szerző:
M. László Ferenc
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Jelentős változás előtt áll a TV2: már kiderült, hogy Simicska Lajos és üzlettársai nem akarják, de nem is tudják támogatni anyagilag a tévétársaságot, viszont a miniszterelnökkel jóban lévő Andy Vajna már házon belül van. Ugyanakkor az állami vállalatok és a kormány nyár óta igen bőkezű lett a társasággal, aminek viszont szintén Simicskáék ihatják meg a levét.

Először fújt visszavonulót a hónapok óta tartó „háborúban” Simicska Lajos: a hvg.hu-nak több forrásból is megerősítették, hogy kikerült a milliárdos vállalkozó érdekeltségi köréből a TV2, ahol a miniszterelnökkel jó viszonyt ápoló Andrew G. Vajna kormánybiztos, filmproducer került meghatározó helyzetbe. Úgy tudjuk, Vajna heteken keresztül tárgyalt a tévétársaság vezetőségével, és ennek eredményeként várhatóan két műsoros produkcióját is a TV2 főcsatornájára viszi. Ezzel párhuzamosan az állami hirdetők is beálltak a tévé mögé.

Mint arról korábban beszámoltunk, a parlamenti választások után Orbán Viktor élezte ki a konfliktust az egyik legrégebbi barátjával és szövetségesével, a párt gazdasági hátországát az 1990-es évek óta építgető és irányító Simicska Lajossal. A miniszterelnök ugyanis úgy érezte, a Simicska érdekeltségébe tartozó cégbirodalom túl nagy befolyással bír az államigazgatásban, akadályozzák az új gazdaságpolitika kibontakozását, nem adnak teret más Fidesz-közeli vállalkozóknak.

A „háború” kulcskérdése kormányzati és fideszes források szerint, hogy mi lesz azzal a médiabirodalommal, melyek a milliárdos üzletember Simicska, illetve társai (Fonyó Károly, Liszkay Gábor, Nyerges Zsolt) érdekeltségébe tartoznak. A Népszabadság szeptember elején arról írt, a miniszterelnök környezetében úgy látják: „a megbékélés ára” Simicska médiaportfóliójának „feladása, részben vagy egészben”. Mint arról beszámoltunk, ezen a téren Orbán főleg Andy Vajnára, illetve a filmproducer barátjára, a miniszterelnök főtanácsadójára, Habony Árpádra támaszkodott Simicskával szemben.

Andy a tévébizniszben

Arról, hogy Andy Vajna érdeklődött a TV2 iránt, már korábban is írt a sajtó, ám piaci forrásaink szerint ma már többről van szó: a tárgyalások most már a végéhez közelednek, a filmproducer két műsorát is a TV2 sugározhatja a jövőben.

Andy Vajna a Fidesz választási eredményváró bulijára jön - megérkezett
©

Forrásaink nem árulták el, pontosan milyen produkciókról van szó, de egy gyors internetes kereséssel megtaláltuk azt a szeptemberi hírt, mely szerint a filmügyi kormánybiztos és felesége, Vajna Tímea három évre megvette a Miss Universe Hungary rendezésének jogait. Ennek része, hogy a szépségkirálynő-választás döntőjét 2016-ban Amerika helyett Magyarországon rendezhetik meg. Kerestük az ügyben a TV2-t, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak a kérdéseinkre, a TV2-s forrásaink pedig még névtelenül sem akarták kommentálni a hírt.

Egy, az ügyletre rálátó piaci forrás szerint Vajna nem Habony Árpád közvetítésével tárgyalt a TV2-vel. A köztévé fenntartója, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap október végén jelentette be, tavasszal az M2-n lesz egy új bulvárcsatornájuk, 2015 nyarától pedig elindítják M4 Sport nevű adót. A Népszava információi szerint a bulváradó ötlete Habonytól származik, forrásaink szerint a kormányfő tanácsadója most inkább ezzel foglalkozik. Vajnának egyébként is van közvetlen kapcsolata a TV2-nél: úgy tudjuk, a producer Yvonne Dedericknek ügyvédként dolgozó férjének ügyfele. (Dederick a tévé egyik tulajdonosa – a szerk.)

