Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4be9a66c-fc1c-48e7-8cb4-92e0e44466de","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyes intézmények áthárítják a tanulókra a tárolóeszközök díját, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint a gyakorlat jogellenes, akkor is, ha az iskola külső szolgáltatótól bérli a szekrényeket.","shortLead":"Egyes intézmények áthárítják a tanulókra a tárolóeszközök díját, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint...","id":"20250303_Van-iskola-ahol-a-diakoknak-fizetnie-kell-a-mobil-elzarasaert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4be9a66c-fc1c-48e7-8cb4-92e0e44466de.jpg","index":0,"item":"51a6595e-5209-4712-ac5b-83a42c870dc4","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Van-iskola-ahol-a-diakoknak-fizetnie-kell-a-mobil-elzarasaert","timestamp":"2025. március. 03. 07:19","title":"Van iskola, ahol a diákoknak fizetnie kell a mobil elzárásáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15699dc4-5197-420b-8f8c-56931cc7ead9","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Lázár szerint világszínvonalú lesz a Közlekedési Múzeum, Vitézy erre úgy reagált, hogy a helyszín egy kamionpihenőnek talán alkalmas lenne, országos múzeumnak biztosan nem.","shortLead":"Lázár szerint világszínvonalú lesz a Közlekedési Múzeum, Vitézy erre úgy reagált, hogy a helyszín egy kamionpihenőnek...","id":"20250302_vitezy-david-lazar-janos-kozlekedesi-muzeum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15699dc4-5197-420b-8f8c-56931cc7ead9.jpg","index":0,"item":"08b1d52f-94e2-4587-94a4-05a313d03a1b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250302_vitezy-david-lazar-janos-kozlekedesi-muzeum","timestamp":"2025. március. 02. 15:54","title":"Vitézy: Ha a hozzá nem értés fájna, Lázár János megállás nélkül ordítana","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26c37319-a97d-4834-b09c-e8628c9cecc4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Izrael további túszok szabadon engedését akarja, és szerinte ez csak szimbolikus lépés, mert a Hamász raktárai tele vannak a tűzszünet negyvenkét napja alatt felhalmozott árukkal.","shortLead":"Izrael további túszok szabadon engedését akarja, és szerinte ez csak szimbolikus lépés, mert a Hamász raktárai tele...","id":"20250302_Elkezdodott-a-Ramadan-mire-Izrael-leallitotta-a-humanitarius-segelyeket-a-Gazai-ovezetbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26c37319-a97d-4834-b09c-e8628c9cecc4.jpg","index":0,"item":"cd40174d-3f06-4745-82af-908fcc1b0599","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_Elkezdodott-a-Ramadan-mire-Izrael-leallitotta-a-humanitarius-segelyeket-a-Gazai-ovezetbe","timestamp":"2025. március. 02. 10:39","title":"Elkezdődött a Ramadán, mire Izrael leállította a humanitárius segélyeket a Gázai övezetbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4251e59-dd93-40da-a010-d9655087a87c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az épület homlokzatát átalakítják, így könnyen lehet, hogy az eresz örökre eltűnik majd.","shortLead":"Az épület homlokzatát átalakítják, így könnyen lehet, hogy az eresz örökre eltűnik majd.","id":"20250301_brusszel-eresz-szajer-jozsef-atalakitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4251e59-dd93-40da-a010-d9655087a87c.jpg","index":0,"item":"69dfdbe4-f4e8-45c7-9aa9-3878ce2b68e5","keywords":null,"link":"/itthon/20250301_brusszel-eresz-szajer-jozsef-atalakitas","timestamp":"2025. március. 01. 21:43","title":"Elvesztette emlékhely jellegét a brüsszeli eresz, amelyen Szájer József lecsúszott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e1ce385-7d6a-49f1-ac59-b84159da80ab","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"A nyugdíjasok áfa-visszatérítésével és a két-háromgyerekesek szja-mentességével lökte be a kampányt Orbán Viktor; az amerikai-ukrán tárgyalásokat figyelte a világ, hogy aztán azok egy egész szürreális veszekedésbe torkolljanak; Donald Trump beindította a vámháborúját az EU ellen is. