Tetszett a cikk?

A popsztárok után az gazdasági élet vezetőire és az oligarchákra néznek fel leginkább az orosz fiatalok, míg Putyinra és a "romantikus forradalmárokra" csak kevesen szeretnének hasonlítani – derül ki az orosz Nemzeti Közvéleménykutatási Központ legutóbbi felméréséből.



A 18-24 év közötti orosz aranyifjak 52 százaléka a pop- és rocksztárokat nevezte meg példaképeként, de nagy meglepetésre, a második helyen 42 százalékkal a sikeres menedzserek és a vállalatbirodalmakat tulajdonló oligarchák álltak. A sportolókra a válaszadók 37, a tévésorozatok szereplőire 28 százalékuk szeretne hasonlítani. Vlagyimir Putyin csak a fiatalok 14 százaléka számára követendő példa, míg a romantikus „forradalmi hősök” – mint például Che Guevara - csupán a fiatalok egy százalékának példaképei – írja a WPS Monitoring.

Mindez azért meglepő, mert az orosz közvélemény gyakran kifejezi ellenszenvét a nagyvállalkozókkal szemben. Az orosz közvélemény-kutató ROMIR Monitoring egy évvel ezelőtti felmérésében a válaszadók 77 százaléka fejezte ki ellenséges érzelmeit a nagyvállalkozókkal szemben, igaz, a fiatalok körében valamivel jobb volt a helyzet, közülük csak 66 százalék utálta a nagytőkéseket. Számukra a legfőbb érték a gyors siker, és leginkább a karrier és a gazdagság utáni vágy motiválja őket.

A pop- és rocksztárokat, valamint a gazdag üzletembereket a média tette hőssé – állítják orosz pszichológusok és közvélemény kutatók. Az orosz fiatalok győztesek szeretnének lenni és az üzletemberek valamivel unalmasabb győztes figurák, mint a popsztárok – vélekedik Igor Jürgens, az Orosz Vállalkozók és Iparosok Szövetségének elnöke.

Mások kedvezőbben látják a helyzetet. Az eredmények optimizmusra adnak okot, azt jelzik, hogy az orosz fiatalok a jómódúak példáját követik, és hajlandóak felelősséget vállalni saját jövőjükért – vélekedik Alexander Asmolov, a pszichológus.

A felmérés eredménye azt mutatja, hogy az emberek (és nem csupán a fiatalok) szívük mélyén jobb véleménnyel vannak a vállalkozókról, mint azt a közvélemény-kutatások mutatják - mondta a ROMIR Monitoring egyik közvélemény-kutatója. Ezt bizonyítja az is, hogy egy 2003-as vizsgálat szerint 68 százalékuk szeretné, ha gyermeke üzletemberré válna.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!