Mindesetre Vajna most már formálisan is kapcsolatba fog kerülni a TV2-vel, ami piaci forrásaink szerint elképzelhetetlen lenne, ha a társaság még mindig Simicska érdekeltségébe tartozna. A piacon közismert, hogy a két üzletember viszonya nem nevezhető szívélyesnek. A Simicska ügyleteiről az Orbánnal folytatott háború kirobbanása óta igen jól értesült Népszava a múlt héten arról írt, a tévé várható kiadásai miatt (lásd lentebb) a milliárdos vállalkozó „elengedte a társaság kezét”, ám TV2-s forrásaink szerint alighogy „levonult”, a társaság mögött máris megjelentek az állami cégek a reklámjaikkal.

Simicska és Fonyó - sebeket kaptak
©

Az Orbán–Simicska-konfliktusnak nyár óta egyébként már számos jelét lehetett látni: a Simicska kezében lévő média gyakran bírálta a kormányt, kiszorították a vállalkozó embereit a minisztériumokból, stoppolták az állami cégek szerződéskötéseit, a kormány helyzetbe hozott olyan tőkéseket, akik nem tartoznak Simicska cégeihez. Szintén a konfliktusra vezetik vissza a médiapiacon a reklámadó bevezetését is. (Arról, hogy a konfliktus hogyan gyűrűzött be az egyes állami cégekbe, itt olvashat részletesebben. A Postánál például 1,7 milliárd, a Magyar Turizmusnál 2 milliárd „vár” arra, hogy a médiában elköltsék.)

Ki állt a TV2 mögött?

  • A német ProSiebenSat.1 Group (P7S1) tavaly tavasszal kezdett tárgyalásokba a magyar leánya eladásáról. Lehetséges vevőként a svéd Viasat mellett feltűnt a Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Infocenter.hu Zrt. is.
  • A Viasat – az akkor még csak belebegtetett – reklámadó miatt visszalépett. A Fidesz-közeli vállalkozók inkább egy kínai befektetővel akarták megfinanszírozni a vételárat, ám ez az üzlet sem jött össze. Nyerges tavaly nem tartotta jó ötletnek a 2010 óta veszteséges tévé megvételét. Állítólag úgy látta, a magas vételár, a veszteség kiegyenlítése, a nézettség növelése rengeteg pénzt emésztene fel, ráadásul az állami hirdetések átcsoportosítása a TV2 javára megkövetelné, hogy a többi, érdekeltségébe tartozó médiacégtől vonjanak el reklámokat. Ugyanakkor Orbán egy tavaly nyári interjújában leszögezte: szükség van egy magyar tulajdonú kereskedelmi tévére.
  • A tévétársaság eladásáról a P7S1 végül a magyarországi leány két vezetőjével, Simon Zsolttal és Dederickkel állapodott meg, ők lettek a tévé új tulajdonosai. Bár Simon és Dederick többször is határozottan cáfolta, hogy „másvalakinek” vették volna meg a TV2-t, piaci források szerint üzleti tárgyalásaikon soha nem cáfolták, hogy az anyagi háttér megteremtésében ki tudják használni kapcsolatrendszerüket. (Arról, hogy Simonnak vannak fideszes kapcsolatai, már 2012-ben beszámolt a Magyar Narancs).
  • Idén tavasszal volt egy kísérlet arra, hogy újrarendezzék a piaci reklámokat, és előteremtsék a pénzt a TV2 fefuttatására. Simicska két üzlettársa körbejárta a hirdetéseket közvetítő ügynökségeket nyomást gyakorolva rájuk, hogy a reklámok egy részét csatornázzák be a kisebbik kereskedelmi tévébe, ám ennek a külföldi médiaügynökségek többsége ellenállt, sőt, volt olyan, amelyik azonnal panaszt tett az anyaországa budapesti nagykövetségén.

Márpedig az idő szorít: a P7S1-nak 5 év alatt kell kifizetni a vételárat, amennyiben ez nem sikerül, a tévé visszaszáll a németekre. Piaci informaciók szerint legkorábban 2017-ben kell fizetni, így a TV2 akkor érezné leghamarabb a terjesztési díj hiányát – addig nyereségessé kell válnia, tartalékot kell gyűjtenie. 

