Bejelentkezés  

240 fixszel a taxis már nem viccel

Utolsó frissítés:

Szerző:

Címkék: taxi; Fővárosi Közgyűlés; BKK; fixtarifa;

Jövőre már egységes tarifa alapján taxizhatunk, ha tavasszal elfogadja a Fővárosi Közgyűlés a taxisok és a BKK javaslatát. A fuvarozók a piac tisztulását, a számlázás átláthatóságát és a minőség javulását várják, ám az utasokat bosszanthatja, hogy nem tudnak választani a többféle árajánlat közül.

Csütörtökön mutatta be a BKK a taxik fix tarifájára vonatkozó konkrét tervezetét a szolgáltatóknak. Ahogy a hvg.hu is megírta, a tervek szerint minden napszakra érvényes, egységes tarifa váltaná fel a jelenlegi taxitársaságokon belül is eltérő díjszabást. Eltűnne a különbség a telefonos rendelés és az utcai leintés tarifája között is. A fogyasztók aligha járnának jól, hiszen a taxirendelési szokásokat figyelembe véve ez egyértelmű drágulással járna.

„Nem tapsolt neki mindenki, de a taxisok többségében üdvözölték a tervezetet” – mondta el a hvg.hu-nak Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, aki szerint a vesztesek a provokatív árversennyel élő fuvarszervezők lehetnek, de „ők amúgy is kilógnak a piacról” – tette hozzá Vitézy. A tervezet a konzultációt követően májusban kerülhet a Fővárosi Közgyűlés elé.

A BKK szándéka szerint 2013 folyamán vezetnének be egységes tarifát, azt azonban még nem tudni, hogy már január 1-jével vagy több időt hagyva a felkészülésre csak szeptemberben. A tarifa konkrét árát közgazdasági szempontokat figyelembe véve, az iparkamara bevonásával fogják meghatározni, de Vitézy szerint az előzetesen belengetett nappali maximális tarifa 240 forint körül lesz.

Taxik tömött sorokban

Fotó:

Ugyanakkor egységes árazás legfeljebb csak akkor vezethető be, ha minden társaságnál megközelítőleg ugyanazt a minőséget kapja az utas: ennek érdekében az autók nem lehetnének öregebbek 10 évesnél, előírnák a kocsik erőforrásának minimális környezetvédelmi besorolását és egyéb mérettel kapcsolatos paramétereket. Így vegyes üzemű motorok esetén Euro-3, egyéb esetben Euro-4 besorolás lenne a minimum elvárás, de szabályoznák a minimális tengelytávot (2550 mm) és a legkisebb csomagtartó-űrtartalmat (430 liter). A főváros régi álmát valósítaná meg azzal, hogy a taxik egységes arculatúak legyenek.

Korlátok között

De miért nem választhatom meg én, hogy mennyit fizetek a taxiért? – merül fel a kérdés az utasokban. Teljesen jogosan: jelenleg kb. 70-80 tarifából lehet választani, széles a kínálat. A tapasztalat ugyanakkor azt mutatja, hogy a fuvarok többségét a kedvezményes tarifájú telefonos előrendelés teszi ki. A napi.hu-nak nyilatkozó Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a rögzített árú taxiszolgáltatás az árverseny megszűnését jelentené, azaz korlátozná a versenyt.

A GVH ugyanakkor leszögezi, hogy a fővárosi taxiárak hatósági árasak évek óta, ami azt jelenti, hogy van egy árplafon, de ez alatt lehetséges a verseny. A GVH a gazdasági napilapnak azt is elmondta, hogy a BKK által kezdeményezett árszabályozás ellentétes a legtöbb országban zajló deregulációs folyamatokkal: az elmúlt évtizedben ugyanis inkább a belépési korlátok lebontása, illetve az árszabályozás részleges vagy teljes eltörlése figyelhető meg. Például azt is egyre kevésbé határozzák meg, amit Budapesten a fuvarozók szeretnének, vagyis hogy a taxisok létszámát korlátozzák.

Márpedig a fuvarozók általában arra panaszkodnak, hogy sok az eszkimó és kevés a fóka. Vagyis hogy 6000 taxiengedéllyel rendelkező autó van, amin kb. 8000 taxisofőr osztozik. Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének (TGFSZ) elnöke szerint a város kb. 4000 taxist tudna rendesen eltartani, így megy a harc az utasokért. A taxisok és a főváros várható kézfogása javarészt annak köszönhető, hogy megjelentek a piacon olyan fuvarközvetítők, melyek alaposan alávágtak a piaci áraknak. A fuvarozók többsége szerint olyan árakat kínálnak, melyekről részben bebizonyosodik, hogy nem reprezentálják a fuvarjaik tarifáinak többségét (a Taxi Plust ezért tavaly a GVH megbüntette). Vagy egyszerűen stiklik nélkül nem tesznek lehetővé rentábilis működést.

Ugyanakkor ez a cégek többségének remek ürügy arra, hogy az öldöklővé vált árversenyt csökkentsék. A City Taxi kivételével (amely szövetkezeti formában működik) ma már a hagyományos taxitársaságok helyét olyan fuvarszervező cégek vették át, akikkel alvállalkozói viszonyban vannak a saját költségükön, a saját kocsijukat hajtó fuvarozók. A taxisok a megrendelésekért (címekért), logóhasználatért és a hálózati tagságért cserében franchise- vagy megbízói díjat fizetnek a közvetítőnek.

Konzervatív minta: Taxi London

Fotó:

Közvetítők egymás közt

„Normális esetben a fuvarszervező a vele szerződésben álló alvállalkozókkal egyeztetve alakítja ki a kiajánlandó viteldíjakat, szem előtt tartva az alvállalkozók működésének gazdaságosságát és tevékenységük jövedelmezőségét” – mondja Farkas Zsolt. Csakhogy ez szerinte korántsincs így: „Ha egy fuvarközvetítő kitalál egy akciót, egy olcsóbb tarifát, akkor azt nem egyezteti a taxissal, viszont a hátrányait a sofőr szenvedi el.”

A fuvarszervezők durván csak kétféleképpen növelhetik bevételeiket: ha ügyfeleik számát piacszerzéssel növelik, amihez a tarifákat kell csökkenteni, és ezek költségét az alvállalkozóikkal elvitetni. Vagy ha növelik a franchise-tagjaik (alvállalkozóik) számát. Ez utóbbi vezet a fuvarközvetítő cégek koncentrációjához, aminek remek példája a Tele 5 és a Rádiótaxi közelmúltbeli egyesülése. (A cégfúziók persze alacsonyabb fajlagos működési költséget is jelentenek.)

A piacról feltehetően mégsem a kötött árszabályozás hiányzik a legjobban – a GVH éppen azért büntetett meg cégeket, mert egyeztették áraikat. Külföldön már régóta szigorú regulák rögzítik az autók legfontosabb paramétereit, a fogyasztók minőségi kiszolgálásának ismérveit, illetve a panaszok kivizsgálásának rendjét.  A legtöbb európai nagyvárosban ugyan nincs rögzítve, hogy milyen típusúnak kell lennie az autónak, jellemző színek mellett, tipikusabb taximárkák is előfordulnak. Míg a fekete London Taxi ebből a szempontból a legkonzervatívabb, és Németországban is bézs Mercedesek járják az utakat, Budapesten eddig a tarka rendetlenség volt a jellemző. Kérdés, ha már a kormány nemzeti: miért ne lehetnének a taxik kizárólag hazai gyártású kocsik?

Hirdetés
Friss állások Jobline.hu

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X