3D modellezés és animációk készítése, játszi könnyedséggel
A 3D modellezést kezdők számára is elérhetővé tévő szoftverekkel Dunát lehet rekeszteni, csak az a baj velük, hogy az...
techline.hu
A 3D modellezést kezdők számára is elérhetővé tévő szoftverekkel Dunát lehet rekeszteni, csak az a baj velük, hogy az eszköztáruk erősen korlátozott, és a renderelt végeredmény is legtöbbször gyenge minőségű. Vannak aztán olyan programok is ingyen, amelyek képességeinek láttán levegőt is alig kapunk a döbbenettől, de ember legyen a talpán, aki egy hét alatt megtanulja őket rendesen használni (lásd Blender).
A Cheetah 3D 5 a két véglet között van. Egy olcsó, de nagyon gyorsan megtanulható 3D-s modellező és animációs program, amelynek egyetlen "negatívuma", hogy csak Macen használhatjuk. Aki viszont olyan szerencsés helyzetben van, hogy egy OS X előtt ül, ezzel a programmal nem csak tökéletes belépőt szerez a 3D modellezés világába, de akár professzionális szintre is eljuthat vele, meglepően gyorsan és ami szintén fontos: olcsón!
A Cheetah 3D 5 felülete tökéletesen követi az átlagos Maces alkalmazások felépítését. Nincs túlbonyolítva, minden funkciót elérünk a felső eszköztárból, illetve a helyzetfüggő menükből a tervezőfelületen. Kezdő lépéseinket iszonyatos mennyiségű Youtube-os tutorial segíti, illetve némi angol tudással a Súgó is jó kiindulópont lehet. A program villámgyors, és nagyon kézre áll, a videónkon látható dolgokat pár óra alatt megtanulja bárki, aki kellően elszánt. Bár a legtöbb funkcióhoz van gyorsbillentyűs elérés is, ha valaki nem akar megjegyezni kombinációkat, a menükből is eléri az összes opciót. A program nagyszerű modellező-eszköztárral rendelkezik: az alap formákból a kijelölések és módosítók segítségével pillanatok alatt "szobrászkodhatunk" össze bármilyen formát. Furcsa módon ez volt az első grafikus alkalmazás, amelyiknél én például szinte teljesen elhagytam a billentyűzet használatát és csak az egérre támaszkodtam a tesztek során. Legfeljebb nagy ritkán, pontos értékek megadásakor nyúltam a számbillentyűk után (nem mintha az értékmegadás ne lenne megoldható egérrel…).
Természetesen minden megvan, ami egy 3D-s kép elkészítéséhez szükséges, így textúrázhatunk (az alap készlet nem túl nagy, viszony rendkívül jó Node editort kapunk, és pillanatok alatt készíthetünk testre szabott textúrákat, számtalan opció közül - tükröződés jellemzői stb. - választva). Van részecskerendszer, így összetett folyamatokat is modellezhetünk, és természetesen a részecskékhez tartozó effektorok (szél, gravitáció stb.) is rendelkezésre állnak. A világítás és a különböző kamera beállítási lehetőségek az alap eszköztár részei a legtöbb ilyen programnál, így itt is. Viszont a Cheetah 3D lehetővé teszi a "csontvázak" használatát is, ami összetett animációk készítésekor nagy segítség, ha gyorsan akarunk haladni a munkával. De találunk egy halom effektet is, amelyekkel egyedibbé varázsolhatjuk a végeredményt (HDRI, köd stb.). A program importálja és exportálja a népszerű 3D formátumokat (3DS, OBJ stb.), így akár 3D-s objektumok tervezéséhez és megosztáshoz is jó választás.
Az animációs lehetőségeket is egyszerűen használhatjuk: az idősávon kényelmesen menedzselhetjük a kulcspontokat és van auto-keying opció is, ha arra lenne szükségünk.
Renderelésnél a Render-manager megkönnyíti a korábbi munkák visszanézését, és természetesen amellett, hogy háttérben is renderelhetünk, a program kihasználja a több magos processzorok lehetőségeit is (hálózati renderelés nincs még benne).
Mindent egybevetve a Cheetah 3D 5 egy nagyon sokoldalú, mégis egyszerűen használható 3D-s modellező és animációs szoftver. Értelemszerűen nem vetekszik a drágán kapható professzionális alkalmazások tudásával, de tanulni, hobbi-szinten 3D-s animációkat, képeket kreálni, számítógépes játékokhoz modelleket készíteni, több, mint elég. Nevezzük fél-profi alkalmazásnak a kategóriájában, amely tanulástól a munkáig mindenre alkalmas és ez 99 dollárért elég barátian hangzik. Ráadásul nem kell zsákbamacskát vennünk, van ugyanis belőle próbaverzió is (az 5.8-as verzió Lionon is tökéletesen üzemelt nálunk).
Vasárnap hajnalban megvolt az eszkaláció, két nappal később a kapituláció is – nem így képzelnénk két atomhatalom háborúját. Irán megrogyott, de ennek a háborúnak valójában aligha van vége.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát. Nem tudja megvédeni légterét, és esélye sincs arra, hogy ehhez szükséges eszközöket szerezzen be. Izrael pedig csak azért áll le, mert Donald Trump úgy akarja.