Balla István
Balla István

Sci-fikbe illően modern iskola nyílik Debrecenben, ahova öröm lesz járnia az ott valódi, 21. századi tudást és készségeket szerző diákoknak. Persze, hiába állami az iskola, mert nem mindenkinek lesz elérhető.

Az International School of Debrecen (ISD) már építészi terveiben is igencsak exkluzív. Erről már korábban is írtuk: a tervpályázaton nyertes BORD Építész Stúdió által a Nagyerdő mellé felépülő iskola ugyanis már a látványtervei alapján is egészen kivételes, és a magyar iskolarendszerben egyedi és szokatlan képet mutat.

A koncepció lényege, hogy a ligetes belső udvart és a sportpályákat (többek között egy föld felett „lebegő” kosárlabdapályát) körülvevő épület minél inkább illeszkedjen a zöld környezethez. Ehhez a tervezők egy szimbolikus jelentéssel bíró formát, a kört választották, amely a tervezők szerint egyszerre jelképezi a védelmet, az egységet és a közösséget.

A közösségi terek, az adminisztráció, a színházterem, az étterem és ezek kiszolgáló egységei az alsó szinten kaptak helyet, míg az emelet a tanulás színtere. A tantermek az északi oldalon, pavilonszerűen jelennek meg.

Az ISD látványterve
©

Átláthatóság, rugalmasság

Öreg János, a 2019. szeptember 1-jén nyíló intézmény alapításáért és későbbi fenntartásáért felelős Debreceni Nemzetközi Oktatási Központ (DENOK) ügyvezető igazgatója lapunknak azt mondta, örült, hogy a tervezők pontosan megérezték azt a szemléletmódot, értékrendet, amit az ISD sugározni szeretne. Kiemelte, hogy nagyon fontos volt a rugalmas terek létrehozása.

„Maga az oktatás, a metodika jelentősen eltér a klasszikus iskolákban megszokott rendszerektől, így szükség van arra, hogy az átláthatóság, a terek összekötöttsége, a funkcionalitás megjelenjen minden téren. A folyosók messze nem csak közlekedőhelyiségek például, hanem az aktív tanulás színterei is. Lesznek kültéri tantermeink is, ahol nem csak a biológia, de akár az irodalomórát is meg lehet tartani” – sorolja az igazgató.

Öreg János
©

Állami? Önkormányzati? Magán?

A hazánkban működő nemzetközi iskolák közül egyedülálló módon Debrecenben az állam vállalta az iskola felépítésének költségeit: a Modern Városok Program keretében 2 milliárd forintot ígért e célra a kormány.

Debrecen Megyei Jogú Város idén márciusban hozta létre a DENOK-ot, amelynek irodái – az iskola átadásáig – a városházán kaptak helyet. A városnak egyébként az intézmény beindulása utáni néhány évben is a zsebébe kell nyúlnia, hiszen az 500 férőhelyesre tervezett iskola először két óvodai és két általános iskolai csoporttal indul, és ezután öt év alatt tervezik teljesen feltölteni az intézményt.

Mi az a nemzetközi iskola?

Öreg János szerint ez a fogalom elég tág keretek között mozog, de általában azokat az intézményeket nevezik nemzetközi iskoláknak, ahol valamilyen nemzetközileg akkreditált pedagógiai programnak megfelelő oktatási tevékenység folyik, ahol részben vagy egészben a tanári kar is és a diákok összetétele is nemzetközi. Fontos, hogy minden nemzetközi iskolának igazodnia kell az adott ország jogrendjéhez.

Addigra már ki kell, hogy alakuljon a mintegy 60 fős – félig a világ minden tájáról idecsábított külföldi, félig hazai – pedagógusközösség, és a hozzájuk tartozó 20-30 fős egyéb (adminisztrációs, műszaki, egyéb kisegítő) személyzet.

Ami még fontosabb, 2025-re önfenntartóvá kell válnia az iskolának. Ugyanis, bár a magyar állam finanszírozta, Debrecen építette, de az ISD alapvetően egy költségtérítéses iskola lesz, így a családok által befizetett tandíjakból ki kell jönnie a – nemzetközi szintű – tanári béreknek, és az iskola egyéb fenntartási költségeinek.

©

És akkor a tandíjakról  

„A pedagógusaink fizetése, hasonlóan a hazánkban létező külföldi oktatási rendszer szerint működő iskolákhoz, el fog térni a magyar bérektől, hiszen a külföldi, speciális tapasztalattal rendelkező kollégák fizetésének a nemzetközi sztenderdeknek kell megfelelni, hogy idejöjjenek. De éppen azért mert ez a projekt unikális és érdekes, önmagában is vonzó lehet sokaknak ebbe bekapcsolódni. Ezért nem kell a Közel-Keleten vagy Svájcban megszokott fizetéseket kínálnunk, hogy nagyon jó szakembereket találjunk. Debrecen egy vonzó és igazán élhető város, így egy ilyen iskola beindítása várhatóan bevonzza az alkotó típusú, kreatív és energikus embereket.”

Hogy mennyi lesz a tandíj, az egyelőre kidolgozás alatt áll (amint meglesznek a pontos összegek, a honlapon közzéteszik azokat), de lapunknak Öreg János annyit azért elmondott, hogy a Magyarországon működő más nemzetközi iskolák tandíjszintjének megfelelő nagyságrend várható.

(Itt egy korábbi összeállítás erről, amiből az látszik, hogy évi 2-5 millió forintnyi összegről van szó ezekben az iskolákban.)

Óriási az érdeklődés

Nem megkerülhető kérdés, hogy egy ennyire exkluzív iskola megnyitása mennyire nyitja tovább a Magyarországon amúgy is jelentős mértékű társadalmi ollót.

