szerző:
hvg.hu

Hosszas várakozás után péntek hajnalban végre leleplezte a Tesla a cég első elektromos kamionját.

Miközben a világ figyelmét Elon Muskék az eddigi legolcsóbb elektromos autójukra, a Tesla Model 3-ra terelték, szép csendben egy másik, igen komoly fejlesztésen is dolgoztak. Idén áprilisban aztán maga Musk lépett a nyilvánosság elé, hogy bejelentse: 2017-ben érkezik az első elektromos kamionjuk.

A Tesla eredetileg szeptemberre tűzte ki a premierjét, amit aztán október közepére tett át, de a Model 3 gyártása körül kialakult mizéria miatt végül novemberre halasztották a bemutatót. Ettől függetlenül több fontos paramétere is napvilágot látott már róla, sőt egy fotó és több videó is készült a rejtélyes nyergesvontatóról.

Az előzetes információk szerint egyébként a Tesla kamionját többek közt önvezető funkcióval várták, aminek nagyjából 320-480 kilométeres hatótávolsággot jósoltak – vagyis inkább középtávú, belföldi, városok közötti szállítmányozásra lehetne használni. Elon Musk azonban sokat sejtetően csak annyit írt Twitterre nemrég:

Vagyis Musk szerint a Tesla kamionja akkorát szól majd, hogy attól egészen egy másik dimenzióig dobjuk majd az agyunkat.

Menetadatok

Úgy tűnik, a Tesla-vezér nem a levegőbe beszélt. A magyar idő szerint péntek hajnali bejelentésen ugyanis kiderült, a Tesla kamionja a korábban pletykált 320-480 km helyett mintegy 800 km megtételéhez elegendő elektromos áramot tud tárolni. Mindezt úgy, hogy Musk szerint 30 perc alatt mintegy 640 km-re elegendő elektromos áramot tud felvenni, sőt a lerakodás/felrakodás ideje alatt elvileg fel is lehet tölteni teljesen. Vagyis úgy tűnik, a Tesla nemcsak a közeli városok közötti fuvarozásra szánja a nyerges vontatóját.

©

A töltést az úgynevezett Megachargerekkel lehet majd megoldani, amit a Supercharger-hálózathoz hasonlóan a Tesla épít majd ki, és ami napelemek segítségével szolgáltatja majd az áramot. Az akkumulátorok a vezetőülés alatt kaptak helyet, a kamion hátsó kerekeit pedig összesen négy villanymotor hajtja meg. A kamion emellett félig önvezető funkciót is kapott: lesz benne automat vészfékező rendszer és sávtartó automatika is.

©

Musk szerint az elektromos kamion csak önmagában 5 másodperc(!) alatt képes 0-ról 100 km/h-ra gyorsulni, míg egy 36 tonnás rakománnyal a háta mögött mindez 20 másodpercbe telik. Ami viszont még ennél is fontosabb, az az, hogy az ígéret szerint körülbelül 1,6 millió kilométert lehet majd megtenni vele úgy, hogy ne robbanjon le a jármű. Egyébként ezért is lehet jó a négy elektromotor, mert ha ebből kettő megadja magát, a másik kettő (Muskék szerint) még simán el tudja húzni a rakományt.

Külcsín és belbecs

A fenti menetadatok eléréséhez természetesen nem lehetett olyan kamiont készíteni, mint amilyeneket eddig megszoktunk az utakon. A járművet próbálták minden módon áramvonalassá tenni, ennek köszönhetően elsőre talán kicsit furcsa, felfelé szűkülő kinézetet kapott.

©

A kilincseket a Model 3-hoz hasonlóan süllyesztették, hogy a lehető legkevesebb dolog "lógjon ki" a síkból, és minél áramvonalasabb legyen a kamion. Szintén a Model 3-ból kölcsönözték az utastérben elhelyezett két nagy, érintőképernyős kijelzőt, amit a kormány két oldalán helyeztek el. A sofőr a jobb oldalin keresztül kapja a legfontosabb információkat, úgy mint sebesség, megtett kilométer, akkumulátor töltöttségi szintje, térkép, klímavezérlés, zenelejátszás és a többi. A bal oldalon található kijelzőről pedig az adott járműre vonatkozó egyedi információkat lehet leolvasni.

©

A fülkében egyetlen ülés kapott helyet, a hagyományos kamionokhoz képest nem a jobb- vagy baloldalon, hanem középen. Emellett azonban semmi más, így például ágy sincs a fülkében, ami a nemzetközi fuvarozásra alkalmatlanná teszi a járművet. A fejlesztők szerint maximalizálni akarták az akkumulátornak szánt helyet, így amíg az akkumulátor-technológia nem fejlődik, ebben valószínűleg nem lesz változás.

De akkor mire jó mindez?

Az, hogy az autógyártók már a teherautók villamosításán gondolkodnak, egyértelműen azt mutatja: az autóiparban valóban megállíthatatlan az elektromos forradalom. Az akkumulátorról hajtott kamionok elterjedése pedig nemcsak a környezetet tehermentesíti a károsanyag-kibocsátás alól, de a fuvarozók számára is jelentős kiadáscsökkenést eredményezhet, hiszen üzemanyagra ezután már nem kell költeni. (Egy nemrég elkészített felmérés például azt mutatta ki, hogy a magyar kamionok 100 km-en átlagosan 27 liter üzemanyagot fogyasztottak. Ez 30 800 liter üzemanyagot jelent egy évben, egyetlen kamion esetében.)

©

Muskék szerint míg egy hagyományos kamionnal nagyjából 400 forintra lehet kihozni egy mérföldet (vagyis 1,6 km-t), addig a Tesla teherautójával mindez 333 forintba kerül. Mindezt persze amerikai árakkal számolták ki, így a különbség országonként eltérő lehet.

Verdikt

A bemutató alapján a Tesla ezúttal is nagyon kitett magáért, és valószínűleg nem túlzás azt állítani, hogy ebben a szektorban is meghatározó szereplője lesz a piacnak. A 800 km hatótávolság meglehetősen erősnek tűnik, de ezzel egyelőre nem sokat lehet kezdeni, amíg a Megacharger-hálózatot nem építik ki. Hogy Európába mikor érkezhet meg, azt egyelőre szintén nem lehet tudni, ahogy azt sem, mikor kezdik majd el gyártani a modellt vagy mennyibe fog kerülni. Ehhez valószínűleg kell még néhány év.

A kamionból kihagyott hálófülke ugyanakkor Európában komoly problémát jelentene, hiszen nemzetközi fuvarozásra így alkalmatlan a teherautó. Csak remélni tudjuk, hogy a tényleges megjelenésig ez változni fog.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.