De addig is komoly terhei lesznek a tévének:  

  1. A TV2 ügyvezető igazgatója 6-8 milliárd pluszbevételre számított abból a kábelcégektől jövő terjesztési díjból, melyet 2015-től szedhetett volna a társaság. Ám ettől a kormány „rezsicsökkentés” címén törvénnyel tiltotta el a két tévét.
  2. 2015-től már a TV2 sem tudja leírni a veszteségeit a reklámadóból, így legalább 1,6-1,7 milliárdot kell befizetnie a kincstárba.
  3. Bár a Magyar Reklámszövetség tárgyalásokba kezdett a netadó visszavonása után a reklámadó mérsékléséről, illetve fokozatos kivezetéséről, a kormány bekeményített: 10 százalékkal növelte a médiaadó legfelső kulcsát. A nemzetgazdasági miniszter a múlt héten azt nyilatkozta, információjuk van arról, hogy jövőre a TV2-nek is olyan magasak lesznek a reklámbevételei, hogy beleesnek az 50 százalékos sávba.

Az állam már a TV2 pártján áll

A médiapiacot figyelő Kantar Media adatbázisa szerint júliusban fokozatosan, augusztustól meredeken nőtt az állami hirdetések száma és aránya a TV2-ben – miközben a piaci reklámok enyhe csökkenést mutatnak, ami egy TV2-s forrás szerint betudható "az ebben a tekintetben gyengébb nyári időszaknak". Az RTL Klubnál júliust követően bezuhantak az állami hirdetések, annak ellenére, hogy a társaság csatornái tovább tudták növelni a nézettségarányukat.

Az állami hirdetések percei a TV2-ben
©

Médiaügynökségi forrásainktól kapott információink szerint október-novemberben tovább növekedett az állami reklámok száma a TV2-ben: ebben a két hónapban közel kétszer annyi állami hirdetés volt a tévétársaságnál, mint az összes többinél együttvéve (a Kantar Media legfrissebb adatai szeptemberiek – a szerk.). Ugyanakkor a második grafikonból az is kiderül, hogy az állam még mindig jóval kevesebbet hirdet, mint a piaci szereplők, így kérdés, hogy anyagilag kisegíti-e a TV2-t, hogy az állam és a kormány mellé állt.

©

*A TV2-re fókuszálva az összes állami és piaci hirdető reklámperceit beszámoltuk (percalapon). 

©

*Ebben és a további kimutatásainkba a 10 legnagyobb állami céget, illetve a Miniszterelnökséget és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot válogattuk be – tehát a legnagyobb állami hirdetőket. **Miközben júniusban robbant ki a konfliktus az RTL és a kormány között, a grafikon pont ebben a hónapban mutat emelkedést – ráadásul pont a Miniszterelnökség hirdetéseinek köszönhetően. Megkérdeztük erről Kolosi Pétert. A tévé programigazgatója a hvg.hu-nak azt mondta, egy régebbi szerződésnek köszönhetően az uniós fejlesztések népszerűsítése futott a tévében, kizárólag szponzorációs alapon.

Ettől tartottak?

Ha valóban igazak azok az információk, hogy tavaly Nyerges a TV2 értékesítése miatt a piac átrendeződésétől tartott, akkor most elmondhatjuk: félelmei beigazolódnak.

Megnéztük ugyanis azt is, hogyan alakult a Simicska–Fonyó–Nyerges érdekeltségű médiában idén az állami hirdetések száma. Az országos sugárzású Class FM-ben, illetve a kisebb Music FM-ben június-júliusban bezuhant a görbe.

A három legnagyobb ker. rádió állami hirdetései
©

Az egyik legnagyobb állami hirdetőnél, a Szerencsejátéknál a leglátványosabb a fordulat.