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"A nyugdíjasok áfa-visszatérítésével és a két-háromgyerekesek szja-mentességével lökte be a kampányt Orbán Viktor...","id":"20250302_Es-akkor-osztogatas-adomentesseg-nyugdijasok-csalad-trump-usa-ukrajna-matolcsy-paks","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e1ce385-7d6a-49f1-ac59-b84159da80ab.jpg","index":0,"item":"bdc45d22-b6c3-43ff-95d0-609951a7dd17","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250302_Es-akkor-osztogatas-adomentesseg-nyugdijasok-csalad-trump-usa-ukrajna-matolcsy-paks","timestamp":"2025. március. 02. 07:00","title":"És akkor számlaképes nagymama zöldségvásárláshoz olcsón kiadó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76409967-d692-4fc5-8000-fa418dd15e1d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Néha egy közös kávézás is képes csodákra: segíthet elsimítani például a munkahelyi konfliktusokat, javítani a kommunikációt és elősegíteni a valódi megértést – mutatnak rá a Sorsfordító küzdelmeink című kötet szerzői. Szerkesztett részlet Csibi Magor vezetéstudományi szakértő és Radu Predescu veterán katona könyvéből.","shortLead":"Néha egy közös kávézás is képes csodákra: segíthet elsimítani például a munkahelyi konfliktusokat, javítani...","id":"20250301_Ket-nezopont-egy-kave-mellett-Igy-simithatok-el-a-konfliktusok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76409967-d692-4fc5-8000-fa418dd15e1d.jpg","index":0,"item":"1d6cc879-ecdf-47a3-81a4-3b1cbbcf490c","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250301_Ket-nezopont-egy-kave-mellett-Igy-simithatok-el-a-konfliktusok","timestamp":"2025. március. 01. 19:15","title":"Két nézőpont egy kávé mellett: Így simíthatók el a konfliktusok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31a3e4b3-acf6-44d9-abd2-d89683774396","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A technológiai minimalizmusra, a randiappok helyett használható tematikus közösségi alkalmazásokra és a digitális halhatatlanság kérdésére érdemes figyelni idén a mesterséges intelligencián túl – áll a VML 2025-ös trendriportjában.","shortLead":"A technológiai minimalizmusra, a randiappok helyett használható tematikus közösségi alkalmazásokra és a digitális...","id":"20250301_vml-future-2025-elorejelzes-trendek-alkalmazasok-innovacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31a3e4b3-acf6-44d9-abd2-d89683774396.jpg","index":0,"item":"5099b4bb-9fe5-478e-96d3-2ca67d22c26e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250301_vml-future-2025-elorejelzes-trendek-alkalmazasok-innovacio","timestamp":"2025. március. 01. 18:03","title":"A Tindernél meg a Facebooknál valójában sokkal jobb online helyek is vannak a valódi ismerkedésre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Az állampapír megtakarításokkal rendelkező ügyfelek fele készül portfóliójának átalakítására, a legtöbben a tőzsdei indexeket követő ETF-eket választják. A K&H Értékpapír szakértői szerint nem érdemes tőzsdekrachot várni a Trump-elnökségtől, de Európában, sőt, Magyarországon is találhatunk kedvező befektetési lehetőségeket.","shortLead":"Az állampapír megtakarításokkal rendelkező ügyfelek fele készül portfóliójának átalakítására, a legtöbben a tőzsdei...","id":"20250303_kh-ertekpapir-allampapir-sp-500-bux","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0.jpg","index":0,"item":"ffecff1d-c9be-4fdf-a0d9-5e1d1d83dead","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_kh-ertekpapir-allampapir-sp-500-bux","timestamp":"2025. március. 03. 10:24","title":"Az állampapíroktól a tőzsdék felé fordulhatnak a K&H-s ügyfelek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindenki retteg, hogy a nyakán marad a dízelautója
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A gázolajos motorok napjai, nagyon úgy tűnik, meg vannak számlálva a személyautókban, mostanra hiába készültek el a valóban tiszta dízelmotorok, a vevők zöme elfordul ezektől.
