A sólymok a papagájokkal állnak rokonságban, sem a sasokkal

2011. augusztus 25., csütörtök, 12:48 • Utolsó frissítés: 2011. augusztus 25., csütörtök, 12:53
Szerző:

Címkék: ; ; ; ; ; ;

A genetikai vizsgálatok jelentőségét mi sem támaszthatja alá jobban, mint a madarak gyakorta megdöbbentő rokoni viszonyai: mióta például kiderült, hogy a madarak közelebbi rokonságban állnak a krokodilokkal, mint a teknősökkel, a hüllők osztálya mint rendszertani fogalom elvesztette létjogosultságát.

A madarak osztályán belül is egyre-másra fedeznek fel meglepő rokoni kapcsolatokat. Német kutatók most egyértelműen bizonyították, hogy a sólymok a többi ragadozó madárral ellentétben - ironikus módon - nem tartoznak a sólyomalakúak (Falconiformes) rendjébe. A sasokkal és ölyvekkel való hasonlóságuk nyilvánvalóan az azonos életmódból fakadó párhuzamos (konvergens) evolúcióra vezethető vissza, ám közelebbi rokonságban állnak a papagájokkal és az énekesmadarakkal.

A vizsgálattal a madarak családfájának egyik legellentmondásosabb részét sikerült megfejteni - közölte Alexander Suh, a Münsteri Egyetem molekuláris biológusa a Der Standard című osztrák lap oldala szerint. - Immár biztosan meg lehet állapítani, hogy mely társaikkal állnak legközelebbi rokonságban a madárfajok több mint felét kitevő énekesmadarak (verébalakúak - Passeriformes). Míg korábban a kutatók úgy vélekedtek, hogy a harkályok vagy a kakukkfélék töltik be ezt a szerepet, most már egyértelmű, hogy a papagájok helyezkednek el hozzájuk legközelebb a családfán.

Az új ismereteknek érdekes neurobiológiai következményeik is vannak. A papagájok és az énekesmadarak ugyanis egyaránt képesek éneket tanulni. Közeli rokonságuk arra enged következtetni, hogy közös ősük, amely rendelkezett e képességgel, feltehetően már 30 millió évvel korábban "dalra fakadt", mint ahogy eddig gondolták. A földtörténeti középkor (triász, jura, kréta) dinoszauruszai ezek szerint egy madárcsiviteléstől hangos világban éltek. A felfedezést úgynevezett ugró gének vizsgálata tette lehetővé: ezek az évmilliókon át állandó "molekuláris kövületek" ugyanis a papagájok és az énekesmadarak génkészletében is ugyanott helyezkedtek el. A kutatók a Nature Communications című szaklapban ismertették részletesen felfedezésüket.

A sólymok a papagájokkal állnak rokonságban, sem a sasokkal

Másolat Önnek

APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HVG HIRDETÉSFELHŐ
Most erről beszélnek

György Kövesdi: „"Ha valakinek nem tetszik az elődökhöz hasonlóan még mindig nagyon...” » Samsung Galaxy S5 teszt: idén is jobb lett, de idén is műanyag

András Molnár: „260 pénzért már elég komoly laptopot kapok, vagy egy közöepes telefont...” » A fémmobil újra támad: teszten az új HTC One

L4z4: „Aki ennyiért megveszi, az vagy milliomos és hülye, vagy csak hülye de...” » A fémmobil újra támad: teszten az új HTC One

Ezek az Apple-termékek várhatók még az idén

Az Apple-nél nagy titoktartás övezi a piacra készülő termékeket, a piaci elemzők viszont időnként meglepően pontos jóslatot adnak ezekről.

még több hír »
Keresse az újságárusoknál!
Előfizetek a HVG-re Előfizetek a DHVG-re

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X