezérlése más területeken, például a katonai alkalmazásban is hasznos lehet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!