Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"529a72ec-b659-49c4-ba69-27e29dfc200c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Éves alapon 599 millió euróval romlott a külkereskedelmi egyenleg, nagyon látványos a gépek és szállítóeszközök kivitelének megroppanása.","shortLead":"Éves alapon 599 millió euróval romlott a külkereskedelmi egyenleg, nagyon látványos a gépek és szállítóeszközök...","id":"20250331_KSH-kulkereskedelem-export-import-februar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/529a72ec-b659-49c4-ba69-27e29dfc200c.jpg","index":0,"item":"1c13b58f-42e2-4b73-8979-b4a0a79a1a1a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_KSH-kulkereskedelem-export-import-februar","timestamp":"2025. március. 31. 10:18","title":"Óriásit zuhant az exportunk februárban a tavalyihoz képest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75c9c91c-6952-4bd8-a076-0446175d814e","c_author":"Mátrai Anna","category":"kultura","description":"Ha van valaki, aki mind színészileg, mind énekesként kiemelkedőt tud alkotni, az Lady Gaga. Ám egy Oscar-díjas énekes-dalszerző, akinek egykor polgárpukkasztó viselkedésétől voltak hangosak a lapok, sem menekülhet a beskatulyázástól, az „elvárt viselkedés” számonkérésétől. Lady Gaga azonban a legújabb, hetedik Mayhem című stúdióalbumával leveti magáról a többségnek kellemes hangzást, és visszatér régi önmagához. ","shortLead":"Ha van valaki, aki mind színészileg, mind énekesként kiemelkedőt tud alkotni, az Lady Gaga. Ám egy Oscar-díjas...","id":"20250330_lady-gaga-mayhem-lemezkritika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75c9c91c-6952-4bd8-a076-0446175d814e.jpg","index":0,"item":"a59015ab-304c-46b1-8311-05c4a344a7fd","keywords":null,"link":"/kultura/20250330_lady-gaga-mayhem-lemezkritika","timestamp":"2025. március. 30. 10:00","title":"Mit tud Lady Gaga új lemeze, hogy ennyien imádják? ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abe4b67c-5c30-44aa-8038-7fe4075bb0e4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színésznő a kémfilmek szexizmusával indokolja az álláspontját.","shortLead":"A színésznő a kémfilmek szexizmusával indokolja az álláspontját.","id":"20250331_james-bond-helen-mirren-noi-foszereplo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abe4b67c-5c30-44aa-8038-7fe4075bb0e4.jpg","index":0,"item":"acf693e5-6a50-4c7d-be08-edddb267cc70","keywords":null,"link":"/kultura/20250331_james-bond-helen-mirren-noi-foszereplo","timestamp":"2025. március. 31. 08:48","title":"James Bondot soha nem játszhatná nő Helen Mirren szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d9a0979-c49a-460e-8b40-8c51ab7a7f3b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Erős, 7,1-es erősségű földrengés rázta meg vasárnap a Csendes-óceán déli részén fekvő Tonga szigetállam térségét, aminek nyomán szökőárriadót rendeltek el.","shortLead":"Erős, 7,1-es erősségű földrengés rázta meg vasárnap a Csendes-óceán déli részén fekvő Tonga szigetállam térségét...","id":"20250330_tonga-eros-foldrenges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d9a0979-c49a-460e-8b40-8c51ab7a7f3b.jpg","index":0,"item":"1edf564f-1a36-46c5-afc8-cfe17375d268","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_tonga-eros-foldrenges","timestamp":"2025. március. 30. 16:34","title":"Erős földrengés rázta meg Tonga térségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f51a4469-5190-4cd0-b968-04a950e39055","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"32 milliós táska, 2,7 milliós cipő, 30 milliós ruha. „Ezeket sejkek veszik meg” – írta a független képviselő.","shortLead":"32 milliós táska, 2,7 milliós cipő, 30 milliós ruha. „Ezeket sejkek veszik meg” – írta a független képviselő.","id":"20250331_rogan-barbara-krokodilbor-taska-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f51a4469-5190-4cd0-b968-04a950e39055.jpg","index":0,"item":"9974df37-2092-4391-95ab-14d33473e477","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_rogan-barbara-krokodilbor-taska-ebx","timestamp":"2025. március. 31. 