„Tandíjköteles az iskola, ezek az intézmények szerte a világban így működnek, ezt a minőséget nehéz lenne a legtöbb helyen állami forrásból biztosítani. Debrecen ugyanakkor kifejezetten fontosnak tartja, hogy egy jelentős ösztöndíjprogram keretében támogassa az itt élő tehetséges gyerekeket, akiknek a családja nem engedhetné meg magának a tandíjat. Ezen túl én azt vallom, hogy azok a diákok, akik ebben az intézményben tanulnak, miután megjárták a legjobb egyetemeket, később visszatérnek, és akár vezetőként, akár munkahelyteremtőként olyan hozzáadott értékeket tudnak hozni a városba, amivel viszonozni tudják azt a privilégiumot, amit itt kapnak” – mondja Öreg János.

©

Egyébként, bár még csak előjelentkezésekre van lehetőség, már most óriási az érdeklődés a bekerülés iránt a helyiek és a helyben dolgozó külföldiek részéről, de érdeklődtek Nagyvárad térségéből és Dél-Ukrajnából is. Az igazgató azt is hozzáteszi, hogy nem titkolt szándék volt az iskolalapítással, hogy növeljék a térség befektetési potenciálját. „Az ide települő cégek menedzsmentje gyerekeinek ugyanis elismert nemzetközi oktatást kell biztosítani angol nyelven minden korosztály számára, és ez jelenleg nem megoldott városban.”

Álomiskolában álomoktatás

Nem csak az épület és annak környezete miatt, hanem az ott tervezett tanítási elvek miatt is mondhatjuk, hogy az ISD egy olyan iskola lesz, amibe – ha lenne lehetősége – minden szülő szívesen járatná a gyermekét.

„Az iskola nemzetközi pedagógiai program alapján fog működni, több nemzetközi rendszer akkreditációját is tervezzük. A teljes személyiségfejlesztést szem előtt tartó pedagógiai program a felfedezés alapú tanulásra összpontosít, ami a gyerekek kreativitását, kritikus gondolkodását erősíti. Fontos a korcsoportnak megfelelő tudásanyag elsajátítása, de talán még fontosabb a mai, egyre gyorsabban változó világban az, hogy a megfelelő készségeket fejlesszünk. A programban kiemelt helyet kap többek között a kollektív problémamegoldás, az együttműködés, a kreativitás, a reflektivitás.”

Az iskola az óvodától a nemzetközi érettségi megszerzéséig kíséri a diákokat, három különálló – óvodai, általános iskolai és középiskolai – szakaszban. Kicsit más korelosztásban, de ez nagyjából a magyar 6+6 osztályos iskolához hasonlít, amit itt a végén egy kétéves nemzetközi érettségi program zár.

©

Az ovisoknak nincs felvételi

A felvételi eljárások – mondja Öreg János – kortól függőek lesznek. Óvodába és általános iskolába nem lesz tanulmányi felvételi, ott gyakorlatilag egy adminisztrációs eljárás után kerülhetnek be a gyerekek, a későbbi évfolyamokon már alapvetőek lesznek a korábbi jó tanulmányi eredmények, és mivel az iskola nyelve az angol, a megfelelő nyelvtudás.

Arra is nagy figyelmet fordítanak, hogy valódi partneri viszonyt alakítsanak ki az iskola szereplői (tanár-szülő, tanár-diák) között. „Szeretném hangsúlyozni, hogy nem 500 diákkal, hanem 500 családdal fogunk kapcsolatban állni.”

©

Az iskola működéséhez természetesen szükség van az Emmi jóváhagyására is, kell, hogy kapjon OM-engedélyt. Ezért az összes olyan feltételt, amit a magyar törvények előírnak, figyelembe kell venniük. A pedagógiai program kidolgozásánál pedig arra is ügyelniük kell, többek közt az átjárhatóság miatt, hogy a szükséges mértékig korreláljon az adott korcsoport megfelelő tudásszintjével, azaz a Nemzeti Alaptantervben és kerettantervekben leírtakkal.

Nemzetközivé lesz

2000-ben még körülbelül 2500 nemzetközi iskola működött a világon, azóta ezek száma közel 8500-ra emelkedett – magyarázza Öreg János. „Ez jól mutatja, hogy világszerte komoly válaszkeresés folyik arra, hogyan lehet alkalmazkodni az egyre gyorsabb ütemben változó világhoz. Egy olyan világhoz, amiben a most kis elsős diákoknak olyan munkaerőpiacra kell felkészülniük a másfél-két évtizedes iskolai pályafutásuk alatt, amiben a munkakörök 60 százaléka ma még nem is létezik. Ez elég komoly kihívás szerte a világban az oktatási rendszereknek.”

Névjegy

Öreg János (42 éves)

Középiskolai és egyetemi tanulmányait Debrecenben végezte.
Ezután öt évet élt és dolgozott az Egyesült Királyságban, majd 4 évet Qatar-ban, és 4 évet Norvégiában.
Alapos gyakorlati ismeretekkel rendelkezik számos nemzetközi és nemzeti oktatási rendszerről, többek között az amerikai, a brit, az International Baccalaureate (IB), a skandináv, közel-keleti és néhány dél-kelet-ázsiai modellről.  2015-2016-ban a Norvég IB Iskolák Szövetségének (NIBS) igazgatósági tagja.
Karrierje során dolgozott magániskolákban és több, különböző állami szektorban egyaránt. Nemzetközi vizsgabiztosként, programigazgatóként és IB-szakértőként kapcsolatot tart a meghatározó nemzetközi szervezetekkel és sok, jelentős nemzetközi iskola vezetőjével.
Pedagógiai hitvallása, hogy az iskola a közösségformáló, értékrend alakító szerepénél fogva minden egészséges társadalom egyik alappillére és az örömteli felfedezés helye.