240 fixszel a taxis már nem viccel

2012. április 06., péntek, 15:40 • Utolsó frissítés: 2012. április 06., péntek, 16:00
Szerző:


Címkék: ; ; ; ;

Jövőre már egységes tarifa alapján taxizhatunk, ha tavasszal elfogadja a Fővárosi Közgyűlés a taxisok és a BKK javaslatát. A fuvarozók a piac tisztulását, a számlázás átláthatóságát és a minőség javulását várják, ám az utasokat bosszanthatja, hogy nem tudnak választani a többféle árajánlat közül.

Csütörtökön mutatta be a BKK a taxik fix tarifájára vonatkozó konkrét tervezetét a szolgáltatóknak. Ahogy a hvg.hu is megírta, a tervek szerint minden napszakra érvényes, egységes tarifa váltaná fel a jelenlegi taxitársaságokon belül is eltérő díjszabást. Eltűnne a különbség a telefonos rendelés és az utcai leintés tarifája között is. A fogyasztók aligha járnának jól, hiszen a taxirendelési szokásokat figyelembe véve ez egyértelmű drágulással járna.

„Nem tapsolt neki mindenki, de a taxisok többségében üdvözölték a tervezetet” – mondta el a hvg.hu-nak Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, aki szerint a vesztesek a provokatív árversennyel élő fuvarszervezők lehetnek, de „ők amúgy is kilógnak a piacról” – tette hozzá Vitézy. A tervezet a konzultációt követően májusban kerülhet a Fővárosi Közgyűlés elé.

A BKK szándéka szerint 2013 folyamán vezetnének be egységes tarifát, azt azonban még nem tudni, hogy már január 1-jével vagy több időt hagyva a felkészülésre csak szeptemberben. A tarifa konkrét árát közgazdasági szempontokat figyelembe véve, az iparkamara bevonásával fogják meghatározni, de Vitézy szerint az előzetesen belengetett nappali maximális tarifa 240 forint körül lesz.

Taxik tömött sorokban

Fotó:

Ugyanakkor egységes árazás legfeljebb csak akkor vezethető be, ha minden társaságnál megközelítőleg ugyanazt a minőséget kapja az utas: ennek érdekében az autók nem lehetnének öregebbek 10 évesnél, előírnák a kocsik erőforrásának minimális környezetvédelmi besorolását és egyéb mérettel kapcsolatos paramétereket. Így vegyes üzemű motorok esetén Euro-3, egyéb esetben Euro-4 besorolás lenne a minimum elvárás, de szabályoznák a minimális tengelytávot (2550 mm) és a legkisebb csomagtartó-űrtartalmat (430 liter). A főváros régi álmát valósítaná meg azzal, hogy a taxik egységes arculatúak legyenek.

Korlátok között

De miért nem választhatom meg én, hogy mennyit fizetek a taxiért? – merül fel a kérdés az utasokban. Teljesen jogosan: jelenleg kb. 70-80 tarifából lehet választani, széles a kínálat. A tapasztalat ugyanakkor azt mutatja, hogy a fuvarok többségét a kedvezményes tarifájú telefonos előrendelés teszi ki. A napi.hu-nak nyilatkozó Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a rögzített árú taxiszolgáltatás az árverseny megszűnését jelentené, azaz korlátozná a versenyt.

A GVH ugyanakkor leszögezi, hogy a fővárosi taxiárak hatósági árasak évek óta, ami azt jelenti, hogy van egy árplafon, de ez alatt lehetséges a verseny. A GVH a gazdasági napilapnak azt is elmondta, hogy a BKK által kezdeményezett árszabályozás ellentétes a legtöbb országban zajló deregulációs folyamatokkal: az elmúlt évtizedben ugyanis inkább a belépési korlátok lebontása, illetve az árszabályozás részleges vagy teljes eltörlése figyelhető meg. Például azt is egyre kevésbé határozzák meg, amit Budapesten a fuvarozók szeretnének, vagyis hogy a taxisok létszámát korlátozzák.

