Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A férfiről előállításakor kiderült, hogy öt körözés van érvényben ellene.","shortLead":"A férfiről előállításakor kiderült, hogy öt körözés van érvényben ellene.","id":"20241127_rendorseg-autos-uldozes-m0-autout-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"c0ae4cea-a01c-4fb0-b9ff-7ba0f3adc326","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_rendorseg-autos-uldozes-m0-autout-korozes","timestamp":"2024. november. 27. 17:23","title":"Kiugrott mozgó autójából egy rendőrök elől menekülő férfi az M0-son","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9565b2d1-566e-4072-92e6-f53c2fa56e52","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azután kezdték el ellenőrizni az új vízórákat a városban, hogy többen is panaszt tettek a vízfogyasztás megugrása miatt.","shortLead":"Azután kezdték el ellenőrizni az új vízórákat a városban, hogy többen is panaszt tettek a vízfogyasztás megugrása miatt.","id":"20241127_vizoraket-erd-pontossag-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9565b2d1-566e-4072-92e6-f53c2fa56e52.jpg","index":0,"item":"7b008fee-3a24-4ef4-9ba8-569da7046009","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_vizoraket-erd-pontossag-vizsgalat","timestamp":"2024. november. 27. 07:58","title":"A vizsgált vízórák kétharmada megbukott Érden a pontossági vizsgálaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"adb1c140-71db-4184-9969-f888c3760b8d","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Győrben megtalálták azt a példányt is, amit még 2010-ben jelöltek meg fiókaként Litvániában.","shortLead":"Győrben megtalálták azt a példányt is, amit még 2010-ben jelöltek meg fiókaként Litvániában.","id":"20241126_siraly-szamlalas-magyar-madartani-egyesulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adb1c140-71db-4184-9969-f888c3760b8d.jpg","index":0,"item":"17ca76fb-1b07-4f9a-b2c8-621e1b08a699","keywords":null,"link":"/elet/20241126_siraly-szamlalas-magyar-madartani-egyesulet","timestamp":"2024. november. 26. 21:38","title":"Megszámolták a sirályokat Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két baleset között mindössze néhány óra telt el.","shortLead":"A két baleset között mindössze néhány óra telt el.","id":"20241127_debrecen-vonat-gazolas-mav-szekesfehervar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"b4ecb894-2bf5-48fa-af39-bb7f86b16dd3","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_debrecen-vonat-gazolas-mav-szekesfehervar","timestamp":"2024. november. 27. 20:57","title":"Debrecennél és Székesfehérvárnál is gázolt a vonat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b87b0afe-51a6-471e-a107-ee14f059aedf","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Közel 370 millió euró értékben, 400 hektáron dolgozott a NER-közeli Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt. és leányvállalatai.","shortLead":"Közel 370 millió euró értékben, 400 hektáron dolgozott a NER-közeli Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt...","id":"20241128_bmw-epitkezes-market-garancsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b87b0afe-51a6-471e-a107-ee14f059aedf.jpg","index":0,"item":"c362608e-35bb-4b28-af33-1b07810e253a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241128_bmw-epitkezes-market-garancsi","timestamp":"2024. november. 28. 10:35","title":"Garancsi István cége befejezte a BMW-gyár építését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51d00217-9b6d-476c-8fcf-5a83cee2cee6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikaiak által kidolgozott terv már csak az izraeli kormány jóváhagyására vár.","shortLead":"Az amerikaiak által kidolgozott terv már csak az izraeli kormány jóváhagyására vár.","id":"20241126_libanon-izrael-hezbollah-tuszunet-jovahagyas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51d00217-9b6d-476c-8fcf-5a83cee2cee6.jpg","index":0,"item":"b2ff835d-e032-42f3-9fa4-a75de0bf1138","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_libanon-izrael-hezbollah-tuszunet-jovahagyas","timestamp":"2024. november. 26. 17:44","title":"Órákon belül megszülethet a tűzszünet Izrael és a Hezbollah között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14017cf-cf95-4072-ac3d-e1b0e892af12","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A forduló rangadóján a Bayern München legyőzte a Paris Saint-Germaint.","shortLead":"A forduló rangadóján a Bayern München legyőzte a Paris Saint-Germaint.","id":"20241127_bl-leipzig-manchester-city-feyenoord-psg-internazionale","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14017cf-cf95-4072-ac3d-e1b0e892af12.jpg","index":0,"item":"b385835f-2a9a-478f-85eb-f66015d142e7","keywords":null,"link":"/sport/20241127_bl-leipzig-manchester-city-feyenoord-psg-internazionale","timestamp":"2024. november. 27. 05:19","title":"BL: Milánóban is kikapott a Leipzig, a Manchester City nem bírt a Feyenoorddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"114af415-f99c-4b08-bd9f-8518a0a079b9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan akár egy robotkart is irányíthatnak azok, akik megkapták a Neuralink agyi chipjét – eddig ugyanis csak digitális eszközöket tudtak, mint például egy számítógép mutatóját.","shortLead":"Hamarosan akár egy robotkart is irányíthatnak azok, akik megkapták a Neuralink agyi chipjét – eddig ugyanis csak...","id":"20241126_neuralink-robotkar-agy-szamitogep-interfesz-chip-bci-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/114af415-f99c-4b08-bd9f-8518a0a079b9.jpg","index":0,"item":"c6419d9a-5e08-438e-a853-911c6cf39a25","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_neuralink-robotkar-agy-szamitogep-interfesz-chip-bci-engedely","timestamp":"2024. november. 26. 18:03","title":"Jöhet a Neuralink agyi chipje, amivel már robotkart is lehet gondolatokkal irányítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Németh György: nyerőautomaták lesznek az egészségpénztárakból
Tetszett a cikk?