Talán sosem kellett egyszerre ennyi feladattal megküzdenie az autógyártóknak Európában, mint most. Úgy kénytelenek visszafogni autóik szén-dioxid-emisszióját és flottafogyasztását, hogy mind több vevő mond nemet a takarékos, de környezetvédelmi aggályokkal övezett dízelmotorra. A Volkswagen emissziós csalássorozatának elismerésével, 2015 szeptemberében kipattanó botrány nyomán nemcsak a TDI-motorokról derült ki, hogy valós légszennyezésük sokszorosa lehet a környezetvédelmi szabványokban rögzített limitnek.
Stiller Ákos
Brüsszel határozott választ adott a helyzetre, 2017 és 2020 között alapjaiban módosulnak az EU-tagállamokban az új személyautók fogyasztásmérésére és környezetvédelmi besorolására vonatkozó előírások. Az egyik cél, hogy a gépkocsik laborméréssel megállapított és normál forgalomban adódó fogyasztása, környezetszennyezése között mérséklődjék a különbség. Ezt szolgálja az európai menetciklust (NEDC: New European Driving Cycle) 2017 szeptembertől leváltó WLTP-norma (C). A WLTP a hivatalos fogyasztási és szén-dioxid-értékeket nagyobb átlagsebességgel, erőteljesebb gyorsításokkal és az automatikus alapjárati motorleállítás (stop-start) szerepét mérséklő, rövidebb üresjárati szakasszal közelíti a valósághoz.
RDE: igazi forgalom, valós mérés
A laborban tiszta üzemű, a mindennapokban viszont erősen szennyező motorokra reagálva az Európai Unió kötelezővé tette a közúti vizsgálatot az emissziós határértékek kontrollálására. A normál forgalomban végzett RDE-mérés (Real Driving Emissions) nem a fogyasztás, hanem a tényleges környezetkárosítás megállapítását szolgálja. A méréstechnika fejlődésével ugyanis elérhetővé vált a kompakt kipufogógáz-elemző berendezés, amely elfér egy autóban. A gép menet közben ellenőrzi a kipufogógáz-ártalmatlanítást, elsősorban a nitrogén-oxidok (NOx) és a szilárd részecskék (PM) szintjét a kipufogógázban.
Új járművek hajtóanyagának aránya 2018. első negyedév
Benzines: 55,5%
Dízel: 37,9%
Hibrid: 3,4
Elektromos: 1,7%
Egyéb:1,5%
Forrás: ACEA
Mára többek között a BMW, a Mercedes-Benz, az Opel, a PSA Peugeot Citroën és a Volkswagen legújabb dízelmotorjai igazolták, hogy valós forgalomban is képesek a megengedett emissziós keretek között működni. A megoldás tehát adott, csak az a kérdés, mennyiben érdekli mindez az autóvásárlókat?
Alig három év alatt nagyot fordult a világ, a dízel személyautókat többfelé kitiltás fenyegeti. Párizsban és Londonban elsősorban a belső területekről, Németországban akár 70 város egyes útvonalairól és városrészeiből, amennyiben a légszennyezettség határérték feletti az adott napon. Behajtásuk korlátozásának lehetőségét Tarlós István, Budapest főpolgármestere is megpendítette. A kiűzetés ellen jelen állás szerint csak a legeslegfrissebb, Euro 6d-TEMP minősítésű dízelautók élveznek tartós védettséget.
