szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az eddigi egsúlyosabb légszennyeződést mérték a megfigyelések kezdete, 1991 óta az egyébként tisztának számító Északi-sarkvidéken német kutatók.

A bremerhaveni Alfred Wegener Intézet (AWI) munkatársainak mgállapítása szerint a lebegő részecskék - korom, por - által okozott környezetterhelés olyan értékeket ért el, mint amilyenek városok forgalmas utcáin észlelhetők. Az elmúlt héten különleges időjárási viszonyok következtében Kelet-Európából nagy mennyiségben jutottak úgynevezett aerosolok a légkörbe. A korom, a por és más aerosolok vissza tudják verni, vagy el tudják nyelni a napfényt, és az egész klímarendszer jelentős befolyásoló tényezőinek számítanak.

"A jelenlegi légszennyezettség két és félszerese a 2000 tavaszán mért értékeknek. Ennek következtében egyértelműen nagyobb mérvű felmelegedésre számítunk" - mondta Andreas Herber, az AWI munkatársa. Egyébként már 2000 tavaszán is erősen megnövekedett koncentrációkat lehetett tapasztalni. "Csak a megkezdett mérések folytatása derítheti majd ki, hogy egy trend kezdetéről van-e szó" - tette hozzá.

A tudósok jelenleg az aerosolok pontos forráshelyét és vegyi összetételét vizsgálják.

Az AWI közleménye szerint a Spitzbergákon lévő Ny-Alesund német-francia kutatóbázison az egyébként tiszta levegőben narancssárga-barna elszíneződés alakult ki. A mérési értékeket svéd tudósok is megerősítették: ők 50 mikrogramm/légköbméter aerosol-értéket regisztráltak, ami megegyezik a városi utcák levegőjének átlagos szennyezettségi mutatóival. A rossz híreket a légszennyezettséggel foglalkozó norvég intézet azzal toldotta meg, hogy közölte, kivételesen magas ózonkoncentrációt mért.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap

EURÓPAI LÉGSZENNYEZÉS

A csatlakozókkal együtt az EU 2002-ben 33 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt (ühg) bocsátott ki, mint 1990-ben -...

eurohirek.hu Gazdaság

Légszennyezési kvóta miatt is drágulnak a repülőjegyek

Stavros Dimas környezetvédelmi EU-biztos 2006-ban olyan uniós direktívát készül előterjeszteni, amely szerint a légiközlekedés okozta környezeti szennyezést is beszámítanák az európai károsanyag-kibocsátási kvótába. A légitársaságok emellett a növekvő kerozinár miatt is kénytelenek árat emelni.

Hét nap

AGGASZTÓ LÉGSZENNYEZÉS

A 126 zöld szervezetet tömörítő Levegő Munkacsoport (LMCS) akcióba lépett, mivel több napon át az egészségügyi...