szerző:
Infinit
Tetszett a cikk?

Az EU nyilvánosságra hozta „eGovernment-impact survey" elnevezésű felmérésének eredményeit. A felhasználók alapjában véve elégedettek, bár néha nem egykönnyen igazodnak el az online ügyintézés útvesztőiben.

A felmérés során több mint 48 ezer felhasználót (közel 20 ezer magánszemélyt és több mint 28 ezer vállalkozást) kérdeztek meg arról, hogy mennyire elégedettek az interneten elérhető közszolgáltatásokkal. A felmérést végzők elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy az ügyintézési lehetőségek mennyire használhatóak, értékesek, hasznosak.

Általánosságban megállapítható, hogy a felhasználók elégedettek az e-szolgáltatásokkal, hiszen a válaszadók 90 százaléka nyilatkozott így, sőt, 60 százalék arról számolt be, hogy nagyon elégedett. 77 százalék ajánlaná is mások számára a szolgáltatások használatát.

A felmérés azonban nem csak kedvező adatokkal szolgált, hiszen az is kiderült, hogy mindössze a megkérdezettek 30-40 százaléka érzi úgy, hogy az internetre adaptált szolgáltatásoknak van hozzáadott értékük az adott ügyintézés eredeti, offline módjához képest. Az „internetesített" közszolgáltatásokkal kapcsolatban leggyakrabban felhozott kritikák azok használhatóságára vonatkoztak. A magánszemélyek válaszaiból az derült ki, hogy a jelenleginél sokkal hatékonyabb segítségnyújtást (online help) várnának el, míg a vállalkozások abban látnának szívesen változást, hogy a számukra valóban megtakarítást eredményező e-ügyintézésekre sokkal könnyebben találjanak rá a világhálón. Összegezve elmondható, hogy könnyen áttekinthető, egyszerűen kezelhető, felhasználóbarát e-szolgáltatásokat szeretnének az európai internetezők.

Természetesen senki sem vitatja, hogy az online tranzakciókban hatalmas lehetőségek rejlenek. A felmérés adatai szerint a társasági adó online bevallása révén már eddig is évi 7 millió órát takarítottak meg azok a szerencsés európaiak, akik kipróbálhatták az elektronikus módszert. Amennyiben minden tagországban általánosan elterjedtté válik az eljárás, az akár évi 100 millió órányi időmegtakarítást is jelenthetne. Az európai cégek pedig félmillió eurót spórolhatnának meg évente, ha a forgalmi adó bevallását online intézhetnék. Egyetlen e-ügyintézés révén átlagosan egy órát takaríthat meg egy vállalkozás vagy magánszemély.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Ügyetlen e-ügyintézés az önkormányzatoknál

A hazai önkormányzatok nagy részének van internetes oldala, többségük mégsem teszi lehetővé az online ügyintézést. A települések kezét a fejlesztésekben a források hiányán és az elektronikus aláírás alkalmazásának nehézségein kívül leginkább a hivatalok bürökratikus és hierarchikus offline működése köti meg.