Soós Károly Attila figyelmét elkerülte a létrejövő egészségügyi piac szerkezete, a kötelező tagság és minden lényeges momentum külső meghatározottsága. Ha ezeket nem kívülről határoznák meg, szinte azonnal fizetőképesség szerint parcellázódna fel a társadalom. Ezt a kormány el kívánja kerülni, így viszont a kormányt a magánpénztárak túszul ejtik, és nyerőautomataként ráhajtanak a biztos profitra.
Stadler János cikkében azt írja, hogy a most tervezett egészségügyi reform igazából nem jó a magyar társadalomnak, és ő tud jobbat. Soós Károly Attila megelégszik annak konstatálásával, hogy Stadler János kizárná a magángazdasági partnereket a rendszerből. Mivel ezt meccslabdának látja, csupán erre koncentrál, s eleve lemond arról, hogy alaposan szemügyre vegye ellenfele érvelését és feltárja annak gyengeségeit, pedig lenne mit. Csak éppen a végeredményben van igaza: a biztosítási rendszerből nem hiányzik a magángazdasági partner. (Ezt megismétli Stadler további cikkében. A szerk.)
Kissé tudományosabban: az egészségpénztárak feladatait tekintve a profitmotívum ösztönző ereje félrecsúszik. Ezért nincs a világon „for profit” társadalombiztosítási rendszer. A kivétel a nagyon különleges Hollandia (2006 óta), ahol a for profitnak gondolt biztosítók zöme csak számviteli értelemben az, s tulajdonosaik jobbára a tagok, akik az önmaguk megelégedettségére folyó munkában érdekeltek és nem a profitban. Kivétel még Szlovákia, de csak egyharmad arányban (ugyanis a biztosítottak kétharmada az állami kézben lévő ottani „OÉP”-hez, 10 százalékuk pedig a fegyveres erők által fenntartott félállami biztosítóhoz tartozik). Szlovákiával mégsem kellene példálódzni.
Stadler János azt állítja, hogy a kedves magánbefektető úgy alakítja majd a jogi szabályozást, ahogy neki tetszik, amire Soós Károly Attila azzal replikázik, hogy erre nem ismer példát, pedig látott már privatizációt eleget. De ha lenne is példa rá, hogy a magánbefektető akarata késként hatol át az állam vaján, ez közel sem mondható általános szabálynak, úgy, ahogy Stadler János láttatja. A megoldás nem az, hogy az állam a magánbefektetőt nem engedi pályára, hanem az, hogy keményebben lép fel vele szemben.
Nézzük, hogy mi kerülte el Soós Károly Attila figyelmét.
A kiindulópont, hogy mindenki biztosított, de a biztosítottak nem a pénztárakhoz, hanem a költségvetésnek fizetik járulékaikat, amelyeket a költségvetés kioszt a pénztáraknak, tagjaik korától, nemétől stb. függő fejkvóta alapján. És még a biztosítási csomagot, a gyógyítás során követendő eljárást (a protokollt) és a gyógyítás díjait is az állam, vagyis az országgyűlés vagy a kormány vagy a szakminiszter határozza meg. A pénztár csupán annyit tesz (tehet), hogy tagját - amennyiben megtörténik vele a biztosítási csomagban szereplő biztosítási esemény - elmenedzseli az ellátórendszerben. Ez végül is nem ördöngösség, könnyen megtanulható - erre Stadler János is céloz.
Egyetlen dolog okozhat a pénztárak eredményességében nagy különbséget: a tagság - adott fejkvótacsoporton belüli - összetétele. Hogy van egy vagy néhány olyan pénztár, amely képes a fejkóta-csoporton belül az átlagosnál nagyobb kockázatú tagjait átküldeni a konkurenciához. De okkal remélhetjük, hogy amelyikük egyszer saját kárán megtanulta, mit jelent ez, hatékony védelmet fejleszt ki, s ily módon egyikük sem lesz képes komoly előnyre szert tenni, illetve komoly hátrányba kerülni. Az egyes pénztárak tagsága a kockázatok szerint kiegyenlített lesz.
Ha a pénztárak között legalább minimális az együttműködés és a szolidaritás - és miért ne lenne az -, akkor a kormánnyal szemben olyan erős a pozíciójuk, hogy tollba mondhatják a rájuk vonatkozó szabályokat, amivel gyakorlatilag meghatározhatják profitszintjüket. Így a pénztárakból „strukturális nyerőautomaták” lesznek. A tagok pedig abban az illúzióban ringathatják magukat, hogy a pénztárak az egymás között folyó öldöklő versenyben keresik kegyeiket, ők pedig szabadon kiválaszthatják a nekik legjobban megfelelőt.
Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél a Fidesz-KDNP biztosan vezet a Tisza előtt, a harmadik legnépszerűbb párt pedig az MKKP.