Molnár Csaba
Molnár Csaba
Tetszett a cikk?

Buszgyárban jártunk, nemcsak a szerelést néztük meg, hanem ki is próbáltuk a villanybuszt, sőt egy rövidke szakaszon igazi utasokat is szállítottunk. Nekik (is) nagyon bejött az elektromos műanyag autóbusz. Könnyű, tiszta, tágas, és a lámpánál még a BMW-s fiatalokat is lenyomja.

Autóbusz műanyagból, elektromos meghajtással? Nem, nem a játékboltban vagyunk, hanem Mátyásföldön, ahol az egykori Ikarus-, majd NABI-gyárban ma ismét autóbuszokat építenek. Ráadásul nem is akármilyeneket, hanem nulla kibocsátású, a városi levegőt semmilyen mértékben nem szennyező villanybuszokat: ultrakönnyű, kompozitból készült plasztikdobozos, a jövő technológiáját képviselő tömegközlekedési eszközöket.

"A közlekedési eszközök 50 év múlva 100 százalékban kompozitból készülnek” – vetíti előre a jövőt Mészáros Csaba, az evopro Holding tulajdonosa. Mint mondja, az evopro nem akar kimaradni a tömegközlekedés technológiai – és persze üzleti – robbanásából, műanyag karosszériás buszaival már most is betámad minden lehetőséget. Magyarországon jelenleg két tender eredményét várják, de külföldön is ugrásra készen állnak: "Kazah, mongol, orosz, izraeli pályázatokra készülünk az adott országban létrehozandó vegyesvállalatainkkal."

“Talán kicsit nagyképűség lenne azt mondani, hogy világújdonság az evopro elektromos busz, de van jó pár olyan paramétere, ami predesztinálja arra, hogy első legyen a többiekkel való összehasonlításban, például az egy főre jutó energiafogyasztás, vagy az adott hosszra, tömegre eső utaskapacitás.”
Fekete Norbert
Az Evopro buszok karosszériáját üvegszál alapú kompozitból készítik, az üvegszál 60 százalékkal nagyobb merevséget ad, mint a rozsdamentes acél karosszéria. Kompozitból szerkezeti elemet még Németországban is kevesen, csak a legnagyobb gyártók – a Mercedes vagy a BMW – tudnak gyártani.
Fekete Norbert
Idén 50-50 elektromos és dízelbuszt raknak össze, de jövőre már több százat terveznek. Egy csomó német kisváros tenderén indulnak, és kinéz egy óriási rendelés is: ha 50 százalékos orosz hozzáadott értéket garantálnak, akkor kétezer darabot rendelnének Moszkvába 10 év alatt. Rövid távon elsősorban az orosz és a volt KGST-piacokat célozták meg, de mindenhová szállítanak, ahonnan érdeklődnek. Abból meg nincs hiány, alig van olyan hét, hogy ne jönne néhány külföldi küldöttség.
Fekete Norbert
Jó néhány tervezési hüvelykujjszabályt is megdöntöttek, csak egy példa: az első ajtót a mellső kerék mögé helyezték, emiatt jóval kényelmesebben szállhatnak fel az utasok, akiknek így a buszban azonnal van terük elhagyni az ajtó térségét. Két és fél méterrel rövidebb buszon 20-30 százalékkal több, 68 utast tudnak szállítani. Ez aztán a közlekedési lámpáknál fizet igazán, legalább egy autóval több fér át a zöld jelzésnél.
Fekete Norbert
Nagyon jelentős különbség az ugyanekkora eddig elterjedt buszokkal szemben, hogy a megszokott kettőnél pont kétszer annyi, azaz az ülések megfelelő elrendezésénél négy kerekesszékes utazó tud kényelmesen közlekedni az evopro nyolcméteres buszával - persze a kísérőikkel együtt.
Fekete Norbert
A dízeles fémbuszokhoz képest alig hallhatón megy, káros kibocsátása nincs, az utakra a sokkal kisebb tömege - a 8 méteres kocsiszekrény majd' 2 tonnával könnyebb, mint az acélból készült versenytársaié - miatt sokkal kisebb terhelést gyakorol az utakra, fékezésnél nincs szállópor, mert nincs fékpofa - egyszóval maga a megtestesült környezetvédelem.
Fekete Norbert
A buszok modulokból épül fel, a különböző - első, hátsó, ablakos, illetve ajtós - modulok Moszkvában készülnek és itt, a Mátyásföldi gyárban ragasztják össze az elemeket kész karosszériává. A busz hosszától függ, hogy hány modul alkotja a karosszériát, de az első és a hátsó értelemszerűen adott, az ablakos és ajtós elemek száma változhat. A kompozit egységek gyártásához szükséges szerszámokat Magyarországról több kamionnal szállítottak ki Moszkvába, ma már egy műszakban akár 20 kocsitesthez szükséges modult is képesek gyártani, ez évente 3 műszakban 20 ezer karosszéria. Az itteni üzemben működő, 70 milliós ragasztógép a legmodernebb technológia, akár a BMW-hez is be lehetne állítani. Ezzel a szerszámmal egy 9,5 méteres karosszérián 0,5 milliméteres pontosságot tudnak tartani.
Fekete Norbert
A 3 akkucsomaggal szerelt tisztán elektromos hajtású prototípus a BKV-teszt során több mint 100 kilométert tett meg egy műszakban, optimális forgalomban 150 kilométer futásra is képes, majd 4-4,5 óra töltés után újra maximális kapacitással üzemkész. A következő generációs tisztán elektromos hajtású Modulo már 200 kilométer menetteljesítményre is képes lesz. A meghajtás olyannyira izmos, hogy a mostani, fél erőre lefojtott állapotában is meg tudja tréfálni a fiatal BMW-seket a lámpánál.
Fekete Norbert
A motor, a hajtás Siemenstől származik, akkumulátorttechnológiát az amerikai Valence Technology szállítja (erre az egyre van hivatalos papír arról, hogy ütközéskor nem gyullad ki, nem véletlenül a nagyok is ezt használják), aztán jönnek a magyarok, a futómű Rábától, a kormánymű a Csepel Művek telepén működő Draspó Kft.-től, az ajtók egy dabasi kkv-től, a Metál ‘99-től, a vezérlés Silextől érkezik, az üveg is magyar. A hazai beszállítók aránya számítástól függően 45-65 százalék.
Fekete Norbert
Az üzem majd' egy hektáros tesztbetonján ki is próbáltuk az elektromos buszt, meglepően stabil vezetésélményt nyújtott a 8 méteres változat. Már-már személygépkocsihoz hasonlatos manőverekre képes, alig van söprése, miközben stabilan, az előzetesen kinézettnél jóval kisebb ívben kanyarodik, miközben az utasokat sem keni fel egyik vagy másik oldalra. Kanyarban is bátran lehet nyomni neki, nem fog felborulni - biztatta riporterünket Várlaki Albert, a Modulo tesztpilótája.
Fekete Norbert
A busszal kimentünk a forgalomba a gyártól egészen az Örs vezér teréig, beálltunk néhány megállóba, az utasok szemrebbenés nélkül felszálltak, s csak menet közben kezdtek érdeklődni, hogy ez vajon milyen busz, mert ilyet még ezen a vonalon nem láttak.
Fekete Norbert
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!