Bár a dízelek visszaszorulásáról sokat cikkezik a sajtó, szerepük, beágyazottságuk ma is meghatározó Európában. 2006 volt az első év, amikor a dízelek részesedése meghaladta az 50 százalékot az új személyautók között. Ez az érték 2011-ben, 55,7 százalékon tetőzött, Európa-szerte alapértelmezett volt a dízelmotoros céges flotta. A dízelek jövőjével kapcsolatos elbizonytalanodás, a benzines motorok továbbfejlesztése és az egyre több alternatív hajtású jármű 2018 első három hónapjában 37,9 százalékra mérsékelte a dízelarányt Európában.
Újként csökken, használtan zuhan
Néhány éves távlatban az új autók piacán is szokatlan az átrendeződés mértéke, ám a dízel személyautók iránti igény még ennél is erőteljesebben eshetett a használtautó-vásárlók körében. „Három éve ügyfeleink körülbelül három negyede dízel autóért jött, ami a botrány kitörése után először kiegyenlítődött, ma pedig a vevők 80 százalékának nem lehet dízelt eladni. Ott tartunk, hogy nem veszek be Octavia TDI-t” – mondja a fordulatról egy nagy multibrand márkakereskedés használtautó-üzletágának vezetője Budapesten.
HVG
Nyugat-Európában árnyaltabb a helyzet, de a tendencia hasonló. Bár az autógyártók nem a másodkézből vásárlókkal állnak kapcsolatban, aligha legyinthetnek a használtautó-piaci fejleményekre. Újonnan eladott autóik maradványértéke döntő faktor, a különféle pénzügyi konstrukciók díjai csak akkor fedezik az autóval járó kiadásokat, köztük az értékcsökkenést, ha a futamidő végén a kocsi a tervezett összegért eladható, vagy az ügyfélen érvényesíthető a csekélyebb maradványérték.
Németországban a vállalati autók mintegy 90 százaléka dízel, amelyek nemcsak értékcsökkenésükkel vehetnek ki pénzt az érintettek zsebéből, hanem meghosszabbodó értékesítési idejükkel is. A VMF (Verband markenunabhängiger Fuhrparkmanagementgesellschaften), a márkafüggetlen autópark-kezelők egyesülete) napi 24 euróban (kb. 7700 Ft) számszerűsítette a megnyúló állásidőből fakadó veszteséget. Ha ezek a dízelek átlagosan két-három héttel lassabban találnak gazdára, az máris 107 800–161 800 forintnak megfelelő mínusz autónként.
Aki a bizonytalan helyzetben kerülné a dízeleket, nem csupán benzines motorral választhat új vagy használt autót. Az örvendetesen bővülő hazai kúthálózattal megoldás lehet egy sűrített földgázzal (CNG) és benzinnel egyaránt működő modell, vagy egy benzines és elektromos motorral hajtott hibrid jármű. Magyarországon az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint 2018 első negyedévében 5,1 százalék volt a hibrid, konnektorról feltölthető akkumulátoros hibrid és az elektromos járművek aránya az újonnan forgalomba helyezett autók között. Ez megegyezik Nagy-Britannia, vagy a korábban kiugró dízeltúlsúlyáról ismert Belgium számaival, és magasabb a kevésbé környezetszennyező új autók négyszázalékos lengyelországi és 3,4 százalékos romániai részesedésénél.
A dízelüzem kiváltására tehát céges és magánutóként is vannak meggyőző lehetőségek, ám az igazán sokat utazóknak, nehéz egyterűek vagy terepjárók hajtására egy tisztán működő dízelmotor akkor is vonzó alternatíva, ha értékei jelenleg háttérbe szorulnak. Rudolf Diesel találmánya eltűnhet ugyan a kis és a kompakt autókból, de egy bizonyos méret, súly és éves futásteljesítmény felett a dízelmotor változatlanul nyerő, akár hibriddé továbbfejlesztve.
A cikk eredetileg a HVG 2018/3. Cégautó-különszámában jelent meg.
Az európai uniós ügyekért felelős miniszter szerint Magyarországon soha nem fordulhat elő, ami Lengyelországban, hogy a Brüsszel irányítja az ország vezetőit.