07:56","title":"Hadházy: Rogán felesége gyémánttal kirakott krokodilbőr táskát villantott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58a10363-32a0-44e3-88ad-6154c6c3b413","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Számtalan kép illetve háromdimenziós modell is az érdeklődők rendelkezésére áll az újonnan indult kormányzati honlapon.","shortLead":"Számtalan kép illetve háromdimenziós modell is az érdeklődők rendelkezésére áll az újonnan indult kormányzati honlapon.","id":"20250329_Interaktiv-terkepen-bongeszhetok-a-magyar-muemlekek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58a10363-32a0-44e3-88ad-6154c6c3b413.jpg","index":0,"item":"4c69aece-592d-41e1-8960-52a9a6709149","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250329_Interaktiv-terkepen-bongeszhetok-a-magyar-muemlekek","timestamp":"2025. március. 29. 21:16","title":"Interaktív térképen böngészhetők a magyar műemlékek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3458a93f-4a08-4d16-a022-3514fa35031a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Régóta élő városi legenda csupán, hogy megtakarított pénzünket csak akkor érdemes befektetni, ha az a több milliós nagyságrendbe tartozik. Éppen ezért sokan nincsenek tisztában azzal, milyen lehetőségeik vannak, mibe érdemes fektetni vagyonukat.","shortLead":"Régóta élő városi legenda csupán, hogy megtakarított pénzünket csak akkor érdemes befektetni, ha az a több milliós...","id":"20250331_Kasszakulcs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3458a93f-4a08-4d16-a022-3514fa35031a.jpg","index":0,"item":"8428c3bf-fe32-49a3-92fc-ce04cf3f0990","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_Kasszakulcs","timestamp":"2025. március. 31. 06:00","title":"Mibe fektessem a pénzemet? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orbán Viktor jobbkeze a felesége által viselt luxuscikkekre érdemben nem reagált, Hadházy Ákos viszont visszaszólt Rogán Antalnak. ","shortLead":"Orbán Viktor jobbkeze a felesége által viselt luxuscikkekre érdemben nem reagált, Hadházy Ákos viszont visszaszólt...","id":"20250331_rogan-antal-rogan-barbara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae.jpg","index":0,"item":"d6067feb-5acb-49e8-8554-c9915ffecd50","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_rogan-antal-rogan-barbara-ebx","timestamp":"2025. március. 31. 13:04","title":"Rogán válaszolt a felesége 30 milliós táskáját firtató Hadházynak: „Nagy bátorság egy kismamát ócsárolni!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Három hazai, egy-egy kínai, olasz, osztrák és szlovák, valamint egy osztrák-magyar konzorcium jelentkezett a magyar e-útdíj infrastruktúra építésére kiírt közbeszerzésre. A rendszernek jövő júliustól évi 150 milliárd forintot kellene termelnie. De az egész könnyen dugába dőlhet, miután a versenyzők rajtvonalra hívása sem volt problémamentes.
Szerdán 11 órakor lejárt a határideje annak a közbeszerzési pályázatnak, melyet a használatarányos (kilométer alapú) útdíjrendszer infrastruktúrájának a kiépítésére írt ki az Állami Autópályakezelő (ÁAK). Meglepő módon az egyik cég ajánlata csak a borítékbontás megkezdése után percekkel érkezett meg az ÁAK-hoz, egy másik pályázat pedig információink szerint nem úgy volt lefűzve, hogy abba ne lehessen roncsolásmentesen ki-, és betenni lapokat. Ez azonban semmi ahhoz képest, hogy a beérkezett pályázók névsorolvasásakor több jelenlévő szemöldöke is felszaladt a csodálkozástól.
Csak nyolcan
A közbeszerzési eljárásban való részvételre jogosító pályázati csomagot összesen 36 cég vásárolta meg, közülük végül nyolcan jelentkeztek. A két szám közötti nagy különbséget az ÁAK közleménye azzal magyarázta, hogy sok cég konzorciumban pályázott. Ezt azonban a hvg.hu birtokába került "rajtlista" nem igazán igazolja vissza. Persze előfordulhat, hogy a fővállalkozók mögött még feltűnnek más cégek is. Bár a tendert a kormányzatok már hat éve szinte folyamatosan készítik elő, a végére is csak a kapkodás maradt. A kiírásról rendelkező kormányhatározat mindössze szeptember közepére készült el, de azt követően is még módosítottak a jelentkezési határidőn, így végül öt napja volt az ajánlattevőknek, hogy beadják a papírokat.
Filep István
„Ez számunkra azt mutatja, hogy a kiírók nem igazán mozogtak otthonosan a területen" – mondta az egyik pályázó cég neve elhallgatását kérő tisztségviselője. Egy másik érintett cég szakembere ezzel szemben azt sem tartja kizártnak, hogy a szűk nevezési határidő egy kiszemelt szereplőnek készítette elő a terepet. Egy biztos: a rohammunkára nem ér majd semmit ráfogni. Amikor az ÁAK augusztusban megszondázta a potenciális ajánlattevőket, azt az egyöntetű választ kapta, hogy reális az e-útdíj rendszer jövő júliusi indítása. Ennek fő feltételét abban látták, hogy a 10 éves koncessziós szerződést még idén aláírják a közbeszerzés nyertesével.
