Különleges robotot mutattak be a zürichi műegyetem (ETH Zurich) mérnökei: egy olyan, mesterséges intelligenciával működő szerkezetet, ami képes önállóan tollaslabdázni az emberi ellenfelek ellen. Egy megerősítéses tanuláson alapuló vezérlőrendszer segítségével a robot képes pontosan követni a tollaslabda repülését, megjósolni a pályán való mozgást, majd a pozícióját megváltoztatva visszaüti azt az ellenfelének.
Ahogy az Intetresting Engineering megjegyzi: mindez igen komoly teljesítmény, a tollaslabdázáshoz ugyanis a sportolóknak össze kell hangolniuk a gyors lábmunkát a precíz karmozgásokkal, ami kihívást jelent mind az érzékelés, mind a motoros vezérlés terén. Az ANYmal-D nevű robot teljesítményét a jelenlegi hardverek és vezérlők miatt nagyon nehéz lenne reprodukálni: az emberi szem messze felülmúlja a kereskedelmi forgalomban kapható kamerákat a mozgásstabilizálás és a fókuszálás terén, ami bonyolítja a gyorsan mozgó tárgyak, például egy tollaslabda vizuális követését.
Hogy megoldják ezt a problémát, a svájci mérnökök egy megerősítő tanulásra épülő vezérlőt fejlesztettek ki, amely autonóm módon használja a fedélzeti érzékelést. A rendszer integrálja a lábmozgást és az ütő lendítését, lehetővé téve a robot számára, hogy valós időben kövesse a tollaslabdát, vissza tudja azt juttatni az ellenfélnek. A szimulációban betanított, érzékeléstudatos modell figyelembe veszi a mozgás okozta vizuális hibákat, szűkítve a szimulációs és a valós helyzet közötti szakadékot.
Yuntao Ma, a Science Robotics című tudományos lapban megjelent publikáció szerzője szerint a megközelítés egyik fő előnye, hogy a vezérlőt teljes körűen betanítják, a felső és az alsó végtagok mozgása pedig a kezdetektől fogva együtt optimalizálják.
A csapat emberi játékosok ellen tesztelte a robotot, és azt találták, hogy az ANYmal-D képes pontosan mozogni a pályán, hogy különböző sebességgel és szögekben viszonozza az ütéseket, akár 10 egymást követő alkalommal is. A szerkezet az időt és a távolságot figyelembe véve állítja be járását, hogy nyomon kövesse és elfogja az akár 12,06 m/s sebességgel mozgó tollaslabdákat. Emellett arra is képes, hogy a hátsó lábaira álljon, így a labdát a látóterében tartja, mielőtt visszaütné azt. Mindezt úgy, hogy külön figyel az egyensúlyára és a biztonságos mozgásra.
Bár a gép a barátságos menetekben jól teljesít, az agresszív ütéseket egyelőre nem, vagy alig tudja viszonozni.
A megoldás egyfelől jól jöhet a jövőben a sportolók számára, akik edzeni szeretnének, de a robot összetett vezérlése más területeken, például a katonai alkalmazásban is hasznos lehet.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.