Márpedig a fuvarozók általában arra panaszkodnak, hogy sok az eszkimó és kevés a fóka. Vagyis hogy 6000 taxiengedéllyel rendelkező autó van, amin kb. 8000 taxisofőr osztozik. Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének (TGFSZ) elnöke szerint a város kb. 4000 taxist tudna rendesen eltartani, így megy a harc az utasokért. A taxisok és a főváros várható kézfogása javarészt annak köszönhető, hogy megjelentek a piacon olyan fuvarközvetítők, melyek alaposan alávágtak a piaci áraknak. A fuvarozók többsége szerint olyan árakat kínálnak, melyekről részben bebizonyosodik, hogy nem reprezentálják a fuvarjaik tarifáinak többségét (a Taxi Plust ezért tavaly a GVH megbüntette). Vagy egyszerűen stiklik nélkül nem tesznek lehetővé rentábilis működést.

Ugyanakkor ez a cégek többségének remek ürügy arra, hogy az öldöklővé vált árversenyt csökkentsék. A City Taxi kivételével (amely szövetkezeti formában működik) ma már a hagyományos taxitársaságok helyét olyan fuvarszervező cégek vették át, akikkel alvállalkozói viszonyban vannak a saját költségükön, a saját kocsijukat hajtó fuvarozók. A taxisok a megrendelésekért (címekért), logóhasználatért és a hálózati tagságért cserében franchise- vagy megbízói díjat fizetnek a közvetítőnek.

Konzervatív minta: Taxi London

Fotó:

Közvetítők egymás közt

„Normális esetben a fuvarszervező a vele szerződésben álló alvállalkozókkal egyeztetve alakítja ki a kiajánlandó viteldíjakat, szem előtt tartva az alvállalkozók működésének gazdaságosságát és tevékenységük jövedelmezőségét” – mondja Farkas Zsolt. Csakhogy ez szerinte korántsincs így: „Ha egy fuvarközvetítő kitalál egy akciót, egy olcsóbb tarifát, akkor azt nem egyezteti a taxissal, viszont a hátrányait a sofőr szenvedi el.”

A fuvarszervezők durván csak kétféleképpen növelhetik bevételeiket: ha ügyfeleik számát piacszerzéssel növelik, amihez a tarifákat kell csökkenteni, és ezek költségét az alvállalkozóikkal elvitetni. Vagy ha növelik a franchise-tagjaik (alvállalkozóik) számát. Ez utóbbi vezet a fuvarközvetítő cégek koncentrációjához, aminek remek példája a Tele 5 és a Rádiótaxi közelmúltbeli egyesülése. (A cégfúziók persze alacsonyabb fajlagos működési költséget is jelentenek.)

A piacról feltehetően mégsem a kötött árszabályozás hiányzik a legjobban – a GVH éppen azért büntetett meg cégeket, mert egyeztették áraikat. Külföldön már régóta szigorú regulák rögzítik az autók legfontosabb paramétereit, a fogyasztók minőségi kiszolgálásának ismérveit, illetve a panaszok kivizsgálásának rendjét.  A legtöbb európai nagyvárosban ugyan nincs rögzítve, hogy milyen típusúnak kell lennie az autónak, jellemző színek mellett, tipikusabb taximárkák is előfordulnak. Míg a fekete London Taxi ebből a szempontból a legkonzervatívabb, és Németországban is bézs Mercedesek járják az utakat, Budapesten eddig a tarka rendetlenség volt a jellemző. Kérdés, ha már a kormány nemzeti: miért ne lehetnének a taxik kizárólag hazai gyártású kocsik?

6 HOZZÁSZÓLÁS, MELYEK KÖZÜL A LEGFRISSEBBEK:
2012. április 8., 12:41 wert77

En csak neha szoktam taxizni, amikor a gepem kesik, a repterrol a belvarosba a volantaxi 3200 forintert elvisz. a repter partnere a fotaxi ugyanezert az utert 5800 forintot kerne. Igaz a volantaxira varni kell 10-15 percet is, de ha idoben felhivom oket, akkor a varakozas elhanyagolhato

az is erdekes, hogy a varosbol a repterre a fotaxi is olcsobban elvisz, hiszen ott nincs monoplohelyzetben.