Ami a menetrendet illeti: a kétszakaszos nyílt, közbeszerzési eljárásban október 10-ig kellett jelezni a részvételi szándékot. A jelentkezéseket a megadott formai és tartalmi szempontok alapján nyolc nap alatt dolgozzák fel, majd másnap, október 19-én hivatalosan is értékelik. A kritériumoknak megfelelő jelentkezőknek kiküldik az ajánlattételi meghívást, és ezekkel a cégekkel ezután tárgyalásos úton jutnak el a végső ajánlattételig. A tárgyalásoknak november végére le kell zárulnia, hogy még december elején a tendernyertessel aláírható legyen a szerződés.
Hányan állnak a rajtnál?
A szerdai borítékbontásnál nyolc cég neve hangzott el: a szlovák Towercomé, a Kapsch osztrák-magyar konzorciumé, a magyar T-Systems-é, a kínai China International Corporationé, az osztrák EFKON-é, az olasz Imeté, a magyar Hungarian Motorwayé és a szintén hazai Getronicsé.
A Towercom a szlovák tévé mögötti informatikai rendszerszolgáltató: nem épített ugyan autópálya-rendszert az elmúlt két évben, de elképzelhető, hogy a szlovák e-útdíj struktúrát építő céggel a háta mögött jelentkezett a magyar tenderre. Az ügy ez esetben azért lehet pikáns, mert az éppen két éve megépült szlovák rendszer tenderfelhívását az EU vizsgálja, mivel furcsa módon az ereményhirdetéskor a négy elsőt kizárták, és a legdrágább ajánlattevő építhetett.
Az osztrák EFKON-ról előre tudni lehetett, hogy nevezni fog, ahogy erre alig egy hónapja egy sajtóbeszélgetésen a cégvezetés utalt is. Mint megírtuk: a cég számára mindegy, milyen technológiára írják ki a magyar e-útdíj tendert, mert technológiától függetlenül, mindenre van megoldása. A magabiztosságukat az Ausztrián és Németországon kívüli ír, bolgár, maláj, dél-afrikai és indiai projektek táplálják.
A műholdas GNSS tehnológiával indulni kívánó T-Systems-nek nincs saját tapasztalata ezen a területen (azt ugyanis a Deutsche Telekomon keresztül szereztek a németországi e-útdíj-rendszer kiépítése során, igaz, ennek fejlesztésében jelenleg is részt vesznek). Ez azonban nem könnyíti meg a T-Systems helyzetét abban a kérdésben, hogy míg korábban hivatalosan arról volt szó (és erről májusban kormányhatározat is született), hogy olyan rendszert kell majd építeni Magyarországon, ami az első körös, tehergépjárműveket adóztató rendszert kibővíthetővé teszi a személygépkocsik kilométer alapú megadóztatására is, a szeptemberi versenykiírásban ez a kitétel már nem volt benne. Forrásaink szerint ez azt jelenti, hogy a T-Systems hiába "gyúrt" május óta arra a fejlesszétsre, a végén azzal szembesülhet, hogy eddigi fejlesztései egy részét nem tudja majd felhasználni. [A T-Systems kommunikációs igazgatója, Báhegyi Zsófia ezzel kapcsolatban, a cikk megjelenését követően azt közölte lapunkkal, hogy: "A hivatkozott kormányhatározatok nem könnyítik, de nem is nehezítik meg a T-Systems helyzetét tekintettel arra, hogy a cég által kínált GNSS technológia szempontjából másodlagos kérdés az, hogy személygépkocsira vagy tehergépjárműre nézve alkalmazzák. A fedélzeti egységek minden gépjárműbe felszerelhető és működtethető".]
