szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Szinte teljesen összeomlott csütörtök estére a forgalom a londoni Heathrow repülőtér legújabb, aznap megnyílt 5-ös terminálján, ahol a csomagtovábbító és egyéb rendszerek komoly meghibásodásai többórás késéseket, járattörléseket eredményeztek; órákat késtek az innen induló budapesti járatok is.


 
Az utascsarnokot, amelynek kizárólagos használója a British Airways, március közepén avatta fel II. Erzsébet királynő, de a forgalom csak csütörtökön indult meg.
 
A problémák azonnal jelentkeztek: már az első érkező járatok utasainak gyakran két-három, sőt esetenként négy órát is kellett várniuk csomagjaikra, több járat pedig az utasok poggyászai nélkül szállt fel.
 
Más gépek többórás késésesekkel indultak a csomagelosztó rendszer teljes összeomlása miatt. A British Airways délelőtti budapesti járata két órát késett, a délutáni, amelynek helyi idő szerint 14:40 órakor kellett volna felszállnia, 17 óra után indult el, és a járatinformáció az esti gépre is jókora késést jelzett.
 
A technikai gondok miatt csütörtök este felfüggesztették a csomagok feladását a terminálon, ami hatalmas sorokat eredményezett, jóllehet a BA úgy hirdeti az új utascsarnokot, hogy ott mindenki előtt "legfeljebb egy" utas fog állni a jegykezelő pultoknál.
 
A problémát az okozza, hogy a terminál teljes, 17 kilométer hosszú csomagtovábbító szalagrendszere leállt. A rendszer óránként 12 ezer csomag továbbítására alkalmas - ha működik. Előfordult, hogy a terminál egyéb fogadórendszereinek hibája miatt az érkező utasok egy órán át nem tudtak kiszállni repülőgépükből.
 
A British Airways csütörtökön 34 járatot volt kénytelen törölni a terminál működési fennakadásai miatt. A BA ugyanakkor közleményt adott ki, amelyben "néhány kisebb problémának" minősítette a zűrzavart.
 
A légitársaság szerint ezek a problémák "nem voltak váratlanok", tekintettel arra, hogy a csütörtökre virradó éjjel lezajlott átköltözés "a történelem egyik legnagyobb és legbonyolultabb repülőtéri költözködése volt".
 
Az éjszaka folyamán a BA 27 repülőgépet és több mint ezer különféle kiszolgáló járművet vitt át az általa eddig használt három másik terminálról az ötösre.
 
Az új utascsarnok - amely két épületből áll - Nagy-Britannia legnagyobb fedett épületegyüttese. Az 5A terminál 396 méter hosszú, 176 méter széles és 40 méter magas; az 5B 442 méter hosszú, 52 méter széles és 19,5 méter magas. A Heathrow nyugati szélére épített létesítmény teljes területe 260 hektár, nagyobb, mint a híres londoni Hyde Park. A 2002-ben kezdődött beruházás 4,3 milliárd fontba (1500 milliárd forintba) került. A terminál évi 30 millió utas fogadására és indítására alkalmas.
 
A Heathrow éves utasforgalma eddig is jóval 60 millió felett volt, de az új utascsarnok megnyitása jórészt csak átcsoportosítást jelent, kapacitásbővítést kevésbé, mivel a London nyugati határában fekvő repülőtérnek továbbra is csak két kifutópályája van, amelyek 98 százalékos kihasználtsággal működnek. Napirenden van a harmadik pálya megépítése, de ez a terv a helyi lakosság és a környezetvédő csoportok erős ellenállásába ütközik. Már az 5-ös terminál építését is komoly tiltakozások kísérték, sőt egy környezetvédő csoport több száz tagja csütörtökön is demonstrált a hatalmas csarnokban.
 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!