szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem csupán a vad tengereken, de a Duna szerb-román határszakaszán is kalózok veszélyeztetik az áruszállító hajók biztonságát – állítja a bécsi Die Presse, idézve a bolgár hajóstársaság, a BRS helyettes vezetőjét, Ivan Ivanovot, aki szerint az elmúlt két esztendőben a cég 38 hajóját fosztották ki.

Ivanov 50 ezer euróra becsüli a károk összegét, szerinte a szállítmány mellett a dunai kalózok, akik fel vannak fegyverezve, s egyre agresszívebben viselkednek, az üzemanyagot is ellopják, sőt a kábeleket is magukkal viszik. A Belgrád-Szmederovo közötti szakaszon történik a legtöbb támadás a Politika című szerb lap szerint, az olaj mellett szenet, fémet, búzát, cukrot, műtrágyát visznek el legszívesebben a rablók. Elsősorban a vezető nélküli rakományokat támadók, matrózos legénységgel ritkán kerülnek összeütközésbe.

A Politika szerint a támadásokhoz képest kevés a feljelentés, gyanítható, hogy a támadások egy része színelt, valójában a személyzet és a kalózok közötti „együttműködés” leplezésére szolgálnak. Ami viszont vitathatatlan: a legnagyobb szerb dunai kikötő nem biztonságos, nincs folyami rendőrsége. „Vagy 60 kilométernyi szakaszon a kalózok zavartalanul tevékenykedhetnek, ahol van is folyami rendőrőrs, ott sincs állandó személyzet” – panaszolja az ukrán dunai hajóstársaság belgrádi érdekeltségének a vezetője.

A dunai kalózkodásról szóló híreket néhány hajóstársaság erős fenntartásokkal fogadja, német érdekeltségek állítják például, hogy a fuvarozók szívesebben panaszkodnak kifosztásukra, mintsem hogy adót vagy vámot fizessenek szállítmányuk után. A Gebrüder Väth nevű aschaffenburgi cég képviselője például állítja, hogy hosszú évek óta fuvaroznak a Dunán, s sohasem botlottak kalózokba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!