Az osztrák-magyar csapattal nekiinduló Kapschnak efféle problémája nincs. Lengyelországban és Dél-Afrikában is hasonló rendszer kiépítésével a háta mögött, lényegében reptében beleállhat ennek a beruházásnak a kivitelezésébe. A 2001-ben egyszer már a közúti radar-rendszerek telepítésénél és kamerás figyelőrendszerek kiépítésének fővállalkozójaként szerződött Getronics-ról nem lehet tudni, hogy a leendő konzorciumában ki állhat mögötte. Az biztos, hogy a cégnek alanyi jogon nincs 20 milliárdos éves bevétele, és az is hogy bár korábban több Getronics cég is futott a világban (egy holland anyacég leányaiként), de azokat – a magyar kivételével – 2006-ban fölvásárolta a Kapsch. Bármennyire is pikáns, elvileg nem zárható ki, hogy a cég a Kapsch strómancégeként nevezett, igaz, ezt a Kapschnál informálisan cáfolták. [A Getronics a cikk megjelenése után a rá vonatkozó infomrációkat több ponton is kiigazítani kérte, ezért ez a bekezdés a helyreigazítási kérelemnek megfeleően októben 24-én módosult - Szabó M. István.]
Egyelőre azonban nem csak a kamerás figyelőrendszer-profilú Getronics háttere kakukktojás, mert a kínai China International Corporationről is csak annyi biztos, hogy nagy projekteket finanszírozó befektető. Mellette partnerként több magyar cég is szerepet kaphat; iparági pletykák szerint ilyen lehet a Synergon, vagy a műholdas, elsősorban kamionos flottakövetési tapasztalatokkal rendelkező I-Cell is.
Az olasz Imetről mindössze annyi publikus információt találtunk, hogy főként rádióhullám-alapon működő rendszerekben és berendezésekben utazik. A Hungarian Motorwayről viszont még ennyi adat sincs. Sőt, a céginformációs adatszolgáltatást végző Opten a név alapján az ÁAK-ra mutat - de ez csak a cégnév angol fordítása miatt van így, mert ilyen nevű céget nem ismer. (Az persze elképzelhető, hogy a vállalkozást csak az utóbbi napokban jegyezték be, de ez egyelőre inkább csak sejtés.)
Plusz : Mínusz
HVG Archív
Azt már most nyilvánvaló, hogy a pályázati kiírásnak szakmailag az a legnagyobb erőssége, hogy technológia-semlegességet hirdetett. Vagyis egyforma eséllyel nevezhetett minden rendszermegoldás; legyen az GPS-alapú, mikrohullámot vagy kamerát kezelő infrastruktúra. Az is pozitívum, hogy a pályázóknak komplex tervezési, fejlesztési és kivitelezési csomagtervet kellett beadnia, amiben a beüzemelés és a bevezetés támogatása és a rendszer ellenőrzése is beletartozik.
A határidőkkel kapcsolatban azonban egy forrás arra hívta fel lapunk figyelmét, hogy a tenderkiírásban szokatlanul szigorú büntetések szerepelnek, amivel nem csak akkor szankcionál a kiíró, ha nem készül el időre a rendszer, hanem számos részhatáridős csúszás esetén is. Olyan tételekért is helyt kell állni a majdani tendernyertesnek, amire nincs is direkt ráhatása (ilyen kitétel például, hogy a rendszer betanítását az ÁAK munkatársai számára garantálnia kell, miközben az nem feltétel, hogy az ÁAK embereinek kötelező legyen képzésen részt venniük) A szigorból még probléma is lehet, mert ha a kockázatok miatt végül a tendernyertes cég mégis meghátrál, és nem jutnak el vele a szerződésaláírásig - hiszen akkor "csak" a nevezési díjat, 70 ezer eurót bukja -, azt a jövő júliusi startolás, illetve a költségvetési bevételi oldalán szereplő 75 milliárd forintos tételsor biztosan megsínyli.
A határidők ütemezését azonban könnyen felülírhatja a Közbeszerzési Döntő Bizottság (KDB) is. A 36 érdeklődő közül hárman hivatalos panaszlevelet írtak a szerintük indokolatlanul rövid "nevezési határidő" miatt, és kérték a jelentkezés határidejének 30 nappal történő meghosszabbítását. A leveleket az ÁAK-hoz küldték el, ahol az ajánlatkérői válasz után egyikük kezdeményezte a jogorvoslati eljárást a KDB-nél, ahol azonban az tudomásunk szerint eddig még nem indult el. Ebből akkor lehet igazán komoly galiba, ha a Döntőbizottság eljárást indít, majd kitölti a hivatalosan rendelkezésére álló 15 napos vizsgálati határidőt, és végül úgy dönt, hogy a panasz jogos, és érvényteleníti a pályázati felhívást. Október 19-e után ugyanis az ÁAK mindenképp megkezdi a második kört, melynek során a konkrét ajánlattételről tárgyal a továbbjutókkal.
A tajvani CSBC nevű vállalat több mint 1 tonna robbanóanyaggal felszerelhető robothajót készített, aminek célzását a mesterséges intelligencia vezérli.