2012. április 7., 13:51 Emília

Dolgozós koromban egy ideig reggelenként taxival mentem a metróhoz, mert különben hajnalban kellett volna elindulnom, hogy biztosan beérjek 8-ra a munkahelyemre. Így több éves tapasztalatom van, igaz ma már alig-alig veszem igénybe ezt a szolgáltatást.
Csak két megjegyzés:
- Ha nem kértem kifejezetten, akkor soha, de soha nem kaptam számlát, viszont nem egy taxis dicsekedett, hogy megvan a módszerük arra, hogy eltüntessék az órából a fuvarokat. Nem tudom, lehetséges-e, ők mondták!
- Az alacsony tarifa ellen berzenkedő taxis álláspontja nem is olyan abszurd, még az utas szempontjából sem, ha meggondolom. Én is próbálkoztam annak idején olcsóbb taxis társaságokkal, de nem volt elegendő autójuk, nem tudtak időre küldeni kocsit, az autók leharcoltak és piszkosak voltak, jószerével reklamálni sem lehetett, vagy nem volt érdemes.

2012. április 6., 17:31 Farkas Tűz

Most röhög a vakbelem...csak egy kérdést tennék fel ha egységes taxi tarifa díj lesz - mikor lesz KÖZEL (tehát nem egyenlő) csak megközelítőleg egységes eu-s minimálbér? ..és megmondom kik fognak ezzel a legjobban járni: mert nem a társaságoknál dolgozó taxisok. Én maradok a régi magán-taxis havernál. Neki meg zsebre annyit fizetnek amennyiben megegyezik az utassal...sok sikert ehhez a döbbenethez :)

2012. április 6., 16:56 whave

sokszor beszelgetek en is a soforrel. a legtobben azon az allasponton voltak, hogy ugyan ilyen benzinaraknal kicsit durva az alacsony tarifadij, de cserebe rengeteg az utas, es ha hajlando sokat dolgozni a taxis, akkor ebbol jol tud kijonni. 8-900-as autoallomannyal is folyamatosan kapjak a cimeket. erre valahogy nagyon gyakran nem jonnek ra a nagy koponyak, hogy hiaba noveled a szolgaltatas arat, ha az brutalisan megtizedeli az azt igenybevevok szamat.

ertelemszeruen, a city taxis ismerosok voltak csak mas velemenyen, ott konkretan volt olyan, aki elkezdte megmagyarazni nekem, a fizeto utasnak, hogy milyen gazok ezek az olcso tarsasagok, ezt igy nem lehet csinalni. nos, igeny lathatoan volt ra... nekik mar most is 240 korul van a viteldij (tudtommal legmagasabb tarifak kozt), vajon ki lehet kinek a haverja, hogy pont ezt az arszintet lovik be? ;)

2012. április 6., 16:39 FZoltán

Teljesen igazad van, whave. A napokban utaztam taxival, egy olyan társaságnál, ahol törzsutas vagyok. Beszélgettünk sokmindenről, és előjött a tarifa téma. A cég, amelyikkel utazom (nem nevesítem, de fentebb elhangzik a neve), az elmúlt időszakban, kb 1 évben 20 ft-ot emelt a telefonos híváshoz tartozó tarifán, kilóméterenként. Erre mondta a sofőr, hogy már ezt is észrevették az utasok, és ritkult az állomány. Mi lesz itt, ha még további 60-70 ft-tal nő a km díj?

Egy másik is említette, kb 2-3 héttel ezelőtt, hogy a tavaly ilyenkori forgalomhoz képest a mostani szinte nulla.

További 1 hozzászólás megtekintése »
Véleménye van? Ossza meg velünk!


240 fixszel a taxis már nem viccel




  Másolat Önnek

APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HVG HIRDETÉSFELHŐ
HIRDETÉS
összes részvény árfolyama »
HVG ONLINE CSOPORT HÍREI
híreink RSS csatornái »
Keresse az újságárusoknál!
Előfizetek a HVG-re Előfizetek a DHVG-re

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X