V. Naszályi Márta, a Párbeszéd Magyarországért önkormányzati képviselője az információszabadságról szóló törvényre hivatkozva azoknak az I. kerületi önkormányzati bérlakásoknak az adatait szerette volna megtudni, amelyekbe valamilyen vállalkozás van bejelentve, illetve ahol az önkormányzat tudtával „céges vagy non-profit nem lakáscélú tevékenység folyik”. Vagyis nemcsak a cégekre, társas vagy egyéni vállalkozásokra volt kíváncsi, de a civil vagy egyházi szervezetekre, alapítványokra vonatkozó információikat is kérte a jegyzőtől.
Az önkormányzati képviselő, egyben környezetvédelmi tanácsnok munkájához egyelőre csak egy „iratkezelő rendszerből könnyen kinyerhető adatokkal kitöltött táblázatot” kapott. Ebben a magánszemély bérlők nevét – jogosan – nem tüntették fel, hiszen ezek nem minősülnek közérdekű adatoknak. Azonban a többi, vagyis a céges bérlők információit nem adták ki, mert ehhez a jegyző szerint összesen 1350 ügyiratot kellene átnézni, ezekből a kért adatokat kinyerni, táblázatba foglalni.

Nagy Gábor Tamás, a Budavári Önkormányzat polgármestere
MTI / Kovács Attila
A jegyző tájékoztatása szerint ez „rendkívül megterhelné a hivatal működését”, „aránytalan mértékben igénybe venné” azokat a munkaerőforrásokat, amik az önkormányzat alaptevékenységének teljesítéséhez kellenek – olvasható a tájékoztatásban. Mivel ilyen esetben az infotörvény alapján „az adatigénylőtől költségtérítés kérhető a munkaerő-ráfordítás költségére”, nekifekszenek az adatok összeszedésének, de akkor ezt a PM képviselőjének kell finanszíroznia.
Tételesen ki is számolták, mennyit: az 1350 darab ügyirat „irattárból való kiemelése, áttekintése és a kért adatok rögzítése” a budavári önkormányzat munkatársának 675 munkaóráját venné igénybe. Ezért 1.439.776 forint költségtérítés befizetése esetén tudják teljesíteni az adatigénylést. V. Naszályi Márta a hvg.hu-nak azt mondta, ez felháborító, ennyit nem tud, és nem is akar fizetni a közadatokért.
A jegyző által megadott összegből kiszámolható, hogy a kolléga 2133 forintos órabérért veszi elő az ügyiratokat, illetve rögzíti az adatokat. Egy diákmunkás picit olcsóbb lenne, de erről tényleg nem az önkormányzat tehet.