szerző:

Ha két héten belül a bértárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor a tescósok sztrájkolni fognak - közölte az Origo.

A Tesco netes dolgozói is sztrájkolhatnak?
A Tescónál márciusban egyszerre tagadnák meg a munkavégzést az online bevásárló szolgáltatásban dolgozók, ha nem sikerül olyan béremelést kiharcolni, ami arányban áll a napi fogyasztási cikkek internetes értékesítésében elért tavalyi rekorderedménnyel - írta egy hete a Magyar Idők. A lap akkor hozzátette, a vállalat londoni központja az online eladások ugrásszerű növekedése miatt az egész közép-európai régióban a bérek 14 százalékos emelését írta elő a kiszállítást végző sofőröknek.

Sztrájkkészültségben vannak a Tesco alkalmazottai - írta az Origo, amely szerint a dolgozók sztrájkolni fognak, ha két héten belül nem hoznak eredményt a bértárgyalások.

Bubenkó Csaba, a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének (KDFSZ) elnöke a portálnak azt mondta, a Tescónak megküldött javaslatukban az áll, idén 15 százalékos béremelést kérnek a dolgozóiknak két részletben, 10 százalékot most, további 5 százalékot pedig augusztusban.

A KDFSZ döntött arról is, hogy amennyiben nem kezdődnek el az érdemi egyeztetések, és nem születnek kedvező döntések, abban az esetben a tárgyalások átalakulnak sztrájktárgyalássá. Az Origo itt kéthetes határidőt említett, bár a Magyar Nemzet szerint három hét múlva kezdődnek meg az egyeztetések a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete és a Tesco között az idei fizetésekről.

A KDFSZ az Origo szerint egyébként egy több éven át tartó béremelési program bevezetését javasolja a Tescónak. Bubenkó Csaba szerint a programban 40 százalékos béremelést kérnek, az első két évben 15-15 százalékot, a harmadik évben pedig 10 százalékost. A szakszervezet szerint a javasolt béremelés költsége az első évben 5 milliárd forint lenne.

Bubenkó Csaba szerint annyira alacsonyak a bérek a kereskedelemben, hogy már nem találnak embert az áruházláncok és a béremelés hiánya miatt a kereskedelemből tömegesen vándorolnak el az emberek.

A Tescóban dolgozók nemcsak az alacsony fizetésükre panaszkodnak, hanem arra is, hogy nincs megfelelő munka- és védőruházatuk, és nem tartják megfelelően karban a munkaeszközöket. A dolgozók a munkaerőhiány miatt túlterheltek, és azt kérik, hogy a munkáltató csökkentse a túlórák mennyiségét is.

A Tesco arra törekszik, hogy megfelelő munkakörülményeket és versenyképes fizetést biztosítson munkatársai számára - írta a lánc az Origónak. A bérekről az egyeztetések március közepén kezdődnek a szakszervezetekkel.

A cégnél hozzátették, a dolgozói panaszokat minden esetben komolyan veszik, a dolgozóktól túlórát pedig kizárólag a munkatörvénykönyv által meghatározott keretek között várnak el. A beosztások tervezésekor lehetőségeikhez képest mindig figyelembe veszik a munkatársak igényeit.

A munkaerőhiány a Tesco szerint is valós probléma, a cég közölte, vannak olyan régiók ahol, hasonlóan más munkáltatókhoz, munkaerőhiánnyal nézünk szembe.