©

Az adatbázis szerint a Music FM-ből júniusra teljesen eltűntek a Szerencsejáték hirdetései, a Classnál júliusban durván visszaestek. A cég nem is takargatta, hogy „elégedetlen” a Class-szal. Október közepén az állami cég a Népszavának beismerte: 2014. október 31. napjától felbontották a szerződésüket a rádióval, nem ott sugározzák a jövőben a számsorsjátékok eredményét ismertető műsort, mert ott „nem érik el a célcsoportjukat”, a fiatalokat. Ez azt jelenti, hogy novembertől újabb állami pénzektől esik el a rádió. Ez azért is érdekes, mert 2012-ben ezzel indokolta a hvg.hu-nak az állami vállalat, hogy a kereskedelmi rádiók közül miért csak a Classban reklámoz: „a hivatalos rádióhallgatottsági adatok alapján célcsoportunkat ezzel a rádióval tudjuk a leghatékonyabban elérni”. (Akkor az állami hirdetések átirányítása következtében csődbe ment a szocialista kötődésűnek mondott másik országos rádió, a Neo FM.) Ugyanakkor a hallgatottságmérések szerint júniusban a 18–49-es korosztályban toronymagasan vezet a Class FM.

Míg az elektronikus médiában már látszanak a „háború” következményei, a többi fronton vegyes a kép. A közéleti folyóiratoknál a Heti Válasz görbéje június–augusztusban esést mutat, majd szeptembertől némi emelkedést.

©

*Figyelemreméltó, hogy a jóval olvasottabb Nők Lapja mennyivel kevesebb állami hirdetést kap, mint a Heti Válasz – a nem közéleti Nők Lapját annak illusztrálására válogattuk be, hogy megmutassuk, mennyire torzított az állami hirdetések piaca.

A közéleti napilapoknál szintén volt a nyáron egy beesés, ám ősszel kilőttek a mutatók.

©

A közterületi reklámpiacon júliusban volt nagy beesés, de azóta kilőttek a mutatók az állami hirdetéseket illetően. Ám itt inkább egy általános trendről beszélhetünk, ugyanis Simicska vetélytársa, a francia hátterű JCDecaux-nál is sokat hirdet szeptember óta az állam.

©

A Századvég lapja is kilőtt

Ám a képet árnyalja, hogy a köztéri és a hetilappiacon a Simicskához és társaihoz tartozó cégeknek nincs olyan vetélytársuk, mely Fidesz-közeli lenne. Tehát csakis multikkal vagy kormánypártinak nem mondható lapokkal lehetne őket ellensúlyozni. Úgy tűnik, erre nem vállalkozik a kormány és az állami cégek: a HVG-ben például januárban volt csak egy kisebb hirdetésük, a 168 Óránál semmilyen állami hirdetést nem mutat a Kantar.

A napilappiacon jelen van kormánynak dolgozó Századvég tulajdonába tartozó Napi Gazdaság. A Simicskától való „függetlenségét” meg is hálálták: júniusban és szeptemberben is 12 oldalnyi hirdetést pakoltak a naponta 16 oldalon megjelenő lapba, annak ellenére, hogy igen kevés fogy belőle. A jóval olvasottabb Népszabadságban például volt 3 olyan hónap is, amikor egyáltalán nem hirdettek.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
M. László Ferenc Itthon

Kormány kontra RTL: Jó viszony fordult át háborúba

A reklámadó nem ok, hanem eszköze a háborúnak, amely már legalább háromnegyed éve zajlik a kormány és az RTL között. A német médiacsoport a hvg.hu tudomása szerint többéves konfliktusra van felkészülve, és az RTL-közeli információink szerint se a politikai, se a gazdasági nyomás elől nem kívánnak kitérni. A parlament szerdán szavaz a reklámadóról.

hvg.hu Vállalkozás

Budapest az RTL Klubé, a TV2 a falvak kedvence

Megállt az RTL Klub és a TV2 piacvesztése a harmadik negyedévben – derül ki a Nielsen felmérésének adataiból. Tavaly ilyenkor az együttes közönségarányuk 26,9 százalékot tett ki, addig már idén, a júliustól szeptemberig tartó időszakban 28 százalékot. Az elemzés szerint ez annak köszönhető, hogy a két kereskedelmi tévé nyáron sem lazított és erős volt az őszi kínálatuk is.

MTI Gazdaság

Varga: Ezért nő a reklámadó kulcsa, a TV2 is fizetni fog

Nem a költségvetésből kieső bevételek pótlására emelték meg a reklámadó kulcsát – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a köztévében. Szerinte az emelés nem az RTL Klubról szól és jövőre az adó mértéke a TV2-t is érinteni fogja.