Globális veszélyre figyelmeztetnek a tudósok, a probléma ott van a tányérján

104 kutatást néztek át a szakemberek, hogy rámutassanak: az ultrafeldolgozott élelmiszerek komoly veszélyt jelentenek az egészségére. Összesen 12 betegség kockázatát növelhetik az efféle táplálékok.

  • HVG

Világszerte cselekvésre van szükség az ultrafeldolgozott élelmiszerek étrendben szereplő arányának csökkentéséhez – hívják fel a figyelmet nemzetközi szakértők egy globális, áttekintésen alapuló kutatásban. Úgy vélik ugyanis, hogy jelentős veszélyt jelentenek ezek az ételek az egészségre.

A kutatók állítják: az étkezési szokások változásával az emberek a teljes értékű élelmiszerektől egyre inkább az olcsó, feldolgozott élelmiszerek felé fordulnak, mely növeli a krónikus betegségek (elhízás, depresszió) kockázatát.

A The Lancet című tudományos folyóiratban közzétett publikáció szerzői hangsúlyozzák: a kormányoknak „fel kell lépniük” és figyelmeztetésekkel, valamint magasabb adóval is sújtani kell az ilyen termékeket, ezzel is támogatva az egészségesebb élelmiszerekhez való hozzáférést.

A kutatásban 43, a Föld minden pontjáról érkező szakember vett részt. Ők 104 olyan korábbi tanulmányt tekintettek át, melyekben az ultrafeldolgozott élelmiszerek egészségre gyakorolt hatását vizsgálták hosszútávon. Mint kiderült: az ilyen táplálékok 12 egészségügyi állapot fokozott kockázatával hozhatók összefüggésbe. Ilyen például a 2-es típusú cukorbetegség, a veseproblémák, valamint a bármilyen okból bekövetkező halál is.

Drogként működhetnek bizonyos ételek

A ropogós chipsek, a mézédes kekszek és sütik sokakat csábítanak, olykor ellenállhatatlanul. A vágy irántuk nem véletlen, ugyanis egyre több kutatás bizonyítja: éppen úgy működnek, mint más, függőséget okozó szerek.

Vannak azonban tudósok, akik szerint nehéz elkülöníteni az ultrafeldolgozott élelmiszerek hatását az emberek életében jelen lévő egyéb tényezőktől, így például az életmódtól, a viselkedéstől és az anyagi helyzettől – emeli ki a BBC.

Kevin McConway, az Open University alkalmazott statisztika professzora szerint egy, a fentihez hasonló tanulmány csak összefüggést tud kimutatni, ok-okozati kapcsolatra azonban nem tud magyarázattal szolgálni.

„Úgy tűnik, hogy legalább néhány ultrafeldolgozott élelmiszer növelheti bizonyos krónikus betegségek kockázatát – ám ez természetesen nem bizonyítja, hogy ez minden ilyen élelmiszerre igaz” – magyarázza. Az egyelőre ismeretlen a tudomány számára, hogy az ilyen táplálékokban mégis mi okozhatja a betegségeket.

Rákot okozhatnak: néhány csepp vérből kimutatható, ki mennyi ultrafeldolgozott ételt eszik

Áttörésről beszélnek a táplálkozástudományban: objektív mérésekkel (vér- és vizeletvizsgálattal) kimutatható, hogy ki, mennyi ultrafeldolgozott ételt fogyaszt.

Jules Griffin, az Aberdeeni Egyetem professzora úgy véli, az élelmiszer-feldolgozásnak vannak ugyan pozitív oldalai, de „sürgősen szükség van” további kutatásokra, hogy megértsék, hogyan befolyásolják az egészséget ezek az élelmiszerek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

Hozzászólások